ارجاع تعیین مالیات برای سیگار و انواع محصولات دخانی به کمیسیون تلفیق

نمایندگان مردم در خانه ملت،موضوع تعیین مالیات برای سیگار و انواع محصولات دخانی را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه ارجاع دادند.

به گزارش ایسکانیوز، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه 13 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه کشور با ارجاع ماده 88 این لایحه به کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه برای بررسی بیشتر با 153 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس این گزارش، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی درجریان بررسی این ماده پس از ارائه پیشنهادات نمایندگان و نظرات موافقان و مخالفان این موضوع،با پیشنهاد ارجاع ماده مذکور به کمیسیون تلفیق برنامه ششم گفت:حل این مسئله در اینجا امکانپذیر نیست و این ماده باید به کمیسیون ارجاع شود،برآیند فضای مجلس این است که نمایندگان معتقدند که رقم مالیات در بخش تولیدات محصولات دخانی داخل،کاهش یابد و تولیدات مشترک را رقم 20 درصدی اعمال شود و مالیات برسیگار و محصولات دخانی وارداتی را بیشتر درنظر بگیرید،چرا که هدف افزایش مالیات برمحصولات وارداتی است و آن بخشی که با سرمایه گذاری خارجی در داخل تولید می شود؛نیز جداگانه درنظرگرفته شود که این موضوع را در کمیسیون اصلاح کنید.

وی افزود:نگرانی برخی نمایندگان نیزاین بود که ممکن است کشاورزانی که توتون و تنباکو کشت می کنند؛دراین میان متضرر شوند که لازم است کمیسیون به این مورد نیز توجه داشته باشد،از این رو پیشنهاد این است که ماده 88 را به کمیسیون تلفیق برنامه ششم ارجاع دهیم که برآیند نظرات نمایندگان را نیز لحاظ کرده باشیم.

شایان ذکر است که پس ازسخنان لاریجانی،نمایندگان با پیشنهاد ارجاع ماده 88 به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه موافقت کردند.

براساس ماده 88 لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور که به کمیسیون ارجاع شد؛

الف- از ابتدای برنامه تولید و واردات انواع سیگار و محصولات دخانی علاوه بر مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات برارزش افزوده،مشمول مالیات به شرح زیر است:

1- مالیات هر پاکت انواع سیگار تولید داخلی به میزان 20% و وارداتی و تولید مشترک به میزان 30% قیمت خرده فروشی تعیین می‌شود.

2- مالیات انواع توتون پیپ و تنباکوی معسل یا سنتی آماده مصرف تولید داخلی به میزان 20% و وارداتی به میزان 30% قیمت خرده فروشی تعیین می‌گردد.

ب- وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای سال 1396 موظف است:

1- قیمت خرده فروشی انواع سیگار و محصولات دخانی ماخذ محاسبه مالیات موضوع این بند را به مراجع ذیربط و برای درج بر روی پاکت محصول اعلام نماید.

2- امکان دسترسی برخط سازمان امور مالیاتی کشور به سیستم اطلاعاتی واردات، تولید و توزیع سیگار و انواع محصولات دخانی را فراهم نماید.

ج- مالیات موضوع این ماده تابع کلیه احکام مقرر در قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مالیات موضوع این ماده را وصول و آن را به ردیف درآمدی نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.

د -با لازم الاجرا شدن این قانون،کلیه مالیات و عوارض برتولید و واردات انواع سیگار و محصولات دخانی به استثنای مالیات برارزش افزوده،حقوق ورودی،حق انحصار و بند(ب) ماده(69) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) لغو می‌گردد.

تبصره1 -منابع مذکور مشمول افزایش سالانه براساس بودجه سنواتی می‌باشد.

تبصره 2- صددرصد درآمدهای حاصل از اجرای این بند طی ردیف هایی که در بودجه های سنواتی مشخص می‌شود در جهت کاهش مصرف دخانیات پیشگیری و درمان بیماری های ناشی از آن، بازتوانی و درمان عوارض حاصله از مصرف آن و توسعه ورزش در اختیار دستگاههای ذیربط قرار می گیرد.

302/300

کد خبر: 719048

وب گردی

وب گردی