غلامرضا موسوی: اکثر بولتن نویس های جشنواره فجر با دولت بیش از فیلمسازان مشکل دارند

غلامرضا موسوی درباره یکی از معایب جشنواره فیلم فجر، اظهار داشت: برخی تلاشی برای رساندن فیلم هایشان به جشنواره فجر ندارند چون می دانند همانطور که می توانند از تبلیغات این اتفاق بزرگ هنری و فرهنگی استفاده کنند ممکن است معایب آن هم گریبان فیلمشان را بگیرد زیرا اکثر بولتن نویس هایی که در جشنواره حضور دارند افرادی هستند که با دولت بیش از فیلمسازان مشکل دارند و همین موضوع باعث می شود تا بولتن نویسان تلافی مسائل خود با دولت را سر سینماگران درآورند و این موضوع به زیان سینمای ملی است. 

غلامرضا موسوی، رئیس شورای عالی تهیه کنندگان درباره ویژگی های جشنواره فیلم فجر به ایسکانیوز، گفت: جشنواره فیلم فجر در بخش ملی و ایرانی فستیوالی ویژه است، این رویداد بزرگ فرهنگی به دلیل اینکه در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار می شود خصوصیات جشن و جشنواره را با هم دارد و طبیعتا بار بخشی از مراسم تجلیل از انقلاب را به دوش می کشد؛ شاید بتوان گفت جشنواره فیلم فجر بیشترین نمود را در میان جشن های انقلاب دارد در نتیجه این ویژگی باعث شده که این فستیوال تفاوت ماهوی با جشنواره های دیگر داشته باشد.

او ادامه داد: جدا کردن بخش بین الملل از جشنواره ملی یکی از اقدامات خوبی است که درباره این فستیوال انجام شد، زیرا ویژگی های جشنواره ملی متفاوت است البته بارها پیشنهاد شده است که این رویداد سینمایی شورای برگزاری دائمی داشته باشد اما معمولا هر دولتی که بر روی کار آمده؛ سلیقه معاون سینمایی آن دولت در نوع برگزاری جشنواره تاثیرگذار بوده است هر چند باید به این نکته توجه کرد که این جشنواره قرار نیست اتفاق ویژه ای در سطح جهان باشد؛ بلکه تنها باید در داخل کشور موثر واقع شود.

رئیس شورای عالی تهیه کنندگان، اظهار داشت: اگر این جشن در دهه فجر انقلاب برگزار نمی شد، می توانست متفاوت از آنچه در حال حاضر برگزار می شود، باشد و بسیاری از مسائل بر آن مترتب باشد اما برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی در این ایام ویژگی های خاصی به آن داده است بنابراین کم و زیاد کردن بخش های مختلف این جشنواره تاثیر بسیاری در سینمای ایران ندارد.

موسوی درباره علاقه مردم به دیدن فیلم ها در جشنواره فجر، گفت: مردم علاقمند هستند فیلم های سینمای ایران را در این جشنواره ببینند و نکته جالب این است که بسیاری از افرادی که در طول سال سینما نمی روند در زمان جشنواره سعی می کنند برخی از فیلم های بخش مسابقه را تماشا کنند و دیدن فیلم های جنجالی را از دست ندهند.
او درباره یکی از معایب جشنواره فیلم فجر، اظهار داشت: برخی تلاشی برای رساندن فیلم هایشان به جشنواره فجر ندارند چون می دانند همانطور که می توانند از تبلیغات این اتفاق بزرگ هنری و فرهنگی استفاده کنند ممکن است معایب آن هم گریبان فیلمشان را بگیرد زیرا اکثر بولتن نویس هایی که در جشنواره حضور دارند افرادی هستند که با دولت بیش از فیلمسازان مشکل دارند و همین موضوع باعث می شود تا بولتن نویسان تلافی مسائل خود با دولت را سر سینماگران درآورند و این موضوع به زیان سینمای ملی است.

تهیه کننده با سابقه سینما با اشاره به ساز و کار انتخاب فیلم ها برای جشنواره، گفت: در ادوار مختلف این فستیوال، کمیته ای مسوول انتخاب فیلم ها بوده است که این هیات از میان فیلم هایی که به دبیرخانه جشنواره فرستاده می شود حدود 40 تا 45 فیلم را برای بخش های مختلف انتخاب می کنند و حدود 22 فیلم برای بخش مسابقه پذیرفته می شوند، این 44 فیلم چشم انداز سینمای ایران را در سال آینده نمایان می کنند اما اینکه این فستیوال بتواند کل سینمای ایران را زیر چراغ خود داشته باشد امکانپذیر نیست.

او ادامه داد: کمیته انتخاب معمولا از افراد حرفه ای سینما تشکیل شده است، با نگاهی به اعضای هیات انتخاب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر هم جامعه شناس و استاد دانشگاهی مثل عماد افروغ را در آن می توان دید و هم یک روحانی حضور دارد، ضمن اینکه یکی از یاران جشنواره به نام جمال امید که سال ها است در این زمینه کار می کند هم از اعضای هیات انتخاب است. کمیته انتخاب آثار را بر مبنای فیلم هایی که دیده اند قضاوت می کنند و این به معنای قضاوت صد در صد صحیح و دقیق نیست زیرا این احتمال وجود دارد که اگر جمع دیگری به عنوان هیات انتخاب بود امکان جا به جایی چند فیلم وجود داشت اما در مجموع تفاوت چندانی در رای نهایی نیست زیرا شاید ضریب خطا تنها 10% باشد.

موسوی درباره حجم زیاد فیلم هایی که به شکل ناقص به دبیرخانه جشنواره فرستاده می شوند، اظهار داشت: در همه جای دنیا این مشکل وجود دارد که بعضی فیلم ها به شکل ناقص برای فستیوالی فرستاده می شوند. اما در جشنواره های معتبر تنها سینماگران صاحب نام امکان دارد که فیلمی ناقص را برای هیات انتخاب فستیوال ارسال کنند زیرا در اینگونه از جشنواره ها نام فیلمسازان بزرگ موثر است در واقع در فستیوال های درجه الف بدون دیدن آثار سینماگران شاخص فیلم های آنها را انتخاب می کنند اما اگر برای جشنواره ای بزرگ، کارگردانی معمولی، فیلمش را ناقص ارائه دهد، دیده نخواهد شد. برای فستیوالی مثل «کن» حدود 1800 فیلم فرستاده می شود در نتیجه فیلمی که ناقص است در همان ده دقیقه اول کنار گذاشته می شود.

او افزود: درباره ارسال ناقص فیلم ها به جشنواره فجر باید به این نکته توجه داشت که این فستیوال، رویدادی متفاوت است و این ویژگی را برای همه فیلمسازان قائل شده است که می توانند آثارشان را به شکل ناقص برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند اما به گمان من فیلمسازی که فیلمش آماده نیست منطقی برای عجله وجود ندارد و بهتر است که فیلم را برای سال آینده نگه دارد.

رئیس شورای عالی تهیه کنندگان در پایان درباره بدهی که وزارت کشور به تهیه کنندگان دارد، گفت: در جشنواره سی و دوم فجر که این رویداد به صورت استانی هم برگزار شد، طرف قراداد ما وزارت کشور بود و از مقدار پولی که قرار بود به تهیه کنندگان پرداخت شود، پنج ششم آن واریز شد و 500 میلیون تومان آن پرداخت نشد بنابراین همچنان ما طلبکار هستیم برای همین به دکتر نهاوندیان، رئیس دفتر ریئس جمهور شکایت کردیم که دستور رسیدگی داد، وزارت کشور هم در انتها پذیرفت که بدهکار است اما پول را نمی دهد؛ در آن سال وزارت کشور با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاهمنامه ای را امضا کرد که در نتیجه چون وزارت فرهنگ پولی را دریافت نکرد به ما هم چیزی نداد اما در جشنواره 35 قرارداد تفاهمنامه ما با دفتر جشنواره منعقد شده است یعنی دبیرخانه جشنواره امسال بر اساس تفاهمنامه ای که با شورای عالی تهیه کنند گان امضا کرد تعهد دارد که هزینه های نمایش فیلم ها را در استان ها به تهیه کنندگان بپردازد در نتیجه ما با وزارت ارشاد مشکلی نخواهیم داشت و این پول را طبق تفاهمنامه خواهیم گرفت چون به هر حال وزارتخانه ای است که ما با آن در ارتباطیم.

501500

کد خبر: 718839

وب گردی

وب گردی