غلامحسین سالمی: کسر شأن اهل قلم بود که در مراسم پوران فرخزاد شرکت کنند/ از رسانه ها گله مندم

غلامحسین سالمی، در پی درگذشت پوران فرخزادگفت: بسیار متاسفم . دوستان شاعر و نویسنده و مترجم فکر می‌کنند که خودشان قرار نیست بمیرند و در مراسم تشییع شرکت نمی‌کنند. واقعاً متاسفم و خیلی دلخورم. خیلی‌ها شاید کسر شأنشان می‌شد در مراسم تشییع بانو فرخزاد شرکت کنند.

در پی درگذشت پوران فرخزاد، شاعر، نویسنده و پژوهشگر ایرانی، غلامحسین سالمی، مترجم و شاعر با اعلام زمان و مکان مجلس یادبود پوران فرخزاد که امروز ساعت 2 تا 3/30 عصر در مسجد الرضا در میدان نیلوفر برگزار می شود درباره این هنرمند به ایسکانیوز گفت: پوران فرخزاد را باید از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد. اول از جنبه‌ی شاعر بودن دوم از جایگاه یک نویسنده‌ی رمان، سوم به عنوان یک پژوهنده، چهارم به عنوان یک دوست، پنجم به عنوان کسی که حامی تازه قلم‌ها بود و ششم به عنوان حامی زنان.

وی در رابطه با جنبه شاعر بودن این هنرمند اظهار کرد: از جنبه‌ی شاعر بودن فرخزاد یکی از کسانی است که شعرش ویژگی های خاص او را دارد. او دستی قوی در سرودن غزل و رباعی داشت و در کتاب «چنگ مشوش» رباعی هایی از او به چاپ رسیده که نشان می‌دهد او چقدر در سرودن رباعی تواناست و دست قوی دارد. همینطور در خصوص سرودن غزل و اشعار در سبک‌های نیمایی.

وی ادامه داد: پوران مدت‌ها به این قضیه تن در نمی‌داد که اشعارش منتشر شود و از چاپ شعرهایش طفره می‌رفت دلواپس این بود که نکند بعضی‌ها بگویند او تحت تأثیر فروغ است حال آنکه پیش از آنکه فروغ شروع به شعر گفتن کند پوران با نام هسرش یعنی پوران بهمن شعر می‌گفت و خیلی‌ها نمی‌دانستد. پوران همسر سیروس بهمن بود که مدیر و سردبیر نشریه‌ی آسیای جوان بود. پوران برای آن مجله مطلب می‌نوشت و بعدها که به رادیو رفت برنامه‌ای برای جوانان می‌نوشت و اجرا می‌کرد. پوران چندین رمان نوشته است که از نظر مضمون بسیار قابل تأمل است و باید گفت که سوژه‌های جدید را وارد بحث قصه نویسی و رمان کرده است. داستا‌ن‌های کوتاه و بلند بسیار نوشته است.

آثار پوران فرخزاد

سالمی با اشاره به اینکه به عنوان یک پژوهنده باید از زحمتی که پوران فرخزاد برای آشنا کردن مردم با گذشته‌ی ایران و اساطیر انجام داده است نام ببریم بیان کرد: از کارهای بسیار مهی که در این خصوص کرد یکی کتاب بسیار مهم او به نام «مهره‌ مهر» است که به همت آقای علیرضا رییس دانا (مدیر نشر نگاه) چاپ شد و در حال حاضر نایاب است و با افزوده‌ها و بازنگری دوباره‌ی خود پوران فرخزاد زیر چاپ است. پیش از این در ششصد و خرده ای صفحه به دست مردم رسید و در حال حاضر بیش از دویست صفحه به آن افزوده شده است.

او ادامه داد: از دیگر کتاب های او می توان به «اسکندر دروغین» اشاره کرد که درباره‌ی حمله ی اسکندر به ایران است. یکی دیگر از کارهایش ترجمه و تفسیر یادداشت های نوستراداموس است. از کارهای دیگر او به دو جلد کتاب «دانشنامه ی زنان فرهنگ ساز ایران و جهان» و کتاب «زنان فرهنگ ساز ایران» در دو جلد می توان اشاره کرد. کتاب «مسیح مادر»، پژوهشی است درباره‌ی نشان حضور زن در شعر شاملو. کتاب دیگری با نام «زن شبانه موعود» دارد که درباره‌ی حضور زن در شعر سهراب سپهری است.

این مترجم در اشاره به دیگر کارهای فرخزاد گفت: کتاب کاملی دارد به نام «کسی که مثل هیچکس نیست» که اثری است درباره‌ی فروغ. یک کتاب به نام «سه گانه» نیز دارد که نمونه های از شعرهای فرخزادهاست. یعنی فروغ، فریدون و پوران. رمان خودش با نام « در پس آینه» منتشر شده است.اثری پژوهشی دارد در چیزی که فروغ ترجمه کرده از شاعران آلمانی به نام «مرگ من روزی». کار دیگری با نام آتش و باد دارد که این رمان بلند است.

دوستی برای تمام فصول

سالمی در ادامه سخنان خود با اشاره به جنبه دوستی و محبت فرخزاد اظهار کرد: پوران چنان دوست بود که می‌توانستی عنوان «دوستی برای تمام فصول» را برای او برگزینی. علاوه بر آن کسی بود که خانه‌اش همیشه باز بود به روی دوستان، سفره‌اش همواره پهن بود و همواره آمادگی پذیرایی از همه را داشت و خیلی خوشحال می‌شد که دور خودش را شلوغ ببیند و با روی باز، حتی وقت هایی بیماری همه را می‌پذیرفت. دوشنبه هر هفته دوستان اهل قلم در خانه او گردهم می آمدند و به همین جهت است که به بانوی دوشنبه ها معروف بود.

وی افزود: از کارهایی که می‌کرد یکی این بود که در جلسه‌ها نقد و بررسی اشعار و قصه‌های همه را در برنامه داشت. علاوه بر آن، وقتی جرقه‌ای می‌دید که کسی شعور و جنبه دارد و خوب پیش می‌رود بلافاصله با ناشر تماس می‌گرفت از روابطش استفاده می‌کرد و سعی می‌کرد برای آن آدم کاری انجام دهد و کتابش را چاپ کند و بارها بارها این کار را برای خیلی‌ها کرد اما یک کلام هم به زبان نیاورد.

پوران فمنیست نبود اما زنان را با حقوق خود آشنا می کرد

سالمی در این باره اظهار کرد: واقعا به جرأت باید گفت که پوران بسیار به زنان احترام می‌گذاشت. فمنیست نبود اما به زنان احترام می‌گذاشت و سعی می‌کرد آنان را با حق و حقوقی که دارند آشنا کند و به جرأت می گویم کسانی که دستشان تنگ بود و هزینه نداشتند برای برخی از کارهای خود وکیل بگیرند آن هزینه را شخصاً تقبل می‌کرد و یا از کانال‌هایش استفاده می‌کرد.

یاد پوران فرخزاد مثل عطر نیست که بپرد

این مترجم و شاعر با اشاره به نقش پوران فرخزاد در ادبیات گفت: فقدان پوران فرخزاد، فقدان بخشی از انسانیت و ادبیات است. فقدان صمیت ها و یکرنگی ها و دوستی هاست.

وی در ادامه در رابطه با کم لطفی هنرمندان و رسانه ها اظهار کرد: من گله دارم از ناشران و کتابفروشی ها که حتی یک آگهی تسلیت ننوشتند و پشت شیشه وصل نکردند. فقط آقای رییس دانا و یکی نشر کتابسرای تندیس، ابولفضل میرباقری که دیروز تا واپسین لحظه‌ی خاکسپاری آقای میرباقری حضور داشت این کار را انجام دادند. من حتی از مطبوعات و روزنامه‌ی همشهری که ادعای مردمی بودن می‌کند گله مندم. این روزنامه خبر فوت پوران را تنها در دو سطر نوشت! مرگ جنین خواجه نه کاریست خرد.

سالمی در پایان سخنان خود با بیان اینکه بسیار متاسفم که دوستان شاعر و نویسنده و مترجم فکر می‌کنند خودشان قرار نیست بمیرند و در مراسم تشییع شرکت نمی‌کنند بیان کرد: واقعاً متاسفم و خیلی دلخورم. خیلی‌ها کیف مسئولیت خود را در خانه جا گذاشتند و شاید کسر شأنشان می‌شد در مراسم تشییع بانو فرخزاد شرکت کنند. متأسفنم در جامعه ای زندگی می‌کنم که کسانی که ادعای فرهنگ و شعور دارند کمترین وجه انسانیت را رعایت نمی‌کنند. دلم می‌سوزد که بگویم من هم شاعر و مترجم. یاد و خاطره‌ی پوران فرخزاد مثل عطر نیست که بپرد بلکه مثل کندن روی سنگ است که در ذهن و قلب می‌ماند.

502500

کد خبر: 718420

وب گردی

وب گردی