رشد اقتصاد دانش بنیان در سایه موزه علم و فناوری/ موزه‌ها تکنولوژی گذشته را به آینده متصل می‌کنند

معاون گردشگری و میراث فرهنگی گفت: ارتباط بین موزه‌ها و مراکز علم و فناوری خلاقیت و نوآوری را بین مردم ارتقا می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز؛ جلیلی رییس موزه ملی ایران صبح امروز در مراسم ششمین همایش ملی موزه علوم و فناوری در موزه ملی ایران با اشاره به نقش موزه ها در آموزش اظهار داشت: یادگیری مفاهیم علمی در موزه ها شعار این کنفرانس است و نقش موزه ها در امر آموزش از هزار و هشتصد سال پیش شروع شده است.

وی بیان کرد: اشیای کمیاب و قیمتی و آثار هنری زمانی در اختیار ثروتمندان بود و موزه ها بعد از جنگ جهانی دوم نقش آموزشی به خود گرفته است.

جلیلی با بیان اینکه موزه ها به مراکز علمی آموزشی و تفریحی تبدیل شده است، تاکید کرد: آموزش ملموس و ماندگار، ایجاد ارتباط علم نسل قبل به افراد امروز، نوآوری و خلافیت، ایجاد اشتغال، کمک به اقتصاد دانش بنیان و کمک به تربیت نسل جدید از جمله نقش های موثر موزه های علم و فناوری است.

جلیلی ادامه داد: ایکوم (شورای بین‌المللی موزه‌ها) در سال 2007 به مقوله پژوهش در موزه ها تاکید خاصی دارد و به نظر من فرآیند آموزش علوم در کشور مناسب نیست.

وی گفت: در کشور آمریکا 35 هزار و 500 موزه، در آلمان شش هزار و در کشور چین سه هزار و 600 موزه و مرکز علمی دایر است که تنها در آمریکا 25 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور کمک می کند و 450 هزار اشتغال ایجاد کرده است.

اتصال تکنولوژی گذشته به آینده بوسیله موزه‌های علم و فناوری

در ادامه مراسم طالبیان معاون گردشگری و میراث فرهنگی گفت: ارتباط خوبی بین موزه ها و مراکز علم و فناوری وجود دارد و این فرآیند منجر به بروز خلاقیت و نوآوری در بین مردم و به خصوص جوانان می شود.

وی بیان کرد: موزه های علم و فناوری سبب رشد اقتصاد دانش بنیان می شوند و مسایل دانش بنیان از طریق موزه ها بهتر پیگیری می شود.

طالبیان با اشاره به اینکه موزه ها تکنولوژی گذشته را به آینده متصل می کند، ادامه داد: موزه های علم و فناوری باید در سراسر کشور گسترش یابد تا نشاط و خلاقیت در بین جوانان بیشتر شود.

ضرورت ترویج دانشگاهیان به تولید علم و ثروت

در ادامه مراسم، خادمی معاون اجرایی یونسکو گفت: توجه به موزه های علم و فناوری نشان دهنده اهمیت فناوری است و سازمان یونسکو به علم و فناوری توجه ویژه ای دارد.

وی بیان کرد: با رشد علم مسایل مختلف هر کشوری حل می شود و موزه های علم و فناوری با شیب تندی دانش مردم را بهبود می بخشد و این موزه ها ارتباط موثری با میراث هر کشور دارد.

خادمی ادامه داد: دانشگاه جندی شاپور در هزار و 800 سال قبل در رشته های مختلف علمی تاسیس شده است که در آن بیش از 400 هزار عنوان کتاب در حوزه های مختلف وجود دارد.

وی تصریح کرد: ترویج دانشگاهیان به تولید علم بسیار مهم است و وجود چهره های دانشمند در کشور بیانگر نقش کم نظیر ایرانیان در تولید علم و فناوری است.

گفتنی است؛ در پایان مراسم لوگوی سازمانی موزه علم و فناوری رونمایی شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

204/200

کد خبر: 718716

وب گردی

وب گردی