آثار برگزیده «ایران ساخت» در خانه هنرمندان به نمایش درمی‌آید

نشست خبری جشنواره ملی فرهنگی و هنری «ایران ساخت» با حضور پرویز کرمی دبیر کل، منصور پارسایی دبیر اجرایی و ناصر فیض دبیر بخش ادبیات و معاونین تخصصی جشنواره امروز 12 دی ماه، در معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری برگزار شد.

در ابتدای این نشست پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه جشنواره «ایران ساخت» با هدف حمایت از کالای دانش بنیان ایرانی شکل گرفته است اظهار کرد: شاید این مسئله که چرا معاونت علمی به برگزاری چنین جشنواره ای اقدام کرده است سوال ذهنی دوستان باشد به طور کلی معاونت علمی سه وظیفه تجاری‌سازی و توسعه فناوری در تمام حوزه های علمی، حمایت از تحقیقات مرز دانش و گفتمان سازی علم و فناوری و ترویج اقتصاد دانش بنیان را در جامعه دارد.

کرمی ادامه داد: البته در این بین مسئله اقتصاد دانش بنیان موضوع و ادبیات جدیدی است که در کشور پس از طرح موضوع اقتصاد مقاومتی مطرح شده و معاونت علمی در این زمینه نقش و فعالیت های ویژه ای را دارد که در میان اجرایی سازی قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در معاونت علمی دارای اهمیت است تا کنون حدود 2900 شرکت دانش بنیان تأیید صلاحیت شده و حدود 8000 شرکت نیز در صف تایید صلاحیت قرار دارند فعالیت همین شرکت ها مقدم و کمک کننده به اقتصاد کشور است.

اهمیت گفتمان سازی علمی و فناوری در کشور

دبیر کل نخستین جشنواره «ایران ساخت» بیان کرد نظر به اهمیت گفتمان سازی علمی و فناوری در کشور ستاد توسعه علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در معاونت علمی ایجاد و راه اندازی شد گفت: این ستاد دو راهبرد نقشه جامع علمی کشور را به عنوان چراغ راه خود انتخاب کرده است نخست توجه به علم و تبدیل آن به گفتمان اصلی در جامعه و دوم ترویج فرهنگ کسب و کار دانش بنیان و کار آفرینی در کشور است. بنابراین به منظور انجام گفتمان سازی علمی و ترویج اقتصاد دانش بنیان در جامعه این ستاد شکل گرفت که چشم انداز فعالیت های آن برگرفته از دو راهبرد مذکور است.

وی همچنین درباره مخاطبان ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد: نهادهای دولتی و حاکمیتی، فعالان اقتصاد دانش بنیان، مراکز علمی، نخبگان علمی و در نهایت عامه مردم از جمله مخاطبان این ستاد هستند همچنین حوزه های علمیه، صدا و سیما، مطبوعات و خبرگزاری‌ها، اساتید و سخنوران و شهرداری ها و نهادی های عمومی نیز کمک کننده و تاثیرگذار در انجام فعالیت های ستاد توسعه علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان هستند.

هنرمندان موضوع حمایت از کالای دانش بنیان ایرانی را به خوبی درک کرده اند

دبیر ستاد توسعه علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی درباره برگزاری جشنواره «ایران ساخت» توسط این ستاد گفت: بنابراین در راستای فعالیت های ستاد موضوع برگزاری جشنواره «ایران ساخت» طراحی شد تا تولید محتوا و جریان سازی این عرصه برای حمایت از کالای دانش بنیان ایرانی انجام شود. بنابراین با این جشنواره در نظر داریم تولید محتوا و حمایت از کالا و خدمات ایرانی را ترویج و تبلیغ کنیم.

کرمی با بیان اینکه هنرمندان کشور مسئله حمایت از کالای دانش بنیان ایرانی را به خوبی درک کرده اند اما این مهم به شکل اجرایی در جامعه دیده نمی شود ابراز کرد: شاید امروزه فرهنگ غلطی جا افتاده و خرید برند و کالای خارجی به نوعی رقابت و باعث فخر فروشی شده است اما باید این مسئله در جامعه رواج و فرهنگسازی شود که خرید کالای ایرانی حمایت از تولید کشور و جوانان و اشتغالزایی است. به عنوان مثال اگر یک ماه در جامعه 80 میلیونی ایران همه تصمیم به خرید مثلا مسواک یا هر کالای ایرانی بگیرند در این زمان حتی کارخانه برای تولید این اجناس کم می‌آوریم.

کمک به برندسازی محصولات دانش بنیان ایرانی

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه همچنین کمک به برندسازی محصولات دانش بنیان ایرانی از اهداف دیگر این جشنواره است گفت: باید اقتصاد دانش بنیان توسط مردم دیده شود اگر هر ماه یکی از کالاهای ایرانی با کمک جمعی رسانه ها این کالا را برند کنند خرید آن در سطح جامعه افزایش می یابد همچنین معرفی کسب و کارهای نوآور و شرکت های دانش بنیان نیز از اهداف دیگر جشنواره است که با کمک اهالی هنر این اقدام عملی می شود.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه جشنواره در 5 بخش ادبیات، ایده بازار، رسانه های دیداری و شنیداری، هنرهای تجسمی و رسانه های دیجیتال برگزار می شود گفت: در بخش رسانه های دیجیتال 523 اثر به جشنواره ارسال شد که 134 اثر به داروی نهایی راه یافت، همچنین 796 اثر مجموع آثار ارسالی به بخش رسانه های دیداری و شنیداری است که از این بخش نیز 339 اثر به داوری نهایی راه یافت. در بخش ادبیات 883 اثر ارسال و 87 اثر به داوری نهایی راه یافت 504 ایده به بخش ایده بازار ارسال شد که 18 اثر به داوری نهایی راه یافت.

جوایز 3 تا 15 میلیون تومانی

دبیرستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با بیان اینکه جوایز جشنواره از 3 تا 15 میلیون تومان با نظر هیئت محترم داوران پیش بینی شده است بیان کرد: به برگزیدگان تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تعلق می گیرد و با حضور برخی حامیان کمک هایی نیز در حمایت از ساخت و تولید اثر ایشان در آینده و در موضوع جشنواره انجام می شود.

کرمی اشاره کرد: آثار جشنواره معیارهای همچون کمک به تقویت فرهنگ علم و اقتصاد دانش بنیان، پیام هایی متناسب با اهداف جشنواره، خلق ایده هایی تاثیرگذار، معرفی توانمندی های علمی و فناورانه و خلق روحیه خودباوری را در خود دارند.

نمایشگاه، اپلیکیشین، صدا و سیما و سایر قضایا

وی با بیان اینکه 5 تیزر انتخاب شده جشنواره از شبکه های صدا و سیما پخش شده و می شود گفت: با هماهنگی بعمل آمده برگزیده بخش های مختلف توسط بنیاد ملی نخبگان استان ها در مراکز فرهنگی و هنری شهرهای مختلف به نمایش در می آید. همچنین با شروع جشنواره آثار برگزیده در نمایشگاهی در خانه هنرمندان در معرض دید قرار می گیرد. اپلیکیشنی با موضوع حمایت از کالای ایرانی توسط یکی از حامیان تولید شده که 15 دی ماه در مراسم افتتاحیه رونمایی می شود. مراسم اختتامیه نیز 18 دی ماه در مرکز همایش های صدا وسیما ساعت 17:30 برگزار می شود.

آمادگی ملحق شدن نهادها و مسئولان شدن به صف حامیان ایران‌ساخت

در بخش دیگری از این نشست منصور پارسایی دبیر اجرایی جشنواره ایران‌ساخت عرق ملی و توجه به تولید داخلی را یکی از اهداف مشارکت گسترده حامیان این جشنواره برشمرد و افزود: بخش قابل توجهی از نهادهای فرهنگی و دست‌اندرکار بخش‌های وناگون از این جشنواره حمایت کردند و در زوند شکل‌گیری آن مشارکت داشتند که این آمادگی وجود دارد در صورت تمایل دیگر نهادهای به حمایت از این روند، در شمار حامیان این جشنواره قرار بگیرند.

پارسایی با اشاره به آیین افتتاحیه نمایشگاه ایران‌ساخت افزود: نمایش آثار هنرمندان شرکت‌کننده جشنواره از پانزدهم دی‌ماه سال جاری در خانه هنرمندان آغاز می‌شود و تا 18 دی ماه ادامه خواهد یافت البته پیش‌بینی شده است آثار در بسترهای تخصصی‌تری مانند موزه‌هنرهای معاصر و همچنین بر اساس برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مشخص در شهرستان‌ها نیز در معرض دید عموم قرار بگیرند.

وی با اشاره به برنامه های متنوع اعم از شب شعرکارگاه‌های آموزشی، نمایش فیلم کوتاه و نشست‌های تخصصی در آیین گشایش نمایشگاه ایران‌ساخت افزود:آیین اختتامیه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا وسیما و همزمان با میلاد امام حسن عسکری برگزار می‌شود و باحضور هنرمندان و مسئولان از برگزیدگان بخش‌های 5گانه این جشواره تقدیر خواهد شد.

معیارهای انتخاب آثار حرفه‌ای و جدی بود

علی خان‌زاده مدیر اجرایی بخش رسانه‌های دیجیتال، با اشاره به سطح کیفی خوب آثار ارسالی اظهار کرد: از میان 523 اثر ارسالی 134 اثر به مرحله داور رسیدند و اتفاقاً سختگیرانه به آثار نگریسته شد که در مجموع 8 اثر بر اساس انتخاب هیات داوران در اختتامیه تقدیر می‌شوند.

وی از روند مشاوره‌ای و حمایتی برای تمامی تیم‌های شرکت‌کننده خبر داد و افزود: با توجه به نو بودن این صنعت و حضور فعالان جوان در عرصه رسانه ‌های دیجیتال بر اساس موافقت مسئولان جشنواره کارگروهی به منظور ارتقای کیفیت تولیدات در این عرصه مشاوره های لازم را به شرکت‌کنندگان جشنواره ارائه خواهند کرد.

ایران ساخت به ظرفیت ادبیات در اقتصاد توجهی ویژه دارد

ناصر فیض دبر بخش ادبیات ایران‌ساخت، با اشاره به نقش رسانه در انتقال صحیح پیام و مفاهیم این جشنواره ابراز کرد: اصحاب رسانه با انتقال اطلاعات و پیام‌های اساسی به طور صحیح و امنانت‌دارانه می‌توانند به تحقق رسالت فرهنگی آن کمک کنند.

فیض، با اشاره به ظرفیت و توانمندی گسترده و کم‌تر شناخته شده ادبیات در فرهنگ‌سازی کالای داخلی اظهار کرد: از ظرفیت ادبیات به خصوص با استفاده از ابزار طنز در مسایل گوناگون به خصوص اجتماعی و سیاسی از ظرفیت طنز استفاده شده است اما در حوزه اقتصاد کم‌تر از این ظرفیت بهره برده شده و از توانمندی‌های آن کم‌تر اطلاع داریم اما خوشبختانه در این جشنواره به ظرفیت ادبیات توجهی جدی شد.

وی ادامه داد: این جشنواره نشان داد می‌توان به ادبیات توجه داشته باشیم و می توانیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن مانند طنز برای معرفی محصول و کالای با کیفیت دانش‌بنیان داخلی به کار برده شود از سویی می تواند بدون آن ‌که آسیبی ایجاد کند تا یا بار حقوقی به دنبال داشته باشد با ظرافت و البته هوشمندی شناخت بهتر کالای داخلی و نمایان کردن مزایای آن کمک کند.

این شاعر و طنزپرداز کشورمان با تقدیر از اقدام معاونت علمی در توجه به نقش ادبیات و شاعران و نویسندگان اشاره به استقبال درخور توجه و سطح کیفی مطلوب آثار ارسالی به جشنواره ابراز کرد: در ابتدا انتظار استقبالی در این سطح را انتظار نداشتیم زیرا عموما هنرمند با نگاه سفارشی به سمت تولید آثار نمی‌رود، البته تولید اثر سفارشی ضعف نیست و بسیاری از آثار هنرمی ارزشمند و ماندگار کشورمان سفارشی هستند بنابراین خوشحالیم که هنرمندان ما به این موضوع نگاه منفی نداشته و علی‌رغم برگزاری این جشنوراه برای نخستن بار، آثار ارزشمندی ارسال کردند.

معیارهای خاص برای انتخاب آثار ارسالی در بخش‌ بازی‌های رایانه‌ای

متین ایزدی، مدیر اجرایی بخش بازای‌های رایانه‌ای جشنواره ایران‌ساخت، با بیان این‌ه اغلب آثار ارسالی به جشنواره حائز استانداردها و کیفیت لازم برای حضور بودند، افزود: شاید کم‌تر از 10 اثر ارثالی با جشنواره همسویی ندشاتند و انتخاب از میان آثار دشوار بود.

وی افزود: کمیته ای تشکیل شد تا بر اساس معیارهای کیفی مطابق با اهداف جشنواره که مهم‌ترین آن پیاده سازی ایران ساخت در روند محتوایی بود، انتخاب شوند و با رویکرد امتیازدهی به آثار در نهایت 6 اثر برای حضور در بخش نهایی و تقدیر مورد انتخاب قرار گرفتند.

جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار، با دبیرکلی پرویز کرمی، به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و حمایت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وب‌سایت www.iransaakht.ir مراجعه کنند.

200

کد خبر: 718167

وب گردی

وب گردی