وارونگی در تبریز، غوغای آلودگی در اراک و آسمان دودی سنندج

 سازمان هواشناسی کشور به ساکنان شهرهای صنعتی و پرجمعیت توصیه کرده از تردد غیرضروری و فعالیت در فضای آزاد در این روزها اجتناب کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرآنلاین، در شرایطی که پایتخت‌نشین‌ها روزهای زیادی از آلودگی هوا را پشت سر گذاشته و هنوز هم با این شرایط دست و پنجه نرم می‌کنند، شهرهای دیگر کشورمان هم رفته رفته به فهرست مناطقی با هوای آلوده اضافه می‌شوند. از جمله این شهرها می‌توان به کرج،‌ تبریز، اهواز، اصفهان، قزوین،‌ سنندج، بجنورد،‌ اراک،‌ بوشهر و خرم‌آباد اشاره کرد.

هوای پایتخت از روز گذشته مجددا در شرایط ناسالم قرار گرفته و کمیته اضطرار آلودگی در پی جلسه‌ای که روز پنج شنبه هفته گذشته برگزار شد، مصوباتی ازجمله ممنوعیت فروش طرح ترافیک، افزایش محدوده زوج و فرد و افزایش محدودیت زمان ورود به طرح از ساعت 17 به 19 را داشت. حالا هم گزارش‌های هواشناسی درباره تهران، از این حکایت دارند که آلودگی هوا تا پایان هفته پایدار است و روز جمعه به اوج می‌رسد.

هرچند صبح امروز چند منطقه تهران هوای قابل تحمل‌تری داشتند، اما با افزایش تردد در شهر و پایداری ادامه‌دار جو، آلاینده‌های بیشتری در هوا تلنبار شدند و اکنون هوای تهران به وضعیت هشدار رسیده و آنطور که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح امروز، هوا ناسالم برای همه افراد جامعه است؛ ۱۵۱. وضعیت قرمز.

از میان شهرهای آلوده، سنندج، خرم‌آباد و بجنورد اوضاع بهتری دارند


به گزارش ایرنا، مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی گفت: پیش بینی‌ها نشان می دهد انباشت آلودگی در تهران تا آخر هفته جاری ادامه دارد و روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه آینده نیز بیشتر خواهد شد. مجید آزادی، همچنین اشاره کرد: فردا (دوشنبه) باد بسیار ضعیفی خواهد وزید اما در حد نسیم است و توان خروج آلاینده‌ها را ندارد حتی ممکن است موجب افزایش بیشتر آلودگی در هوا شود، یعنی آلودگی‌ها را از اطراف وارد هوای تهران کند.

در تبریز هم هوا همچنان وضعیت خوبی ندارد به طوری که شاخص کیفیت هوای این شهر در یازدهمین روز متوالی در وضعیت هشدار قرار گرفت و مدارس نوبت عصر در تمامی مقاطع تحصیلی تعطیل شدند. این تصمیم در کمیته‌ اضطرار شهرستان تبریز با توجه به اینکه شاخص آلودگی هوا برابر با 163 بوده و ناسالم برای تمامی گروه‌هاست، گرفته شد.

بنابر اعلام مسئولان محیط زیست آذربایجان شرقی این شرایط برای گروه های حساس ناسالم است. به گفته مسئول مرکز پایش زیست محیطی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی،‌ طبق پایش‌های انجام شده اکنون میزان آلودگی هوای تبریز 143 پی اس آی است که در این وضعیت افراد حساس از جمله کودکان، بیماران قلبی و عروقی و افراد مسن باید مسایل ایمنی و بهداشتی را به دقت رعایت کنند. شاهین رحیم اوغلی همچنین گفت: با توجه به شرایط آب‌وهوایی و پیش‌بینی‌های انجام شده، در ساعات آینده میزان آلودگی هوای تبریز به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت.

از ایلام هم خبر می‌رسد هوا در وضعیت هشدار است و ورود پدیده گرد و غبار، هوای برخی نقاط این استان را در آستانه هشدار قرار داده است. این شرایط در حالی است که استان ایلام از ابتدای سال جاری تاکنون 62 روز ناسالم را پشت سر گذاشته است.

از ایلام هم خبر می‌رسد هوا در وضعیت هشدار است و ورود پدیده گرد و غبار، هوای برخی نقاط این استان را در آستانه هشدار قرار داده است. این شرایط در حالی است که استان ایلام از ابتدای سال جاری تاکنون 62 روز ناسالم را پشت سر گذاشته است



علی طاهرسارایی، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام درباره وضعیت این شهر اعلام کرد: هم اکنون هوای شهرستان‌های ایلام و مهران در وضعیت هشدار و شهرستان دهلران نیز در آستانه هشدار قرار گرفته است. غلظت ریزگردها در هوای شهرستان‌های ایلام و مهران 190 میکروگرم در متر مکعب و با روند افزایشی است و میزان غلظت ریزگردها در دهلران نیز 152 میکروگرم در متر مکعب با روند پایدار گزارش شده است.

اما وضعیت شهرهای دیگری که مردمانش از آلودگی هوا رنج می‌برند چگونه است؟ به گزارش مرکز کنترل و پایش محیط زیست، شاخص کیفی هوای کلانشهرها و مراکز استانها در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 11 صبح، مورخ 95.10.12 برای گروه‌های ناسالم برای گروه‌های حساس و ناسالم به شرح زیر است:

خرم آباد 107(ناسالم گروه‌های حساس)
بوشهر 108(ناسالم گروه‌های حساس)
اراک 111(ناسالم گروه‌های حساس)
بجنورد 112(ناسالم گروه‌های حساس)
سنندج 112(ناسالم گروه‌های حساس)
قروین 118(ناسالم گروه‌های حساس)
اصفهان 123(ناسالم گروه‌های حساس)
تهران151(ناسالم)
اهواز 156(ناسالم)
تبریز 163(ناسالم)
کرج 171(ناسالم)

700700

کد خبر: 718201

وب گردی

وب گردی