نقش شرکت های دانش بنیان در اقتصاد کشور

کشورهایی همچون ژاپن، آلمان و امریکا که که تولیدات دانش‌بنیان و به اصطلاح های‌تک (High-tech) دارند، در میان ثروتمندترین کشورهای جهان جای دارند. ایران نیز در طول سال‌های گذشته به اهمیت اقتصاد دانش بنیان به منزله راهی برای جدایی اقتصاد از نفت پی برده است و تلاش‌هایی برای پیگیری اقتصاد غیر نفتی داشته است.

به گزارش ایسکانیوز ،این روزها کمتر کسی را می توان یافت که نام شرکت های دانش بنیان را نشنیده باشد ،شرکت های نوپا و خودکفایی که با تاسیس شدن در پارکهای علم و فناوری ،هدف تجاری سازی ایده ها را به منظور عملی شدن تبدیل نو آوریها به تکنولوژی را دنبال می کنند .

شرکت های دانش بنیان

شرکت دانش‌بنیان به شرکتی گفته می‌شود که از ۱ تا ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به یک دانشگاه یا واحد پژوهشی و یا از ۵۱ تا ۱۰۰ درصد آن متعلق به اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها یا واحدهای پژوهشی باشد. در صورتی که سهام دانشگاه کمتر از ۵۰ درصد باشد شرکت دانش‌بنیان خصوصی است و در غیر اینصورت شرکت دانش بنیان دولتی است.

این شرکت ها علی رغم داشتن ظرفیت های گوناگون ،اما هنوز به دلیل وجود محدودیت هایی که درشکلگیریشان وجود دارد ، آنها را از رسیدن به اهدافی که در چشم انداز 20 ساله ، بازداشته است .

چندی پیش لایحه حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات در مجلس به تصویب رسید تا راهگشای برخی از مشکلات چنین شرکت هایی باشد، مشکلاتی از قبیل محدودیت در نحوه و جایگاه تاسیس ،نبود حمایت کافی دولت وترس از تاسیس چنین شرکت هایی به خاطر مشخص نبودن سرنوشتشان در آینده . هر چند از سوی شورای نگهبان ایرادهای مختصری به این لایحه وارد شد اما با اصلاحاتی که در مواد قانونی آن شکل گرفته این لایحه به تصویب نهایی خود نزدیک شده است.

این شرکت ها که از مدتها پیش زمزمه تاسیسشان مطرح بوده است، سرانجام به طور جدی از سال 81 در پارکهای علم و فناوری کشور این موضوع دنبال شده است.

اقتصاد مقاومتی

از آنجا که یکی از محورهای کلی تدوین شده در حوزه اقتصاد مقاومتی،اقتصاد دانش بنیان می باشد. بسیاری از فعالیت های پارک در راستای تحقق برنامه اقتصاد مقاومتی ،در جهت عدم اتکای آنها به علم و تکنولوژی و تبعیت از علوم و دانش غربی،اتکا به تولیدات داخلی و اقتصاد کشوراست. که این مهم در سایه تداوم شرکت های دانش بنیان تحقق می یابد

وابستگی اقتصاد ملی به غرب و علوم غربی ، باعث شد تا مقام معظم رهبری در بیاناتشان در جاهای مختلف بر مسئله‌ی اقتصاد دانش‌بنیان تاکید کنند و آن را یکی از لوازم اقتصاد مقاومتی بدانند.

دبیرخانه های کمیته توسعه اقتصاد دانش بنیان

ایجاد دبیرخانه های کمیته توسعه اقتصاد دانش بنیان و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی در پارک علم و فناوری، شامل شناسایی اختیارات و مجوزهای مورد نیاز و احصاء قوانین و موانع اجرایی در حوزه اقتصاد دانش بنیان، شناسایی طرح های فناورانه و ایده های نو در زمینه کسب و کار، تهیه ساز و کار اجرایی جهت تجاری سازی طرح های دانش بنیان، پیاده سازی نظام حمایت از توسعه کمی و کیفی شرکت های دانش بنیان، تدوین طرح پیشنهادی جهت مطالعه و بررسی ظرفیت ها و توانمندی هادر حوزه اقتصاد دانش بنیان و جهت دهی مناسب طرح های پژوهشی و پایان نامه های دانشجویی به سمت اولویت ها و مسائل اساسی از جمله کارهای این دبیرخانه است.

کشورهای دارای اقتصاد مبتنی بر شرکت های دانش بنیان

از جمله کشورهایی که تولیدات دانش‌بنیان و به اصطلاح های‌تک (High-tech) دارند، می‌توان به ژاپن، آلمان و امریکا اشاره کرد که اتفاقا هر سه در میان ثروتمندترین کشورهای جهان جای دارند. این موضوع از این جهت حایز اهمیت است که هر چند برخی کشورها مانند فنلاند، سوییس و نروژ، درآمدهای سرانه‌یی بالاتر از درآمد سرانه شهروندان ژاپنی یا آلمانی دارند، این ثروت را مرهون تولید کالاهای دانش‌بنیان یا‌ های تک نیستند و به تولیداتی مانند فروش نفت، فروش چوب و فروش تولیداتی که در آنها مزیت نسبی دارند، مانند ساعت، وابسته‌اند. ایران نیز در طول سال‌های گذشته به اهمیت اقتصاد دانش بنیان به منزله راهی برای جدایی اقتصاد از ناف نفت پی برده است و تلاش‌ها برای پیگیری اقتصاد غیر نفتی کلید خورده‌اند. افزون بر سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌هایی که می‌توانند صادرات غیر نفتی به دنبال داشته باشند، حالا چند سالی است که تلاش‌ها برای تولید محصولات دانش‌بنیان هم آغاز شده است.

ایده سازی یا رسیدن به تکنولوژِی؟
در واقع این شرکتها حلقه واسطه بین ایده و تکنولوژی هستند که می توانند ایده ها رادر مسیر رسیدن به تکنولوژِی هدایت کنند وگاهی اوقات خود همین شرکتها هم می توانند ایده خودشان را به تکنولوژِی تبدیل کنند .

خصوصیو یا دولتی بودن این شرکت ها

شرکتهای دولتی، مؤسسات ونهادهای عمومی غیر دولتی و نیز شرکتها و مؤسساتی که بیش از 50 درصد از مالکیت آنها متعلق به شرکتهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی باشد، مشمول حمایت های این قانون نیستند پس شرکت یک شرکت خصوصی است ونقش حمایتی دولت برای بها دادن به این شرکت ها مطرح شده است و نه دخالت در آن .

نتایج حاصل از به ثمر رسیدن این شرکت ها در اقتصاد کشور
در تمامی این شرکتها تا سه سال منحنی اقتصادی زیر در آمداست ، یعنی هر کدام از این شرکتها حداقل سه سال فرصت می خواهند تا بتوانند روی پای خود بایستند اگر از 10 شرکت، حتی یک شرکت هم موفق به تجاری سازی ایده ها بشود،آن گاه می توان گفت به انچه می خواستیم رسیده ایم و در آمد حاصله حتی از همان یک شرکت ،بسیار بیش از هزینه هایی که صرف حمایت از این شرکت شده است، نصیب کشور خواهد شد.

نقش دانشگاه آزاد اسلامی در ترویج و گسترش شرکت های دانش بنیان

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک حامی و شرو ع کننده، با در اختیار گذاری امکانات اصلی این شرکت ها از جمله اختصاص جا و مکان با تاسیس پارک های علم و فناوری و همچنین ارائه تسهیلاتی همچون دادن وام های بلند مدت و کم سود ، راه را برای پیشرفت این شرکت ها هموار کرده و گام بلند و محکمی در رسیدن به اهداف چشم انداز 20 ساله و ترویج اقتصاد مقاومتی برداشته است.

402/101

کد خبر: 718279

وب گردی

وب گردی