بررسی نرخ‌های خرید تضمینی کشاورزی در جلسه امروز شورای اقتصاد

بعد از ۱۱۳ روز از آغاز فصل جدید برای کشت محصولات کشاورزی می‌گذرد اما هنوز نرخ خرید تضمینی این محصولات تصویب و ابلاغ نشده و به نظر می‌رسد همچنان چانه‌زنی‌های حجتی برای افزایش قیمت ادامه دارد و امروز در جلسه شورای اقتصاد مطرح خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، دولت براساس خرید قانونی محصولات کشاورزی موظف است پیش از آغاز فصل کشت پاییزه محصولات کشاورزی (مهرماه) نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی ۲۴ گانه که در قانون نیز به آن اشاره شده است، تصویب و ابلاغ کند اما علی‌رغم اینکه به گفته وزیر جهاد کشاورزی در تابستان امسال نرخ‌های پیشنهادی خرید تضمینی محصولات کشاورزی به دولت تقدیم شده، پس از گذشت حدود سه ماه و نیم از فصل کشت، هنوز این نرخ‌ها تصویب و ابلاغ نشده است و کشاورزان در انتظار این ابلاغیه هستند.

البته امروز محمود حجتی - وزیر جهاد کشاورزی - در حاشیه مراسم تقدیر از تولیدکنندگان نمونه بخش کشاورزی اعلام کرد که پس از حدود دو ماه، جلسه شورای اقتصاد امروز تشکیل می‌شود و مباحث مهمی از جمله برنج و نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در این جلسه مطرح خواهد شد.

پیش از این نیز عبدالمهدی بخشنده درباره نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تاخیر در تصویب و ابلاغ آن به ایسنا گفته بود که نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی تقریبا به مراحل نهایی تصویب‌ رسیده و مشخص شده است و تنها بخشی از مراحل دبیرخانه‌ای و اداری آن برای ابلاغ باقی مانده که به زودی اعلام می‌شود اما علی‌رغم گذشت حدود دو ماه از این اظهارات، هنوز نرخ‌های خرید تضمینی ابلاغ نشده است.

همچنین علی قنبری - مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی - به ایسنا گفته بود که یکی از دلایل تاخیر در ابلاغ نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی این است که شخص وزیر درصدد چانه‌زنی با روحانی برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم است، چرا که وزیر کشاورزی خود را طرفدار کشاورزان می‌داند و می‌خواهد قیمت ها را افزایش دهد.

حال باید دید که نرخ ۱۳۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم که از سوی سخنگوی دولت عنوان شده، ابلاغ می‌شود یا اینکه چانه‌زنی‌های حجتی کارساز خواهد شد و نرخ خرید محصولات به نفع کشاورزان افزایش می یابد.

401/601

کد خبر: 718276

وب گردی

وب گردی