اعتراض کره جنوبی به آمادگی پیونگ یانگ برای آزمایش احتمالی موشک قاره‌پیما

کره جنوبی با اعتراض نسبت به اعلام توانایی کره شمالی مبنی بر ساخت موشک دوربرد دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، بیان اینگونه اظهارات را به شدت محکوم کرد و آن را برای صلح و ثبات شبه جزیره کره تهدیدی جدی دانست.

به گزارش ایسکانیوز، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در نطق سال نو میلادی خود اعلام کرده بود کشورش در مرحله نهایی ساخت و آزمایش موشک های بالستیک قاره پیمایی قرار دارد که می تواند کلاهک های هسته ای حمل کند.
وزارت وحدت کره جنوبی روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای خاطر نشان کرده است که اظهارات «کیم جونگ اون» نشان دهنده تلاش این کشور برای اجرای برنامه حمله پیشدستانه و تقویت تسلیحات هسته ای است.
خبرگزاری یونهاپ به نقل از این بیانیه نوشت: سئول از کره شمالی می خواهد که فورا این برنامه ها را کنار گذاشته و در مسیر بهبود روابط دو کره گام بردارد و از شرایط بوجود آمده برای دولت کره جنوبی سوء استفاده نکند.
بیانیه تاکید می ورزد که کره جنوبی هرگز کره شمالی را به عنوان یک کشور هسته ای به رسمیت نمی شناسد و هشدار داده است که انجام بیشتر آزمایش ها و توسعه تسلیحات هسته ای تحریم های سخت تر را برای پیونگ یانگ به دنبال خواهد داشت.
این در حالیست که « هوانگ کیوآهین» کفیل ریاست جمهوری و نخست وزیر کره جنوبی نیز دیروز یکشنبه در سخنانی اعلام کرد که سئول در واکنش به افزایش توانمندیهای نظامی کره شمالی ظرفیت‌های دفاعی خود را افزایش می‌دهد و با همکاری با جامعه بین‌المللی به تهدیدهای اتمی این کشور پاسخ خواهد داد.
کره شمالی در سال ۲۰۱۶ میلادی، دو آزمایش هسته‌ای و چندین آزمایش موشکی با بردهای مختلف انجام داده است.
کمتر از یک ماه پیش، شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به پنجمین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی، تحریم‌های جدید و سنگینی علیه این کشور وضع کرد.
رهبر کره شمالی در پیام سال نو میلادی خود گفته است، تا زمانی که آمریکا به تهدیدهای خود علیه این کشور ادامه می دهد پیونگ یانگ برنامه تسلیحات اتمی را رها نخواهد کرد.
کره شمالی در سال 2005 میلادی خود را به عنوان یک قدرت هسته ای معرفی کرد و در سالهای 2006، 2009 و 2013 به ترتیب دست به انجام آزمایش هسته ای زد.
این کشور همواره تاکید می کند که سلاح هسته‌ای اش «قابلیت بازدارنده» دارد.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 718332

وب گردی

وب گردی