پنج مشکل شایع سلامت که با مدیتیشن کاهش می یابد !

مدیتیشن از نظر فیزیکی و روانی، تاثیر شگفت انگیزی روی بدن دارد.اما علاوه اینکه به صورت کلی برایتان خوب است، برخی مشکلات مزمن وجود دارد که توسط این ورزش کاهش پیدا کرده یا به کلی متوقف می شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سلامت نیوز، در این مقاله می خواهیم پنج مشکل شایع برای سلامت را به شما معرفی کنیم که مدیتیشن می تواند تاثیری مثبت روی آنها بگذارد و علائمشان را کاهش دهد.


1- فشار خون بالا


ابتدا خبر بد: فشار خون بالا ” قاتل خاموش ” نام گذاری شده که هر ساله باعث مرگ بسیاری می شود. بسیاری از مردم بدون اینکه بدانند دچار فشار خون بالا هستند و متاسفانه این مشکل مزمن باعث می شود فرد بیشتر در خطر مشکلاتی نظیر حملات قلبی و سکته مغزی قرار بگیرد.

خبر خوب: مشخص شده که مدیتیشن می تواند به کاهش فشار خون کمک کند و همچنین ژن هایی که باعث التهاب می شوند را نیز خاموش می کند.


2- آسم

آسم بیماری کشنده ای است که در سال 2013 باعث حدود نیم میلیون مرگ و میر شده است. با اینکه آسم بر اثر فاکتورهای مختلفی مانند آلودگی هوا، آلرژن ها، استرس و برخی داروهای خاص بروز می کند، در واقع واکنش التهابی بدن است به این موارد که مشکل اصلی می باشند. در یک تحقیق، محققان مدیتیشن را با موسیقی درمانی و ورزش جهت بهبود آسم مقایسه کرده بودند و حدس بزنید نتیجه چه شد؟ بله مدیتیشن تاثیر بسیار بیشتری داشت.


3- سندروم روده تحریک پذیر ( IBS ) و بیماری های التهابی روده ( IBD )

این نوع بیماری ها به ندرت کشنده می شوند، اما زندگی کردن را برای فردی که به آن مبتلا است دشوار می کنند و گاهی نیز باعث بروز موقعیت های خجالت آوری می شوند.

IBS و IBD همچنین نمونه هایی از مشکلات مزمنی هستند که بر اثر واکنش های بیش از حد التهابی به وجود می آیند. در یک مطالعه آزمایشی با 48 نفر داوطلب، محققان به این نتیجه رسیدند که مدیتیشن می تواند تاثیر بسیار بالایی روی این بیماری ها داشته باشد. بعد از 9 هفته آزمایش که در هر روز به مدت 15 تا 20 دقیقه مدیتیشن کار می شد، افراد داوطلب شاهد کاهش علائم، درد کمتر و همچنین بالا رفتن چشمگیر سطح زندگی کلی شان بودند.


4- آرتریت روماتوئید

بسیاری بر این باورند که آرتریت روماتوئید یک بیماری مفصلی است که فقط برای افراد مسن اتفاق می افتد. اما جالب است بدانید با اینکه احتمال ابتلای به این بیماری با افزایش سن بالا می رود، ولی بعد از 15 سالگی هر زمان ممکن است به آن مبتلا شوید. همچنین این بیماری تنها در مفاصل خود را نشان نمی دهد، آرتریت می تواند روی ریه، کلیه، قلب و رگ های خونی نیز تاثیر بگذارد.

خوشبختانه مدیتیشن روی این مورد نیز می تواند تاثیر بگذارد. با اینکه مدیتیشن نمی تواند آرتریت را درمان کند اما تحقیقات نشان داده اند تاثیر بسیار بالایی روی بهبود این بیماری دارد. در این تحقیقات داوطلبان به مدت 12 ماه، 10 دوره مدیتیشن و تمدد اعصاب را گذراندند و در پایان تاثیر بسیاری در بهبود آنها مشاهده شد.


5- فیبرومیالژیا

این مشکل با نشانه هایی مانند درد گسترده و افزایش حساسیت به فشار شناخته می شود. فیبرومیالژیا به مرور زمان به صورت طبیعی بهبود پیدا نمی کند. مانند آرتریت روماتوئید، فیبرومیالژیا نیز بیشتر خانم ها را شامل می شود تا آقایان.

در یک تحقیق 8 هفته ای مدیتیشن توانست سلامت این افراد را تا حدود زیادی افزایش دهد. داوطلبان این تحقیق گزارش کردند که شاهد کاهش گرفتگی ها، اضطراب و همچنین افسردگی بوده اند. این افراد پس از انجام تمرینات مدیتیشن روزهای کمتری نسبت به قبل نتوانستند به خاطر بیماری شان به سر کار بروند. تغییرات کوچکی هم در نواحی ای که فرد احساس درد و خستگی می کرد دیده شد.

اگر دلایل قانع کننده ای برای مدیتیشن نداشتید خوشبختانه حالا به اندازه کافی برای انجامش، دلیل دارید. اگر کسی را می شناسید که چنین مشکلاتی دارد لطفا این مقاله را با او نیز به اشتراک بگذارید.

704/700

کد خبر: 718581

وب گردی

وب گردی