از «ترس» برای خرید خانه تا ماجرای تخریب یک سایت/ اشتغال ۴۰۰ پزشک تهرانی به عنوان مشاور املاک

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشورگفت: تنها در شهر تهران ۴۰۰ پزشک متخصص، دارای دفتر مشاور املاک هستند همچنین حدود ۸۰۰ نفر با تحصیلات دکترای تخصصی (Ph.D.) و حدود ۳۰۰۰ نفر با تحصیلات کارشناسی، دفتر مشاور املاک دارند که پروانه کسب به نام آنهاست.

به گزارش ایسکانیوز، حسام عقبایی در بازدید از مجموعه یکی از سایت های اینترنتی معامله املاک کشور، گفت: در کلانشهر تهران ۱۲ هزار مشاور املاک دارای پروانه کسب مشغول به فعالیت هستند که در استان تهران این رقم به ۳۲ هزار واحد صنفی و در سطح کشور ۱۲۴ هزار و ۹۷۰ مشاور املاک می رسد.
وی افزود: بنابراین، یک جمعیت ۶۵۰ هزار نفری به طور مستقیم و جمعیت حدود ۳ میلیون نفری به صورت غیر مستقیم در شغل مشاور املاک در حال فعالیت هستند. در حوزه مشاغل نیز، حدود ۱۳۰۰ شغل و در حوزه صنعت نیز ۳۰۰ صنعت با بازار املاک و مستغلات ارتباط مستقیم دارد.
عقبایی در ادامه گفت: مجموعه‌های فعال در حوزه اصناف کشور، همچنان متاثر از جو سنتی هستند و هنوز تجارت الکترونیک به معنای واقعی کلمه در این صنوف پیاده سازی و اجرا نشده، بنابراین فعالیت در حوزه IT یا فضای مجازی و بازاریابی، دشوار بوده و در برخی موارد نیز با مقاومت‌هایی مواجه می‌شود که برای تغییر این ساختار سنتی، نیازمند حمایت‌های دولت از یک سو و حضور پررنگ‌تر جوانان و نخبگان هستیم.
عقبایی، صنف مشاوران املاک را صنفی خاص، با تحصیلات بالا و در بسیاری موارد متخصص معرفی کرده و افزود: تنها در شهر تهران ۴۰۰ پزشک متخصص، دارای دفتر مشاور املاک هستند. همچنین حدود ۸۰۰ نفر با تحصیلات دکترای تخصصی (Ph.D.) و حدود ۳۰۰۰ نفر با تحصیلات کارشناسی، دفتر مشاور املاک دارند که پروانه کسب به نام آنهاست. علاوه‌براین، در حوزه مشاوران نیز نرخ افراد تحصیلکرده بسیار بالاتر است. بنابراین، شاهد یک دوران گذار در اصناف هستیم که این دوران گذار از همین مسیر یعنی حضور استارتاپ‌ها گذر می‌کند. در نتیجه، باید با روند جهانی معاملات مسکن خودمان را تطبیق دهیم چراکه مقاومت نابجا و مقاومتی که مانع رشد در این حوزه شود، طبیعتا هم فرار مغزها را در پی داشته و هم از موانع رشد تکنولوژی در کشور است. امروز، تمام تلاش‌های ما در جهت خدمت رسانی بهتر به جمعیت ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفری تهران است تا آرامش و آسایش بیشتری داشته باشند.
وی اظهار داشت: برای تامین آرامش مردم، باید ابزارهایی که ضریب امنیت معاملات مسکن را افزایش می‌دهند را نهادینه کنیم که این یک امر حاکمیتی است. ارتباط و همکاری با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، شهرداری‌ها، استعلام نوع کاربری املاک و حتی مرتبط شدن با اداراتی چون آب، برق، گاز و... از دغدغه‌های اتحادیه املاک و مستغلات است تا هر زمان فردی نیاز به معامله مسکن، چه در زمینه خرید و چه در زمینه اجاره داشت، در مراجعه به آژانس املاک هیچ دغدغه‌ای درخصوص معامله مسکن نداشته باشد.
وی با بیان اینکه بنده به عنوان رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک قبلا اعلام کردم که از خرید خانه می‌ترسم گفت: این اظهارات من برای بسیاری جای سوال بود و از من می‌پرسیدند که ترس شما از گران شدن یا ارزان شدن خانه است یا ریشه در مساله دیگری دارد؟ منظور من از بکار بردن کلمه «ترس» این بود که «شفاف‌سازی» در حوزه معاملات مسکن در کشور ضعیف است. به عنوان مثال، اگر امروز قصد خرید خانه داشته باشم، مشاور املاک وضعیت ثبتی، کاربری، بدهی بانکی یا حتی داشتن معارض یا مطرح بودن دعاوی در محاکم قضایی درمورد ملک مورد نظر را نمی‌تواند ارائه کند. به عنوان مثال، بر سر بدهی‌های آب، برق و گاز و...، پس از جابجایی موجر و مستاجر، هزاران دعاوی حقوقی در محاکم قضایی مطرح است در صورتی که حل این معضلات بسیار راحت است. امروز، اگر معامله‌ای در آژانس املاک انجام می‌شود، باید این امکان وجود داشته باشد تا مشاور املاک بتواند پیش از معامله، پرینت آخرین وضعیت بدهی‌ها و مشکلات ملک را در همان لحظه در اختیار خریدار یا مستاجر قرار دهد که این از وظایفی است که تلاش می‌کنیم آنها را به انجام برسانیم تا بتوانیم آرامش روانی مردم را تامین کنیم.
رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور تصریح کرد: آسایش مردم در تسهیل و دگرگونی مسیر معاملات مسکن تامین می شود تا مردم بتوانند با آسایش و طیب خاطر و استفاده از تکنولوژی‌های نوین معاملات خود را انجام دهند که درحال حاضر بدنه صنف مشاوران املاک، ظرفیت لازم برای این کار را ندارد زیرا این بدنه به نوعی شکل گرفته که شاید قابلیت‌هایی که به منظور صدور پروانه کسب برای افراد لازم دارد، این زیرساخت‌ها را از آنها مطالبه نمی‌کند.
عقبایی همچنین بااشاره به اظهار نظر خود در خصوص یکی از سایت های اعلام نیازمندی های مخاطبین گفت: درخصوص این سایت هرگز نگفتم که « خرابش می‌کنم»؛ بلکه گفتم: امروز نمی‌توان با تکنولوژی مقابله کرد اما این فعالیت‌ها باید ضابطه‌مند و قانونمند باشد. حتی اگر در فضای مجازی اقدام به خرید یک خوراکی کنید و فردی این خدمات را ارائه کند، بر فعالیت‌های او نیز باید نظارت صورت گیرد تا نسبت به صحت و استاندارد بودن آن کالا اطمینان حاصل شود.
وی ادامه داد: ارائه این خدمات یا فروش کالا در فضای مجازی به خودی خود هیچ اشکالی ندارد اما باید نظارت‌ها بر این خدمات وجود داشته باشد تا از سلامت آن کالا یا خدمات مطمئن شد. در حوزه مشاوران املاک نیز همین طور است؛ یعنی مشاوره املاک شغلی است که با مال، جان و ناموس مردم سر و کار دارد و به خصوصی‌ترین مکان زندگی افراد ورود می‌کند. لذا، افرادی هم که قصد دارند در فضای مجازی در حوزه خدمات به مشاورین املاک فعالیت کنند، باید تحت نظارت از مراجع بالاتر باشند.
رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور با هشدار نسبت به عواقب عد م مشورت با مشاوران املاک مجاز گفت: متاسفانه موارد متعددی مشاهده شده که افراد دست به معامله‌ای زده‌اند و چون در آن از مشورت وکیل، مشاور و... بهره نبرده‌اند، دچار خسارت‌های بسیاری شده‌اند و تمام هست و نیست خود را از دست داده‌اند. ضرر مالی تنها بخشی از این آسیب بزرگ است چراکه مشاهده شده در بسیاری موارد، این مساله منجر به بروز اختلافات جدی خانوادگی و حتی طلاق نیز شده است. یعنی به خاطر اینکه یک قرارداد براساس قوانین در دفتر مشاور املاک منعقد نشده، بنیان یک خانواده از هم پاشیده است.
وی تاکید کرد: لذا این حساسیت از ناحیه اتحادیه وجود دارد که چه کسانی در این حوزه مشغول به خدمات رسانی هستند و خدمات آنها چگونه و با چه کیفیتی است. این برای ما یک حساسیت جدی است و با وجود آنکه بارها حمایت خود را از فضای مجازی اعلام کرده‌ام، معتقدم این فعالیت‌ها باید در چارچوب قانونی، هماهنگی و نظارت انجام شود. شناسنامه‌دار شدن آگهی‌ها دغدغه و نگرانی مردم را هم رفع می‌کند و این اتفاق باید در تمام حوزه‌ها، خصوصا در بخش مسکن بیافتد.
وی با بیان اینکه ما نیز موظفیم از فعالیت آژانس‌های املاک بدون مجوز جلوگیری کنیم گفت: هرچند که شاید این مساله به مذاق خیلی خوش نیاید اما ما به عنوان متولی و حافظ مال مردم، باید فضای تخلف را از متخلفین بگیریم و خود مردم نیز باید به این باور برسند تا برای صرفه جویی در یک هزینه جزیی مشاوره، تمام دارایی خود را به خطر نیاندازند.
وی یادآور شد: معامله مسکن با معامله خرید خوراک و پوشاک متفاوت است و اگر این معامله بر مبنای اصول صحیح آن انجام نشود، به معنای از دست دادن هست و نیست است که این اتفاق معضلات اجتماعی جدی‌تری را نیز برای خانواده‌ها به همراه دارد.

402/101

کد خبر: 717934

وب گردی

وب گردی