دبیر اجرایی جایزه جلال: باید کاری کرد که اتمسفر زندگیمان اتمسفر کتاب باشد

قزلی گفت: در حال حاضر که برنامه ای در مورد کتاب روی آنتن نمی رود باید شابک را روی چشم بگذاریم و این مسیری است که آیندگان باید آن را ادامه دهند.

مهدی قزلی در خصوص برنامه برنامه تلویزیونی "شابک" با محوریت کتاب و کتابخوانی که چند وقتی است به روی آنتن شبکه سوم سیما می‌رود، به ایسکانیوز گفت: با توجه به فقر برنامه های موجود در رسانه های کشور هر برنامه ای که در مورد کتاب برگزار بشود غنیمت است. این پاسخ فقط مربوط به برنامه شابک نیست و در مورد هر برنامه ای که مربوط به کتاب باشد صدق می کند.

وی ادامه داد: کتاب یک مقوله ارام و مستمر هست. برنامه تلویزیونی و برنامه های رسانه ای در تلویزیون و رادیو برنامه هایی هستند با زمان کم و سرعت بالا و تفاوت در اقتضای این دو رسانه یعنی رسانه کتاب و رسانه تلویزیون باید توسط مسولین برنامه مورد مطالعه قرار بگیرد.

قزلی افزود: ما در موضوع کتاب به ارامش و خلوت و زمان زیاد احتیاج داریم اما در رسانه ها همه چیز با سرعت و هیجان و بدون خلوت و در فضای عمومی برگزار می شود لذا می بایست مسولین برنامه ای با دقت و ویژه بسازند و از این سمت به آن سمت پل بزنند یعنی با زمان کم بهترین و بیشترین بهره وری را داشته باشند.

دبیر اجرایی جایزه جلال با اشاره به جایگاه برنامه های کتاب محور در صدا و سیما عنوان کرد: کار در حوزه کتاب در تولید و تدوین و غیره زمان بر است و در 6 ماه و دو سال نمی توان گفت که برنامه ای اثر گذار بوده است یا نه و پاسخی نمی توان برای آن تعیین کرد و باید بسته ی فعالیت های این حوزه را در طول زمان بررسی کرد. اثرگذاری در حوزه کتاب و کتابخوانی سخت است چرا که تعداد برنامه های کتاب محور در تلویزیون و جایگاهشان در رسانه مشخص نشده است.

قزلی با تاکید و تایید جایگاه برنامه «شابک» بیان کرد: در حال حاضر که برنامه ای در مورد کتاب روی آنتن نمی رود باید شابک را روی چشم بگذاریم و این مسیری است که آیندگان باید آن را ادامه دهند. مثلا ما تجربه برنامه طنز در تلویزیون را از 20 سال پیش شروع کردیم و در حال حاضر شاهد بهتر اجرا شدن آن هستیم. در مورد ورزش هم به همین صورت است و برنامه های گفتگو محور در تلویزیون از پر بیننده ترین برنامه ها هستند. باید صبور باشیم و بهترین تلاش را انجام دهیم. حتما باید از برنامه شابک تشکر کرد و مشوق ساخت چنین برنامه هایی بود.

این نویسنده ادامه داد: نباید با زبان به دنبال راهنمایی کردن مردم باشیم. یعنی مستقیم گویی نکنیم. البته وقتی برنامه ای درباره کتاب شکل می گیرد وضعیت خودش را با مخاطبش مشخص کرده اما به نظر من می شود به آیتم هایی در برنامه فکر کرد که به جای اینکه با مستقیم گویی به یک کتاب بپردازد به اثر کتابخوانی بپردازد.

وی افزود: مثلا به جای اینکه مسولین بگویند کتاب بخوانید از جملات ارزشمند کتابهایی که خوانده اند در سخنرانی هایشان استفاده کنند . در واقع باید کاری کرد که اتمسفر زندگیمان اتمسفر کتاب باشد. ای کاش با فیلمسازی صحبت کنیم که فیلمش را از یک کتاب ساخته است یا سراغ پزشکی برویم که کتاب درمانی را پیگیری می کند یا سراغ مربی مهد کودکی برویم که قصه خوانی برای بچه ها را از روی کتاب به روش جدید اداره می کند.

قزلی در پایان با ارائه پیشنهاداتی خاطر نشان کرد: به عنوان دبیر اجرایی جایزه جلال ال احمد و دبیر جشنواره شعر فجر پیشنهاد می دهم که برندگان این دو جایزه ی کتاب محور در حوزه شعر و داستان را در برنامه شابک دعوت کنید تا بین فضای عمومی مردم و فضای نخبگان ادبیات ما ارتباط خوبی برقرار شود.

502/101

کد خبر: 719332

وب گردی

وب گردی