علائم هشدار دهنده دیسک کمر

یک متخصص ارتوپد گفت: درد کمر به خصوص در ناحیه پشت ساق پا از اصلی ترین نشانه های بیماری دیسک کمر محسوب می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، حمید پدرام متخصص ارتوپدی در خصوص علائم دیسک کمر گفت: مهمترین نشانه این عارضه درد کمر به خصوص در ناحیه پشت ران و ساق پا است، همچنین از دیگر علامت‌های ابتلا به دیسک کمر گرفتگی عضلات ( اسپاسم) است.

او اظهار داشت: دیسک کمر در مراحل پیشرفته می‌تواند روی عصب پا تاثیر بگذارد و سبب بی‌حسی آن شود که در صورت ادامه این روند، پا حالت افتادگی (drop foot) پیدا می‌کند.

این ارتوپد با بیان اینکه در مراحل پیشرفته بیماری دیسک کمر، فرد دچار بی اختیاری ادراری و مدفوعی می‌شود، عنوان کرد: در چنین وضعیتی باید عمل جراحی اورژانسی بر روی بیمار انجام شود.

پدرام تصریح کرد: در صورتی که بعد از معاینه، گرفتن عکس رادیولوژی، MRI و انجام آزمایشهای مختلف تشخیص دیسک کمر قطعی شد که اولین راهکار درمانی رعایت الگوی صحیح نشستن است، همچنین مبتلایان به این عارضه باید استراحت نسبی داشته باشند و از استراحت کامل خودداری کنند زیرا استراحت مطلق منجر به ضعف عضلات می‌شود.

او تاکید کرد: مبتلایان به دیسک کمر باید از انجام ورزش‌های سنگین مانند کوهنوردی و رانندگی پرهیز کنند، همچنین آب درمانی و ماساژ موضعی با استفاده از پمادهای ضدالتهاب برای تسکین درد ضروری است.

این متخصص ارتوپدی در خصوص روش‌های مختلف فیزیوتراپی گفت: استفاده از امواج صوتی،‌ برق،‌ مادون قرمز، لیزر و گرما درمانی تاثیر چشمگیری در بهبودی افراد مبتلا به دیسک کمر دارند.

او درباره راهکارهای درمانی دیسک کمر اظهار داشت: برای تسکین درد نیز می‌توان از داروهای ضدالتهابی مانند بروفن، ژلوفن و ناپروکسن استفاده کرد که در بیشتر مواقع طی 5 تا 6 ماه پس از انجام این روشها مبتلایان به دیسک کمر درمان می‌شوند ولی در صورتی که این عارضه همچنان ادامه داشته باشد(حدود 10 درصد از افراد) باید عمل جراحی انجام داد.

پدرام یادآور شد: استفاده از روش‌های بلاک کردن عصبی که سبب ایجاد درد می‌شود و تزریق داروی حاوی کورتون نیز از دیگر روش‌های درمانی دیسک کمر محسوب می‌شود که البته کاربرد شایعی ندارد.

704/700

کد خبر: 718394

وب گردی

وب گردی