‌دیده نشدن توانمندی‌های روستاییان به دلیل استقرار بخش صنعت در بندر ماهشهر

رییس انجمن دوستداران میراث خلیج‌فارس بندر ماهشهر در دومین جشنواره توانمندی‌های روستاییان و عشایر گفت: به دلیل استقرار بخش صنعت در بندر ماهشهر، توانمندی‌های روستاییان این منطقه در این میان گم شده است.

به گزارش ایسکانیوز، غلامعباس اویسی در حاشیه دومین جشنواره توانمندی‌های روستاییان و عشایر با اشاره به وجود 67 روستا در بندر ماهشهر، اظهار کرد: بندر ماهشهر دارای ۲ هزار هکتار نخیلات است که از این رقم ۱۷۰۰ هکتار معادل ۳۴۰ هزار نفر نخل بارور وجود دارد.

وی افزود: این بندر دارای چند نوع خرماست که عمده آن‌ها «بریم» و «برهی» هستند که مصارف داخلی دارند و «استعمران» که صادر می‌شود. سالانه حدود ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تن خرما از نخیلات دهستان جراحی بندر ماهشهر برداشت می‌شود که از این میزان تقریبا ۳ هزار تن به مصرف داخلی می‌رسد و بالغ بر ۵۰۰۰ تن از آن که ازنوع «استعمران» است جهت صادرات توسط ۳ کارگاه بسته‌بندی موجود در منطقه بسته‌بندی و صادر می‌شود. همچنین ۱۰هزار هکتار سطح زیر کشت آبی و یکهزار هکتار دیم گندم و جو به صورت سالانه کشت می‌شود.

مسؤول غرفه بندر ماهشهر افزود: با توجه به اینکه بندر ماهشهر بعنوان قطب صنعتی کشور شناخته شده است و ۴۳ درصد از پتروشیمی‌ ایران در بندرماهشهر و بندر امام (ره) بعنوان بزرگترین بندر صادرات و واردات فله‌جات یکی از بخش های این شهرستان است، به همین دلیل توانمندی‌های روستاییان بندر ماهشهر در این میان گم شده است.

وی با اشاره به حضور و فعالیت بخش صنعت در کنار روستاهای شهرستان بندر ماهشهر تصریح کرد: این انتظار می‌رود که دولت، صنایع پتروشیمی و اداره بنادر را مکلف کند که جهت تامین مصارف و هدیه‌های خود از صنایع دستی و محصولات روستاییان شهرستان استفاده کنند.

وی از رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بندر ماهشهر جهت هماهنگی صنایع دستی شهرستان و بخشدار مرکزی بندر ماهشهر جهت پشتیبانی و هماهنگیهای لازم و معرفی غرفه بندرماهشهر در این جشنواره، تقدیر و تصریح کرد: کُکال، تنگیله،تبدون، خپولک یا گُت گُتو از جمله شیرینی‌های محلی هستند که انتظار می‌رود از آن‌ها نیز حمایت شود.

دومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر به همت معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و با حضور همه استان‌ها و شهرستان‌های کشور، دستگاه‌های اجرایی مرتبط با هدف خدمت‌رسانی به روستاها و مناطق عشایری، مؤسسات خیریه، تولیدکنندگان محصولات و صنایع دستی روستایی از تاریخ ۱۵ دیماه جاری در سالن 8 نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار کرده و تا ۱۸ دیماه ادامه دارد.

منبع:ایسنا

701

کد خبر: 719279

وب گردی

وب گردی