خط مقدم جبهه تهدیدات غیرعامل، تمامی اقشار جامعه هستند

در نشست تخصصی که با عنوان پدافند غیرعامل و به میزبانی این واحد دانشگاهی و با حضور علی‌اصغر قاسمیان، فرماندار، علی عطایی، شهردار، روسا و کارکنان ادارات شهرستان، فرماندهان نظامی و انتظامی، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر، دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز ، محمد صفدریان، مدیرکل پدافند غیرعامل استان اصفهان در این مراسم گفت:تهدیدات در جوامع امروزی به دو دسته طبیعی و غیرطبیعی تقسیم می‌شوند، تهدیدات طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان و... و تهدیدات غیرطبیعی که به تهدیدات انسان‌ساز مشهورند و انسان در بوجود آمدن آنها دارای عمد و انگیزه است، مانند تهدیدات سایبری، تهدیدات بیولوژیک، جنگ و... که در خصوص تهدیدات انسان پایه می‌توان به دو نوع تهدید اشاره کرد، تهدید سخت مانند جنگ و تهدید نرم و نوین. در جنگ ما به طور فیزیکی با دشمن، سلاح، کارخانه‌های بزرگ تسلیحاتی و ادوات روبرو بودیم ولی در تهدیدات نوین و نرم ما با هیچ چیز فیزیکی روبرو نیستیم ولی دشمنان در حال کار و برنامه‌ریزی برای تهدید ما هستند.

وی افزود: تهدیدات نوین غیرعامل مشخصات خاصی دارند، در کارخانه‌های بزرگ و با هزینه‌های هنگفت تولید نمی‌شوند بلکه در مکان‌های کوچک و آزمایشگاه‌های دورافتاده، با هزینه کم و زمان تولید کوتاه، عوامل بیولوژیک و بیماری‌زا ساخته و روانه کشور هدف می‌شوند، بیماری‌های خاصی که هرساله در انسان، دام و نباتات با انواع جدیدی از آن‌ها روبرو هستیم، همه ساخته شده و دستاورد انسان در آزمایشگاه‌های بیولوژیک هستند. امروزه در تمامی حوزه‌ها این حملات غیرعامل تهدید به حساب می‌آیند، حوزه سایبری و نرم‌افزارهای کامپیوتری نیز از این حملات در امان نبوده و تولید ویروس‌های گوناگون توسط یک کارشناس کامپیوتر به امری پیش‌پا افتاده مبدل شده است که کشورهای مهاجم از آن‌ها به عنوان سلاح‌های نوین، کم خرج و بدون جلب توجه کشور مورد تهاجم، استفاده می‌نمایند. کشور مورد حمله قرار گرفته نیز در اکثر مواقع متوجه حمله دشمن نمی‌شود و شاید سال‌ها بعد متوجه تغییرات و مشکلات به‌وجود آمده شود. در این‌گونه حملات، معمولا حملات و اثر آن‌ها تا سال‌ها بعد وجود دارند و ادامه خواهند یافت.

صفدریان در پایان خاطرنشان کرد: در مبحث پدافند غیرعامل، تهدیدات مخفی و غیرقابل رویت هستند، مدیران و دستگاه‌های دولتی باید همانند ارگان‌های نظامی و انتظامی دید تهدید داشته باشند. درواقع خط مقدم جبهه تهدیدات غیرعامل تمامی اقشار جامعه هستند. بنابراین حفاظت از زیرساخت‌ها و سرمایه‌های مهم و تضمین استمرار خدمات ضروری وظیفه همه ادارات و دستگاه‌های خدمات دهنده است. امروزه پدافند غیرعامل به‌عموان یک عملیات کاربردی در تمامی زمینه‌های اجتماعی مورد نیاز و ضروری است و چون ما مدعی ایجاد نهضت مقاومت در جهان هستیم پس ادامه نهضت مقاومت در جهان، پدافند غیرعامل در داخل کشور است.

200

کد خبر: 718876

وب گردی

وب گردی