مراسم نکوداشت استاد فرهیخته دکتر ناصر تکمیل همایون برگزار می شود

مراسم نکوداشت استاد فرهیخته دکتر ناصر تکمیل همایون، استاد پیشکسوت تاریخ و جامعه‌شناسی، دوشنبه 13 دی ماه برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، به همت جمعی از انجمن‌های علمی و نهادهای پژوهشی کشور، مراسمی در پاسداشت بیش از 50 سال فعالیت علمی و پژوهشی استاد ناصر تکمیل همایون هم‌زمان با جشن هشتادسالگی ایشان، با حضور چهره‌های علمی و فرهنگی کشور برگزار خواهد شد.


ناصر تکمیل همایون که برآمده از دیار کهن‌سال و فرهنگ‌پرور قزوین است، در تهران بالید و تحصیلات اولیه تا پایان مقطع دبیرستان را طی کرد؛ در سال 1333 با تحصیل در دانشسرای تعلیمات دینی با رشته‌های علوم اسلامی و زبان عربی آشنایی یافت. سپس با ادامه تحصیل در رشته فلسفه و علوم تربیتی موفّق به دریافت لیسانس در سال 1337 شد. ایشان رساله خود را به راهنمایی مرحوم دکتر غلامحسین صدیقی گذراند و مدتی بعد راهی فرانسه شد. وی در سال 1351 مدرک دکتری تاریخ و در سال 1356 مدرک دکتری جامعه شناسی خود را اخذ و برای خدمت به هم میهنانش به ایران بازگشت. دکتر ناصر تکمیل همایون از سال 1364 به عنوان عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مشغول به فعالیت شد که این همکاری تا سال 1385 و بازنشستگی در جایگاه استادی ادامه داشت. از آنجایی که ایشان شصت سال پیش از این تحصیل را در محل کنونی باغ نگارستان تهران آغاز کرده بود، برگزارکنندگان تلاش کردند تا این مراسم در تالار اجتماعات باغ نگارستان برگزار شود و یاران قدیمی در آن فضای صمیمی گرد هم آیند لیکن به سبب عدم همکاری دانشگاه تهران، این برنامه به ایوان شمس منتقل شد.


در این مراسم که با حضور استادان علوم انسانی، پژوهشگران، همکاران، شاگردان و جمعی از علاقه‌مندان ایشان برگزار خواهد شد؛ آقایان احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، مهندس محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، دکتر باقر ساروخانی، استاد پیشکسوت جامعه شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران، محمد علی حضرتی، رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری قزوین و جمعی دیگر از بزرگان چهره‌های علمی و فرهنگی کشور و همکاران استاد سخنرانی خواهند کرد؛ همچنین از کتاب دوجلدی «همایون‌نامه؛ جشن‌نامه استاد ناصر تکمیل همایون» که به قلم جمعی از استادان و پژوهشگران کشور در دو مجلد تدوین شده است رونمایی خواهد شد.
201

کد خبر: 717991

وب گردی

وب گردی