تدوین و پیشنهاد آیین نامه حاکمیت شرکتی در موسسات بیمه ایرانی

رئیس پژوهشکده بیمه، از انجام و تکمیل مطالعه‌ای در زمینه حاکمیت شرکتی و تدوین آیین‌نامه پیشنهادی حاکمیت شرکتی در موسسات بیمه کشور خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، امیر صفری گفت: پژوهشکده بیمه در این مطالعه، علاوه بر مطالعه مقررات حاکمیت شرکتی موسسات بیمه در کشورهای استرالیا، هند، مالزی، هنگ‌کنگ و سنگاپور، به بررسی سند مشترک انجمن بین المللی ناظران بیمه (IAIS) و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در خصوص حاکمیت شرکتی، اصول اساسی بیمه شماره ۷ انجمن بین المللی ناظران بیمه با عنوان "حاکمیت شرکتی" (ICP۷)، اصول اساسی بیمه شماره ۸ انجمن بین المللی ناظران بیمه با عنوان "مدیریت ریسک و کنترل‌های داخلی" (ICP۸) و رهنمودهای اصول حاکمیت شرکتی در بانکها که توسط کمیته بال تهیه شده، پرداخته است.

وی افزود: انجام این مطالعه بنا به درخواست بیمه مرکزی و با توجه به تاکیدات رئیس کل بیمه مرکزی و پس از برگزاری جلسات متعدد کارگروه ذیربط در پژوهشکده بیمه با حضور نمایندگانی از بیمه مرکزی، کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی و سایر متخصصان مربوط از صنعت بیمه و دانشگاه انجام شده است.

صفری اشاره کرد: در تهیه آیین‌نامه پیشنهادی از طیف وسیعی از خبرگان و کارشناسان صنعت بیمه، خبرگان دانشگاهی، کارشناسان امور مالی و حقوقی نظرسنجی شده و آیین‌نامه پیشنهادی در چندین نوبت مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مطالعه مزبور به تدوین نسخه مقدماتی آیین نامه حاکمیت شرکتی در موسسات بیمه کشور انجامید، اظهار کرد: اهداف آیین‌نامه حاکمیت شرکتی در موسسات بیمه کشور شامل تقویت شفافیت، مسئولیت پذیری، پاسخگویی، درستکاری و برخورد منصفانه و مستقل با بیمه گذاران، سهامداران و سایر ذینفعان توسط هیات مدیره موسسه بیمه و مدیران ارشد آن است، که این اهداف در خلال ماده های آیین نامه صراحتاً دنبال می شوند.

صفری اشاره کرد: آیین‌نامه پیشنهادی حاکمیت شرکتی، شامل ماده‌هایی در خصوص نقش و مسئولیت‌های هیئت مدیره و مدیران ارشد موسسات بیمه، نظارت بر تضاد منافع، کمیته‌های هیئت مدیره از جمله حسابرسی، سرمایه‌گذاری، مدیریت ریسک، بیمه‌گذاران، جبران خدمات و انتصاب و همچنین سیستم های کنترل داخلی است.

رئیس پژوهشکده بیمه ضمن تایید اثرات برخی از مسایل برون صنعتی، درخصوص ضرورت و اهمیت مقررات حاکمیت شرکتی گفت: بخش زیادی از چالشها و مسایل مهم صنعت بیمه کشور در حال حاضر به حوزه حاکمیت شرکتی و درون موسسات بیمه مربوط است که امیدواریم با تصویب این آیین نامه و اجرای کامل آن، صلاحیتها، حوزه اختیارات و در مقابل مسئولیتهای هیات مدیره و مدیر عامل موسسه بیمه روشن تر شده، پاسخگویی در قبال همه ذینفع ها و امانت داری مدیران در قبال آنچه که در اختیارشان قرار داده شده شفاف تر شود و حد و مرزها به خوبی تبیین گردد.

صفری با اشاره به لزوم استقرار کمیته های مشورتی سرمایه گذاری، مدیریت ریسک، بیمه گزاران، جبران خدمات و انتصابات و همچنین کمیته حسابرسی، افزود: به ویژه لازم است کمیته های مورد اشاره به درستی استقرار یابند تا سرمایه های موسسه بیمه به شیوه ای حرفه ای و کارشناسی سرمایه گذاری شده و مدیریت شوند، ریسک های موسسه بیمه به دقت بررسی، ارزیابی و مدیریت شوند، به خواسته ها و شکایات بیمه گزاران به درستی رسیدگی شود، افراد شایسته در پستهای متناسب منصوب شوند و در صورت تخلف یا کوتاهی، به موقع عزل شده و عزل و نصب ها از حب و بغض ها تفکیک گردند و نهایتاً حسابها، گردش مالی و معاملات موسسه بطور شفاف قابل رصد و به موقع افشاء شوند.

رییس پژوهشکده گفت: بر اساس آیین نامه حاکمیت شرکتی، همه اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد موسسه بیمه باید از عواقب و پیامدهای مثبت و منفی تصمیمات خود آگاه بوده و مسئولیت آن ها را باید پذیرفته و در قبال آن پاسخگو باشند.

بر پایه این گزارش، صفری با اشاره به اینکه متن کامل مطالعه و همچنین آیین نامه پیشنهادی از روی وبسایت پژوهشکده بیمه قابل دریافت است از همه کارشناسان صنعت بیمه، دانشگاهیان و علاقمندان دعوت کرد که نقطه نظرات خود را برای بهبود هرچه بیشتر این آیین نامه پیشنهادی به پژوهشکده از طریق ایمیل aalaei@irc.ac.ir ارسال کنند.

401

کد خبر: 718099

وب گردی

وب گردی