افزایش ۵۰ درصدی تولید گاز کشور در سه سال گذشته

وزیر نفت از افزایش ۵۰ درصدی تولید گاز کشور در سه سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت ۷۲۰ میلیون لیتر گاز در کشور تولید شده است.

به گزارش ایسکانیوز، بیژن نامدار زنگنه ظهر پنجشنبه در شورای اداری آذربایجان شرقی با رویکرد اقتصاد مقاومتی گفت: آذربایجان شرقی به خصوص تبریز برای کشور تمدن ساز بوده و امیدواریم در آینده نیز این شهر اقدامات چشمگیری را برای پیشرفت کشور انجام دهد.

وی با ابراز خرسندی از حضور تجار تبریزی و آذربایجانی در حوزه نفت خاطر نشان کرد: آذربایجان شرقی از استان هایی است که حرف اول را در صنعت می زند و گفته های تولیدکنندگان و صنعتگران نیز در این جلسه قابل توجه بود و بنده از معاون خود خواستار پیگیری اقدامات لازم برای همکاری تجار تبریز با صنعت نفت هستیم.

وزیر نفت ادامه داد: از ظرفیت های آذربایجان شرقی و تبریز در زمینه نفت بی خبر بودم و امروز با صحبت های صنعتگران این استان برای سرمایه گذاری در این حوزه علاقه مند شدم.

وی با بیان اینکه به همان نسبت که سطح تولید گاز در ایران بالاست، در اسراف گاز نیز آمار بالایی را در کشور شاهد هستیم و از این حیث رتبه نخست دنیا را داریم، اظهار داشت: اگر برای صرفه جویی در زمینه گاز اقدام کنیم باید اول از ادارات دولتی آغاز کنیم تا مردم در زمان مراجعه به ادارات احساس سردی کنند.

زنگه گفت: در کشور ۱۰ قلم کالایی مورد نیاز داریم که باید تولید شود و امیدواریم با توجه به سرسختی، پیگیری و ابتکار تبریزی ها و ذهن اقتصادی قابل توجه آنها، تبریز در زمینه نفت نیز فعال باشد زیرا در آذربایجان شرقی ظرفیت های زیادی از جمله پمپ و توربین وجود دارد.

وی ادامه داد: تولیدات پتروشیمی تبریز به صنعتگران کشور عرضه می شود و ما نیز تمایل به مصرف تولیدات داخلی کشور هستیم.

وزیر از رفع مشکل گاز شهرک های صنعتی نیز خبر داد و افزود: یکی از دغدغه های اصلی مسئولان آذربایجان شرقی تامین گاز مورد نیاز برای شهرک های صنعتی است و برای تولید گاز این مناطق و خوراک پتروشیمی تبریز اقدامات لازم انجام خواهد شد تا سرمایه گذاران بتوانند در این زمینه فعالیت کنند.

زنگنه از مصرف ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع در سال ۹۲ خبر داد و گفت: بیش از ۵۰ درصد تولید گاز در سه سال گذشته افزایش یافته است و در طول این سه سال ۷۲۰ میلیون لیتر گاز در کشور تولید شده است.

وی اضاقفه کرد: در سه سال گذشته ۱۱ فاز پارس جنوبی افتتاح شده و در پایان امسال نیز تولید گاز در پارس جنوبی تکمیل خواهد شد و در نهایت به ۲۱ فاز خواهیم رسید و امسال نزدیک پنج میلیون تن ظرفیت پتروشیمی کشور خواهد بود که از این تعداد ۴۰۰ تن محصول پتروشیمی تبریز است.

وزیر نفت در پایان گفت: سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید شده بود که این میزان آذر امسال دو میلیون و ۹۰۰ بشکه در تولید شده و بازارهای جهانی به روی ایرانیان باز است و هر روز سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در حوزه نفت به ما مراجعه می کنند و سرمایه گذاران و صنعتگران آذربایجان شرقی می توانند برای سرمایه گذاری در حوزه نفت اقدام کنند.

101/401

کد خبر: 719387

وب گردی

وب گردی