تحولی جدید در هوا و فضا با ایجاد رشته پزشکی تخصصی

دانشجوی رشته هایپربار گفت: این رشته ،چند بعدی مرکب از کلیه رشته های داخلی: قلب، ریه، چشم، گوش، حلق، بینی و جراحی اورژانس است ،که تشخیص بیماری و حفظ سلامتی خلبانان ،قواصان وفضانوردان که علائمشان بسیار متفاوت از افراد دیگر است، از جمله وظایف آن است.

رضا طرقی دانشجوی رشته هایپربار، در خصوص رشته تخصصی خود به ایسکانیوز گفت: یکی از کارهای تخصصی ما کار با دستگاه هایپربار است و عملکرد این دستگاه چنبر یا لوله ای شکل به این صورت است که مراجعه کننده بابیماری هایی از قبیل زخم های درمان نشده همچون زخم پای دیابتی،زخم بستر و یا زخم های دیگر و یا بیماریهای تنفسی ای همانند آسم و یا حتی کودکان عقب مانده ،به داخل آن رفته و سپس در آن بسته شده ،با اکسیژن رسانی صد درصد به زخم و بافت بیماران، طی 10 تا 15 جلسه درمان می شوند.

وی افزود: این روش در حال حاضر در چند کشور آسیایی نظیر چین، ژاپن و برخی از کشورهای همسایه شمالی مجاور با کشور ما به کار گرفته می شود.

طرقی با اشاره به تنها مرکز موجود در اصفهان گفت: ما اکنون یک مرکز در استان اصفهان داریم که مراجعین آن بیمارانی از کشورهای دبی و قطر وکشورهای همجوارشان است که برای درمان به ایران می آیند.

دانشجوی با اشاره به واردات این دستگاه افزود: در حال حاضر دستگاه هایپربار را باید وارد کنیم، اما با وجود امکانات تولید داخلی آن می توان آن را در داخل کشور تولید کرد، که نمونه داخلی آن در اصفهان تولید شده است.

طرقی با اشاره به احتمال انفجار دستگاه در صورت بروز اشکال در آن افزود: این چمبرها به دلیل داشتن اکسیژن صد درصد فشار زیاد اتمسفر را به بدنه دستگاه وارد می کنند به طوری که حتی اگر به اندازه یک سر سوزن ایراد در آن وجود داشته باشد، ویا کوچکترین جرقه ای اگر بین سیم کشی ها ایجاد شود دستگاه منفجر می شود.

وی همچنین با عنوان رشته و تخصص کاربردی اش اذعان کرد: رشته تخصصی ما هایپربار است.که این رشته ،چند بعدی مرکب از کلیه رشته های داخلی: قلب، ریه، چشم، گوش، حلق، بینی و جراحی اورژانس است ،که پس از سپری کردن دوره پزشکی عمومی ،طیفی از آن را نیز می گذرانیم،به عبارت دیگر، تعریف کلی رشته مااین است که تمامی بیماری های داخلی مربوط به کسانی که در فضا ،هوا، ویا زیر زمین و غواصی هستند را در بر می گیرد.

طرقی ادامه داد: تشخیص بیماری های داخلی کسانی که در ارتفاع قرار گرفته اند و یا با رفتن به زیر آب ، تحت تغییرات فشار قرارگرفته اند،که این افراد بیماریها و علائمشان بسیار متفاوت از افراد دیگر است و کارما رسیدگی به این بیماران و یا افراد سالم مراجعه کننده همانند خلبان، قواص ،فضانوردان است که مسولیت حفظ سلامت آن ها بر عهده ماست.

دانشجویی رشته هایپربار با اشاره به دانشکده تخصصیشان افزود: ما در دانشکده هوا فضا در محیطی از دانشگاه ارتش وتحت نظر آن تحصیل می کنیم که بسیار به ما کمک می کند. بیمارستان های ما نیز همان بیمارستان های نظامی است .

طرقی با عنوان کم مهری برخی مسولان نسبت به رشته تحصیلی خود افزود: وزارت بهداشت و درمان، رشته ما را تایید و کلیه کارهای مربوط به آن ، اعم از پذیرش رزیدنت و دستیار ،انجام داده است، اما اکنون که زمان فارق التحصیل شدن ماست با اصل موضوع مخالفت کرده و سیستم اتاق های پرفشار را متعلق به فوق تخصص های بیهوشی دانسته وآن را تصویب کرده است ،اما به دلیل تعلیق در به تصویب رسیدن این رشته ،نمی توانیم مسوول فنی دستگاه های هایپربار شویم .

وی با عنوان اینکه کسی برای حل مشکل ما اقدامی نمی کند افزود: زمانی که به قسمت آموزش وزارتخانه مراجعه می کنیم به ما می گویند نزد شرکتی که آن رشته را برای شما تصویب کرده بروید آن ها باید برایتان کار ایجاد کنند.این در حالی است که رشته ما در سال 1389 با دستور مستقیم مقام معظم رهبری در دانشگاه هوا فضا ارتش شروع به کار کرد. این دستور در سال 1383 صادر شد و در سال 89 ،دانشگاه اقدام به گرفتن رزیدنت کرد و امکانات آن را نیز محیا ساخت.

وی خاطرنشان کرد: اکنون که فارق التحصیل شده ایم می گویند از مقامی که در وزارتخانه این حکم را تایید کرده بخواهید که برایتان کار ایجاد کند چرا که اکنون مسولیت حفظ و تایید سلامت دریانوردان ، غواصان و خلبانان بر عهده پزشکان عمومی است .

طرقی با اشاره به این مطلب که در حقیقت باید با کناره گیری پزشکان عمومی میدان برای ما خالی شود اظهار کرد: این ها باید کنار بروند و ما جایشان را بگیریم اما متاسفانه با وجود برخی مشکلات و وجود دست های پنهان در این امر این مهم میسر نمی شود مثلا فرودگاه یا بنادر را از ما گرفتند و به پزشک های عمومی واگذار کردند .

وی با اشاره به تخصصی بودن این رشته همانند رشته های دیگر پزشکی افزود: در کل رشته ما نیز همانند رشته طب یا رشته اورژانس ، از ده سال پیش رزیدنت گرفته است که اکنون فارغ التحصیل شده اند .

این دانشجوی پزشکی با نظر به تحول عرصه پزشکی با آمدن این نیروها و رشته جدید تصریح کرد: کم کم با آمدن متخصص های طب اورژانس ، پزشکان عمومی نیز از اورژانش برداشته شده و جای خود را به آنان می دهند، همانند طب کارهایی که در گذشته پزشک های عمومی در کارخانه ها بودند اما اکنون پزشک های متخصص طب کار جایگزین آنها شده اند . قانونا این ها باید کنار رفته و ما جایگزین آنها در فرودگاه شویم .

402/101

کد خبر: 718915

وب گردی

وب گردی