مدیرعامل شرکت گاز مازندران : همراهی خوب مردم جایگزین گاز ترکمنستان شد

مدیرعامل شرکت گاز مازندران با بیان اینکه تامین گاز بخش خانگی و صنایع استان مازندران به طور عادی جریان دارد، گفت : همکاری خوب مردم در این مدت سبب شده است تا هیچ مشکلی پیش نیاید و در واقع این همکاری جایگزین گاز ترکمنستان شده است .

به گزارش ایسکانیوز، با وجود قطع صادرات گاز ' ترکمن گاز ' به ایران ، روند تامین گاز استان های شمالی که بخشی از گاز مصرفی آنها از محل واردات گاز تامین می شد ، بدون هیچ مشکلی جریان دارد و تاکنون افت فشار و یا کمبودی وجود نداشته است.
از جمله استان هایی که تدابیر ویژه در آن اتخاذ شده تا به دلیل قطع واردات گاز از ترکمنستان، بامشکل مواجه نشوند، استان مازندران است.
گزارش ها نشان می دهد که با وجود گذشت چندین روز از قطع واردات گاز از سوی ترکمن گاز ، روند تامین گاز این استان به طور عادی جریان داشته و بخش خانگی و صنایع به طور عادی از گاز استفاده می کنند.
مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران در باره آخرین وضعیت گازرسانی ، گفت : وضعیت مصرف گاز در استان مازندران عادی است و مشکلی در تامین گاز بخش های مختلف وجود ندارد.
محمداسماعیل ابراهیم زاده میانگین مصرف گاز استان مازندران را بین 22 تا 26 میلیون مترمکعب اعلام کرد و اضافه کرد : پیش از این، روزانه بین چهار تا پنج میلیون مترمکعب گاز وارداتی از ترکمنستان در این استان مصرف می شد.
وی با بیان این که همه تدابیر لازم برای مدیریت عرضه سوخت و آماده کردن سوخت های جایگزین انجام شده است ، گفت : گاز بخش های مختلف از جمله بخش خانگی به طور عادی تامین می شود.
او در باره روند ساخت خط لوله انتقال گاز دامغان - کیاسر ، افزود : ساخت این خط لوله در سال آتی به پایان خواهد رسید که از طریق آن مشکلات مربوط به تامین گاز این استان به طور کامل رفع می شود.
مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران به همراهی خوب مردم در مدیریت بهینه مصرف گاز اشاره کرد و ادامه داد : گاز بخش ها و صنایع مختلف مانند سی.ان.جی به طور عادی در حال تامین است.
** فرماندار کلاردشت : تمهیدات لازم برای تامین سوخت اتخاذ شد
ایوب صالحی فرماندار کلاردشت درباره آخرین وضعیت گازرسانی در این منطقه گفت : تمهیدات لازم برای تامین سوخت این منطقه اندیشیده شده و مشکلی در تامین گاز بخش خانگی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه افت فشار و یا قطعی گاز در این منطقه وجود نداشته است، افزود: مردم نیز در مدیریت مصرف، همراهی خوبی داشته اند.
فرماندار کلاردشت ادامه داد : مصرف گاز این منطقه به طور میانگین 300 هزار مترمکعب است.
** فرماندار چالوس: کمک پویش مردمی کاهش مصرف سوخت به تامین مناسب گاز
محمدناصر زندی فرماندار چالوس گفت : وزارت نفت توانسته به خوبی، توزیع سوخت در این منطقه را مدیریت کند و تاکنون کمبودی وجود نداشته است.
وی با بیان اینکه با همه توان در حال تامین گاز مورد نیاز هستیم ، افزود : تاکنون گاز صنایع قطع نشده است ، اما در صورت افزایش مصرف گاز بخش خانگی ، آمادگی داریم، سوخت صنایع را از گاز به سوخت های جایگزین تغییر دهیم.
فرماندار چالوس به پویش مردمی برای کاهش مصرف گاز اشاره کرد و گفت : راه اندازی کمپین کاهش مصرف گاز توسط مردم، طرحی کارساز بوده و به تامین مطلوب گاز مورد نیاز همه بخش ها کمک کرده است.
زندی تاکید کرد : مدیریت درست توزیع و استفاده بهینه گاز نشان خواهد داد که ما نیازی به واردات گاز از ترکمنستان نخواهیم داشت.
شرکت ترکمن گاز از صبح یکشنبه (12 دی ماه ) صادرات گاز به ایران را در حالی با ادعای طلب 1.8 میلیارد دلاری متوقف کرد که با هیات ایرانی مذاکره و توافق کرده بودند روند صادرات گاز ادامه داشته باشد.
با وجود مذاکرات چند روز اخیر ، 2 شرکت برای چگونگی بازپرداخت بدهی‎های گذشته با حفظ خواسته ایران مبنی بر دریافت خسارت کمی و کیفی ، اما شرکت ترکمن گاز به طور ناگهانی و خارج از توافق به عمل آمده به صورت غیرمنطقی و در اقدامی مغایر با چارچوب قرارداد، بار دیگر با آغاز فصل سرما با این ادعا که باید مبلغ مورد مناقشه و اختلاف را به سرعت دریافت کند، اقدام به قطع گاز ارسالی به ایران کرده است.
پس از اقدام این شرکت ، حرکت های مردمی برای بهینه سازی و کاهش مصرف گاز شکل گرفت تا مبادا گاز هموطنان مناطق شمالی و شمال شرقی کشور قطع شود.
گرچه تاکنون گاز خانگی مناطق شمالی کشور با مدیریت توزیع از سوی دستگاههای دولتی مسئول قطع نشده، اما کاهش مصرف سوخت توسط مردم، می تواند کمک زیادی به تامین گاز این مناطق کند.
شرکت ملی گاز اعلام کرده است که قصد دارد به دلیل اقدام ترکمن گاز در قطع گاز به دیوان داوری بین المللی شکایت کند.

منبع: ایرنا

401

کد خبر: 719230

وب گردی

وب گردی