واشقانی فراهانی: مأموریت دانشگاه ها انجام پژوهش‌های بنیادی اصیل برای گسترش مرزهای دانش است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه کارگاه سیاست های اقتصاد دانش بنیان گفت: لازمه هر فعالیت دانش بنیان انجام تحقیقات اصیل و مأموریت گرا و مسئله محور است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه کارگاه سیاست های اقتصاد دانش بنیان که با حضور روسای دانشگاه های آزاد اسلامی استانهای اصفهان، کرمان، چهارمحال و بختیاری و یزد برگزار شد، گفت: لازمه فعالیت های دانش بنیان انجام تحقیقات اصیل، مأموریت گرا و مسئله محور بوده و موفقیت واحدهای دانشگاهی در انجام فعالیت های دانش بنیان نیازمند حضور اعضای هیأت علمی پویا در کنار دانشجویان مستعد و کوشا است.

واشقانی فراهانی لازمه حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان را انجام فعالیت های پژوهشی هدفمند دانست و گفت: توجه همکارانم در معاونت های پژوهشی دانشگاه را به این نکته جلب می کنم که مسئله پژوهش تنها ورود به بحث دانش بنیان نیست بلکه مولفه های دیگر اقتصاد دانش بنیان خلق دانش فنی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بخشی از درآمد بسیاری از دانشگاه های برتر دنیا را مربوط به فروش دانش فنی دانست و اضافه کرد: علت کم فروخته شدن دانش فنی در کشور به خاطر این است که صنعتگران از دانش فنی دیگر کشورها استفاده می کنند و بحث خرید دانش فنی از بازار بومی را مورد توجه قرار نمی دهند. هر چند بسیاری از پژوهشگران مدعی هستند که توانسته اند به تکنولوژیهای دست یابند که نسبت به مشابه خارجی هم کارآیی بیشتر هم به صرفه تر باشد ولی متقاعد کردن صنعت گران که تکنولوژی بومی را جایگزین مشابه غیر بومی کند کار آسانی نبوده و تلاش مضاعف و کار دو چندان دانشگاهیان را می طلبد تا خود را بیش از گذشته به صنعت اثبات کنند.

واشقانی فراهانی یکی دیگر از حلقه های اقتصاد دانش بنیان را اختراع ها دانست و افزود: اختراع ها یکی از منابع درآمدی دانشگاه های بزرگ است که البته بحث ثبت اختراع در کشور ما ضعیف است و با جدیت بیشتری باید پیگیری شود. دانشگاه آزاد اسلامی به هر عضو هیأت علمی که اختراع بین المللی داشته باشد علیرغم افزایش یک پایه تشویقی مبلغ ده میلیون تومان نیز به عنوان جایزه در نظرخواهد گرفت.

وی ویژگی بارز دانشگاه نسل سوم را پاسخگو بودن به جامعه دانست و گفت: دانشگاه باید ارتباط نزدیک با صنعت، جامعه و دولت داشته باشد. با شناخت نیازهای بومی وارد بازار صنعت شود، این مسئله جز با پیوند نزدیک تر صنعت، دانشگاه و دولت میسر نخواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از اعضای هیأت علمی دانشگاه خواست تا با ارائه برنامه های پژوهشی خود به حوزه معاونت پژوهشی هر واحد، نسبت به انجام پژوهشهای مسئله محور فعال باشند. وی گفت: با همکاری مطلوبی که بین حوزه معاونت آموزش و پژوهش صورت گرفته اعضای هیأت علمی می توانند به منظور جبران کسر موظفی نسبت به انجام فعالیت های پژوهشی اقدام کنند.

200

کد خبر: 718869

وب گردی

وب گردی