تصویب طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی/ حذف بازارسیاه داده‌های مکانی با بهره‌برداری از سامانه SDI

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی از تصویب طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: پس از قریب به دو سال تلاش و همت همکاران در راستای یکپارچه‌سازی داده‌های مکانی این طرح جامع به تصویب خواهد رسید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در جلسه امضا تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان نقشه‌برداری کشور برای راه‌اندازی سامانه SDI ملی که در همین سازمان برگزار شد با اشاره به اقدامات صورت گرفته و اهداف وزارتخانه اظهار داشت: خوشبختانه اقدامات وزارت راه و شهرسازی مطابق ماده ۴۶ برنامه پنجم توسعه کشور جهت ارائه و تبادل سرویس‌های لازم اطلاعاتی ازنظر SDI ملی مورد قبول واقع‌ شده است.

وی افزود: امیدواریم با تأکید بر داده‌های مکانی ضمن افزایش بهره‌وری، نظام تصمیم‌گیری مدیریتی را اصلاح کنیم.

امینی تأکید کرد: وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده داده‌های مکانی باید بیش از این پیشگام باشد. اگرچه با تکیه بر دانش کشور از گذشته تا امروز این کار به انجام رسیده است و امیدواریم موجب تحول در امور وزارتخانه راه‌ و شهرسازی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی از تصویب طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات ﴿ICT MASTERPLAN﴾ وزارت راه و شهرسازی در هفته آینده خبر داد و گفت: پس از قریب به دو سال و تلاش و همت همکاران در راستای یکپارچه‌سازی داده‌های مکانی این طرح جامع به تصویب خواهد رسید و در گام بعدی با طراحی سند معماری سازمانی، هسته مرکزی کاری وزارت راه و شهرسازی به یک سیستم داده‌های مکانی و GIS مجهز خواهد شد.

امینی با اشاره به طراحی مرکز تبادل اطلاعات مکانی﴿CLEARING HOUSE﴾ وزارت راه و شهرسازی موسوم به سامانه «متا» بیان داشت: این سامانه دومین بازوی SDI بخشی وزارت راه و شهرسازی باهدف جلوگیری از اقدامات موازی، کاهش هزینه‌ها و بالا بردن قابلیت‌های نهفته در اطلاعات مکانی و افزایش بهره‌وری است و تاکنون بیش از ۵۸۸ هزار لایه اطلاعاتی مکانی در این سامانه ثبت‌شده است.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه «به دنبال ایجاد بازار داده‌های مکانی با همکاری سازمان نقشه‌برداری کشور هستیم» یادآور شد: تلاش گسترده‌ای در خصوص فرهنگ‌سازی و استفاده از داده‌های مکانی در بدنه وزارت راه و شهرسازی انجام‌شده است و می‌توان به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و دوره‌های آموزشی متنوع در سطوح مقدماتی و پیشرفته DESKTOP GIS شامل ۲۰۰۰ نفر از همکاران وزارتخانه به همراه ارائه گواهینامه اشاره کرد.

امینی با اشاره به بازار سیاه ایجادشده در حوزه‌ داده‌ها و اطلاعات تصریح کرد: از لحاظ قانونی سازمان‌های دولتی در ازای پرداخت هزینه، مالکیت نقشه مورد نظرشان را پیدا خواهند کرد و هنر ما ایجاد بازاری با هدف عمومی‌سازی داده‌های GIS و جلوگیری از خریدوفروش آن است تا همه از اطلاعات مورد نظرشان بهره‌مند شوند.

وی به رعایت سطوح محرمانه لایحه‌های در مرکز تبادل اطلاعات مکانی اشاره کرد و گفت: دستورالعمل و شیوه‌نامه‌های لازم در خصوص ایجاد دسترسی و تائید لایه‌ها توسط رئیس سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و ادارات کل راه و شهرسازی تدوین و ارسال‌شده است.

به گفته این مقام مسئول، تکمیل داده‌های مکانی بیش از یک سال زمان برده است و بارها علی‌رغم دستیابی به نتیجه مطلوب، ساختار و توپولوژی کار برای دستیابی به بهترین شرایط تغییر داده شد تا سرانجام در اردیبهشت سال آینده شاهد اولین خروجی این سامانه در وزارت راه و شهرسازی باشیم که در نوع خود بی‌نظیر است.

امینی خاطرنشان کرد: در این کار ما مدیون گذشتگان هستیم و امیدواریم خدمتی ارزان‌تر و سطح سرویس بهتری به مردم ارائه شود.

402/101

کد خبر: 717941

وب گردی

وب گردی