رکود در بازار صنایع دستی/ برخورد با عرضه اشیاء تقلبی

رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی گفت: بازار صنایع دستی با رکود شدید مواجه است و نیاز است که برای رونق بازار سلیقه شناسی و نوآوری اتفاق بیفتد و بازار مناسب برای این محصولات فراهم شود.

به گزارش ایسکانیوز، سید محمد عبداللهی ‌گفت: در صنعت صنایع دستی رکود بسیار زیاد است و هنوز در زمینه فرهنگ ‌سازی و جاذبه توریستی که به صنایع دستی مربوط می‌شود کار زیادی نشده و نیاز است کسبه و جامعه را با این حوزه بیشتر آشنا کنیم.

وی ادامه داد: رکود اقتصادی موجود در بازار صنایع دستی بیشتر تبعات منفی‌اش را برای هنرمندان صنایع دستی داشته است. از سوی دیگر نیز آمارهای بدست آماده نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای توریست‌هایی که به ایران می آیند توریست‌هایی نیستند که اجناس هنری گران بخرند، چراکه بیشترشان اشخاص بازنشسته و دانشجوها هستند؛ بنابراین این توریست‌ها از آن طبقه‌ای نیستند که در ایران هزینه چندانی کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی تصریح کرد: مهمترین مشکلات ما در زمینه صنایع دستی این است که کالاهای ساخته شده را استانداردسازی و برندسازی نکردیم و همچنین آثار هنری‌مان را آرشیوسازی نکردیم. متولیان صنایع دستی اگر می‌خواهند از هنرمندان صنایع دستی حمایت کنند و بازار صنایع دستی رونق پیدا کند باید سلیقه شناسی صورت بگیرد. از سوی دیگر هم بازار مناسب برای فروش محصولات ایجاد شود.

واردات صنایع دستی بسیار کم شده است

عبداللهی همچنین درباره کالاهای وارداتی در بخش صنایع دستی گفت: در سال‌های قبل محصولات وارداتی صنایع دستی بیشتر بود اما در حال حاضر جزو کالاهای لوکس حساب می‌شود که واردات آن بسیار کم شده است. بیشتر کالاهایی وارداتی که امروز در بازار وجود دارد بیشتر مربوط به گذشته است.

وی اضافه کرد: برخی محصولات که به کارهای چوبی می‌شود از کشورهای تایلند، پاکستان و هند وارد می‌شود و مجسمه‌های چینی و محصولات بلوری از چین وارد می‌شود. اما با توجه به افزایش قیمت دلار و تعرفه‌های گمرکی خوشبختانه بازار جواب‌گوی ورود این کالاها نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی همچنین عنوان کرد که بالا رفتن نرخ دلار روی قیمت‌ صنایع دستی داخلی تاثیر چندانی نداشته است.

اجناس کپی با تقلب متفاوت است

عبداللهی درباره محصولات تقلبی در بازار اشیا قدیمی توضیح داد: برخی اجناسی که در بازار هستند کپی هستند که با اجناس تقلبی متفاوتند. به اجناس کپی اصطلاحا "مولاژ" گفته می‌شود که تعرفه‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارد اما به غیر از جنس‌های کپی با عرضه محصولات تقلبی برای حمایت از حقوق مصرف کننده و هم برای حیثیت فرهنگی و ملی به شدت برخورد می‌شود و طی یک‌سال گذشته اجناس تقلبی در بازار منوچهری را ضبط و جمع آوری کردیم و در برخی موارد نیز حکم پلمب داده شده است.

601

منبع ایسنا

کد خبر: 719538

وب گردی

وب گردی