فناوری «فری سینک 2» شرکت AMD از محتوای HDR پشتیبانی می کند

AMD از نسخه جدید فناوری پرطرفدار «فری سینک» خود پرده برداشت، که ویژگی های برتر نسخه قبلی را با قابلیت های جدیدی ترکیب کرده و تجربه بهتری را حین اجرای بازی ها روی کامپیوترهای شخصی قدرتمند به ارمغان می آورد. تکنولوژی FreeSync 2 از محتوای HDR پشتیبانی کرده و در نیمه اول سال 2017 در قالب محصولات متنوع به بازار راه خواهد یافت.

به گزارش ایسکانیوز، در زمان اجرای بازی، اگر نرخ فریم خروجی کارت گرافیت بسیار بیشتر از نرخ رفرش مانیتور باشد، تصویر حالتی نامطلوب پیدا می کند. به همین دلیل در بسیاری از بازی ها قابلیتی به نام v-sync وجود داشت که نرخ فریم را با رفرش ریت هماهنگ می ساخت.

اما به کار گیری v-sync مشکلاتی را به همراه داشت، به همین دلیل AMD فناوری فری سینک را معرفی کرد تا مانیتورهای سازگار با آن، بتوانند ارتباط دقیق تری با کارت های گرافیک پیدا کنند.

حال FreeSync 2 توانسته برای اولین بار، تکنولوژی نرخ رفرش دینامیک را با پشتیبانی از HDR همراه کند. این کار را به شیوه ای ساده و «پلاگ-اند-پلی» اجرا می شود، یعنی نیازی به دخالت کاربر نیست و در صورتی که محتوای HDR وجود داشته باشد، به صورت خودکار فعال خواهد گشت.

گفتنی است، در حال حاضر پردازش تصویر اچ دی آر داخل توسط مانیتور مدیریت شده و بنابراین در برخی موارد شاهد تأخیر عملکرد هستیم. بنابراین FreeSync 2 این عامل نامطلوب را نیز حذف کرده و بار پردازش را روی GPU قرار می دهد.

مانیتورهای سازگار با این فناوری، به صورت خودکار کارت های گرافیکی مجهز به FreeSync 2 را شناسایی کرده و عملیات tone-mapping را مستقیماً به GPU محول می کنند، تا تصویر پردازش شده نهایی بر طبق روشنایی، کنتراست و فضای رنگی تعیین شده روی مانیتور به اجرا درآید.

به گفته AMD تکنولوژی فری سینک 2 می تواند تا دو برابر روشنایی و وسعت رنگ را نسبت به sRGB حاصل کند. لازم به ذکر است این قابلیت با کارت گرافیک های نسل قبلی از جمله سری Radeon RX نیز سازگار است، و در نیمه اول سال 2017 به دست علاقه مندان خواهد رسید.

منبع: دیجیاتو

205/200

کد خبر: 719221

وب گردی

وب گردی