امام جمعه موقت تهران: منزوی کردن دروغ گویان از راهکارهای مقابله با آفت دروغ در جامعه است

امام جمعه موقت تهران با بیان این که فرهنگ سازی و منزوی کردن دروغ گویان از راهکارهای مقابله با آفت دروغ در جامعه است، گفت: دروغ گوها، در میان مردم ایجاد تفرقه می کنند و به جای مهر و محبت، در دل ها کینه می کارند.

به گزارش ایسکانیوز، آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه اول نمازجمعه این هفته تهران، با دعوت به تقوای الهی و رعایت حریم دین، افزود: دغدغه و درد دین داشته باشید و این طور نباشد که فکر کنید تبلیغ دین فقط کار روحانیت است. دین سرمایه همه شماست، در عرصه دین تلاش کنید.
امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: راست بگویید و دروغ در زندگی نباشد، امانت دار باشید و هر فردی که به شما امانتی را داد به وی بازگردانید. دروغ دردی است که همه از آن، نالان هستند.
خاتمی با بیان این که بر اساس روایات، چهار راه برای مقابله با دروغ وجود دارد، ادامه داد: راه نخست، فرهنگ سازی است. باید این باور باشد که دروغ با ایمان سازگار نیست، این که انسان دم از ایمان بزند اما به لوازمش پایبند نباشد، تناقض است.
وی با تاکید بر این که باید باور ما باشد که دروغ با دین سازگار نیست، گفت: در صورتی که به مسئولی گفتند آمار را دستکاری و کم و زیاد کن، اگر پایبند به دین باشد، پاسخ می دهد در آمار دست نمی برم، حتی اگر برکنارم کنید.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اگر به کسی که ارتباط با رسانه دارد، چه رسانه مکتوب و چه غیرمکتوب و دیجیتال، اگر بگویند دروغ بنویس، پاسخ دهد من اهل این دروغ نیستم، حتی اگر مشتریانم کم شوند؛ اسم این دین است.
خاتمی تصریح کرد: دروغ گوها مثل افرادی که اهل غیبت هستند دنبال بازار هستند تا کسی حرف شان را گوش دهد و اگر مشاهده کنند که کسی حرف آنها را گوش نمی کند، دروغ نخواهند گفت.
وی راهکار دیگر مقابله با دروغ را منزوی کردن دروغ گوها اعلام کرد و بیان داشت: در روایات تاکید شده با دروغ گوها رفاقت نکنید. دروغ گوها، در میان مردم ایجاد تفرقه می کنند و به جای مهر و محبت، در دل ها کینه می کارند.
امام جمعه موقت تهران با بیان این که در برخی شغل ها، راستگویی خلاف قاعده شده است، گفت: کسانی که راست گفتن در زندگی، برایشان استثناست، دروغگو هستند.
آیت الله خاتمی با بیان این که راه دیگر مقابله با دروغ در جامعه، توجه به آثار وضعی آن است، افزود: در قیامت، باطن اعمال را نشان می دهند، عذاب جهنم، باطن اعمال ما است. در روایات آمده که افراد دروغ گو در همین دنیا بی آبرو می شوند.
وی اضافه کرد: بر اساس روایات، دروغ در زندگی افراد تاثیرگذار است، افرادی که مدام دروغ می گویند، فقیر خواهند شد، دروغ سبب می شود که روزی انسان، کم شود.

302/300

کد خبر: 719502

وب گردی

وب گردی