با انتقال شورایعالی بیمه به وزارت بهداشت، دخل و خرج درمان کشور تنظیم می‌شود

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه وقتی وزیر بهداشت باید پاسخگوی مشکلات بیمه‌ها باشد، باید مسوولیت آنها را هم به دست بگیرد، گفت: بنابراین با انتقال شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت،‌ این وزارتخانه می‌تواند خود در تنظیم دخل و خرج حوزه درمان تصمیم‌گیر باشد و نظارت کند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر رسول دیناروند در بیست‌وچهارمین همایش سراسری مدیران تجهیزات پزشکی معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، با اشاره به انجام اقدامات بسیار زیاد برای ساماندهی حوزه تجهیزات پزشکی، گفت: همکاران ما این اقدامات و تلاش‌ها را انجام می‌دهند تا حوزه تجهیزات پزشکی را به سر منزل مقصود نزدیک ‌کنند و من فکر می‌کنم که جایگاه تجهیزات پزشکی در آینده بیش از این بهبود می‌یابد.

وی با بیان اینکه ما در طی سه سالی که از عمر دولت می‌گذرد، مسیر سختی را در حوزه تجهیزات پزشکی طی کرده‌ایم، افزود: بر این اساس هم تلاش بسیار زیادی صورت گرفت و هم نتایج ارزشمندی در این حوزه حاصل شده است. به طوریکه می‌توان گفت بخش عمده‌ای از موفقیت طرح تحول نظام سلامت به تلاش همکاران ما در حوزه تجهیزات پزشکی وابسته بودو در عین حال اکنون که ارزیابی‌ها و نتایج طرح تحول بیرون می‌آید، این موفقیت بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

دیناروند ادامه داد: بنابراین با اقدامات انجام شده در حوزه تجهیزات پزشکی،‌ دسترسی مردم به لوازم پزشکی بویژه در حوزه بستری بیشتر و آسانتر شد. به طوریکه پیش از طرح تحول سلامت، بیمار و همراهان بیمار باید نسخه به دست به خارج از بیمارستان می‌رفتند تا وسیله پزشکی را تهیه کنند، بعضی اوقات هم هزینه سنگینی از جیب می‌دادند و ممکن بود که بعدها هم نتوانند این هزینه را از طریق بیمه تامین کنند. بنابراین هم جستجوی فراوان و هم هزینه سنگین در این حوزه گریبانگیر مردم بود و گاهی هم مردم نمی‌توانستند وسیله پزشکی مورد نیازشان را پیدا کنند.

رییس سازمان غذا ودارو با بیان اینکه هرچند این موضوعات عادی شده بود، اما بسیار غیرمنطقی بود، گفت: کجای دنیا فردی بستری می‌شود و به او می‌گویند که خودت تجهیزات را از بیرون تهیه کن؟. باید توجه کرد که یکی از اقدامات اولیه طرح تحول نظام سلامت، این بود که دسترسی مردم به لوازم پزشکی افزایش یافت و مهم‌تر از آن شاهد کاهش شدید هزینه‌های مردم، بیمارستان‌ها و بیمه‌ها بودیم. به عنوان مثال در یک دوره‌ای دلار 1200 تومان بود، اما هزینه استنت به بیش از یک میلیون تومان می‌رسید. این درحالیست که اکنون هزینه استنت کمتر از دلار 3 یا 4 هزار تومانی است.

دیناروند با بیان اینکه بنابراین در بیمارستان‌های ما خدمات و لوازم پزشکی بیشتری نسبت به گذشته وجود دارد، افزود: چرا که دسترسی افزایش یافته است. در عین حال باید توجه کرد که به طور کلان در کشور نسبت هزینه لوازم پزشکی در بیمارستان‌ها نسبت به کل هزینه‌ها کاهش پیدا کرده است که این موضوع ناشی از کاهش قیمت آنهاست. همچنین برای شفاف‌سازی در حوزه ثبت منابع و کاهش قیمت‌ها کار سنگینی انجام شده است.

وی با بیان اینکه باید توجه کرد که تنوع در حوزه تجهیزات پزشکی نسبت به سایر حوزه‌ها بسیار بیشتر است، ادامه داد: به عنوان مثال حوزه تجهیزات پزشکی با دارو غیرقابل مقایسه است. چون ما در تجهیزات پزشکی هزاران قلم تجهیزات و لوازم داریم که در دارو اصلا چنین نیست و از طرفی تجهیزات پزشکی لوازم بسیار حساسی را شامل می‌شوند که از حساس‌ترین داروها هم حساس‌ترند. بنابراین بررسی ایمنی و کنترل بهداشت و سلامت آنها کار راحتی نیست، اما درحال انجام است. البته اقدامات جدیدی هم به این حوزه اضافه شده که کار همکاران ما در این حوزه را افزایش داده است، اما نتیجه آن برای مردم حتما بهتر است.

دیناروند همچنین اظهار کرد: در عین حال کار ثبت تجهیزات پزشکی به طور جدی انجام می‌شود و امیدواریم امسال نهایی شده و شاهد حضور IRC در تجهیزات پزشکی باشیم. بعد از آن سامانه رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت روی آن سوار و شناسه‌گذاری‌ها انجام می‌شود تا با این کار، سوءاستفاده در این حوزه کاملا غیرممکن ‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به واگذاری برخی نظارت‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی به دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: اداره کل تجهیزات پزشکی ما به طور متمرکز همه امور را در تهران کنترل می‌کرد و حتی بر واحدهایی که در دورافتاده ترین شهرها هستند، نظارت داشته است. باید توجه کرد که بیش از 400 واحد تولیدی در حوزه تجهیزات پزشکی داریم که کنترل و نظارت بر آنها دشوار بود. بر این اساس واگذاری این نظارت به دانشگاه‌ها در ارتقای نظارت ما موثر است که این کار شروع و واگذاری‌ها به دانشگاه‌های قطب انجام شده است و به تدریج توسعه می‌یابد. به همین دلیل است که تشکیلات دانشگاه‌ها بازنگری می‌شود و توسعه می‌یابد و من خواهشمندم که حتما این کا را پیگیری کنید.

دیناروند در بخش دیگری از صحبت‌هایش به چالش این روزهای وزارت بهداشت؛ یعنی تاخیر در پرداخت مطالبات بیمه‌ها اشاره و اظهار کرد: فکر می‌کنم چالشی که ممکن است همه این زحمات را دچار خدشه کند، بحث بدهی‌های بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و به دنبال آن بدهی بیمارستان‌ها به شرکت‌های تامین‌کننده تجهیزات پزشکی است. باید توجه کرد که برخی از این شرکت‌های تجهیزات پزشکی، شرکت‌های کوچکی هستند و توان تحمل مطالبات سنگین را ندارند و اطلاع داریم که برخی‌شان در شرف ورشکستگی هستند و یا مجبور شدند از پرسنل‌شان کم کنند.

وی افزود: بر این اساس امیدواریم که این موضوع هرچه زودتر به سامان برسد. البته وزارت بهداشت به طور جدی موضوع را به صورت شبانه روزی پیگیر است. از طرفی وضعیت بیمه‌ها هم مطلوب نیست و آنها هم متاسفانه به اندازه‌ای که باید جوش تامین منابع مالی را بزنند، به آن اندازه تلاش نمی‌کنند و وزارت بهداشت که باید مطالبه‌گر باشد، دلسوزی‌اش برای تامین منابع مالی بیمه‌ها بیشتر است و به همین دلیل هم بود که مجلس تصمیم گرفت که بیمه سلامت به وزارت بهداشت منتقل کند.

دیناروند با بیان اینکه فکر می‌کنم تصمیم مجلس بسیار منطقی بود، ادامه داد: وقتی وزیر بهداشت باید پاسخگوی مشکلات بیمه‌ها باشد که این مشکلات ممکن است طرح را دچار آسیب کند، باید مسوولیت آنها را هم به دست بگیرد. نمی‌شود که یک دستگاهی مسوولیت بیمه‌ها را داشته باشد، اما بیخیال باشد و تامین منابع را به طور جدی دنبال نکند. ما در سال 95 با این مشکل مواجه شدیم. به طوریکه بیمه‌ها فراموش کرده بودند که به شبکه بهداشتی و درمانی بدهی سنگین بیش از 10 هزار میلیارد تومان دارند. چنین موضوعاتی نظام خدمت‌دهی ما را دچار مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: در جلسه چند روز گذشته روسای دانشگاه‌ها، وزیر بهداشت دستور دادند که ما یک ذره هم نباید از ارائه خدمت‌مان عقب‌نشینی کنیم، بلکه خدمت‌مان باید بدون وقفه ادامه یابد، اما بیمه‌ها اصلا نگران این موضوع نبودند که خدمت دچار خدشه شود و مجلس تصمیم بسیار منطقی گرفت. فکر می‌کنم با انتقال شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت که ممکن است رای‌گیری آن اصلاح شود،‌ وزارت بهداشت در تنظیم دخل و خرج حوزه درمان کشور، می‌تواند خودش تصمیم‌گیر باشد و نظارت کند که هزینه‌ها به صورت مناسب خرج شود.

منبع:ایسنا

701

کد خبر: 719353

وب گردی

وب گردی