چرا با هم سن پدرم ازدواج می کنم ؟/ازدواج راهی نا مناسب برای تعدیل مشکلات اقتصادی

درست است که اختلاف سنی مناسب یکی از فاکتورهای مهم در ازدواج است، اما خبر ازدواج های عجیب و غریبی خیلی مواقع شنیده می شود که در آن دختری جوان با مردی میانسال ازدواج کرده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از قانون ازدواج هایی که در آنها فاصله سنی بیشتر شبیه فاصله سنی دختر و پدر است تا زن و شوهر.یکی از تغییرات دنیای امروز، تحولاتی است که طی سال‌های اخیر در الگوی روابط زن و مرد رخ داده است؛ شکل‌گیری روابطی که در تقابل با هنجارها و سنت‌های جامعه ایرانی قرار دارد؛ از جمله گسترش روابط دختران جوان با مردان مسن؛ دخترانی که لزوماً مطلقه، بیوه و متعلق به اقشار پایین جامعه نیستند. اگرچه به زعم عده‌ای از تحلیل‌گران، این دختران در پی رفع نیازهای مالی و پرکردن خلأ‌های عاطفی وارد این‌گونه روابط می‌شوند، اما صرف مسایل و مشکلات اجتماعی سبب شکل‌گیری معاشرت آنان با مردان مسن نمی‌شود، بلکه دربسیاری از موارد مطابق میل فردی خود وارد رابطه با مردانی می‌شوند که تفاوت سنی فاحشی با آن‌ها دارند.

گلاره کلانتری در این گزارش می نویسد: خانمی که تصمیم به برقراری رابطه با یک فرد مسن را می گیرد به خودی خود پذیرای مشکلات بسیار زیادی می شود. باید بداند که ممکن است در سنین جوانی همسرش را از دست بدهد و با مسئله مرگ او روبرو شود. همچنین باید با تفکرات درست یا غلط اطرافیان نیز کنار بیاید و با عقاید خانواده خود و همسرش نیز بسازد؛ این ازدواج ها دلایل متعددی می تواند داشته باشدکه در ادامه، به ملاک های احتمالی افراد در تن دادن به چنین ازدواج هایی پرداخته می شود.

ارتباطی که آسیب اجتماعی است

پروفسور «حسین باهر» جامعه شناس این مساله را آسیب اجتماعی دانسته و می گوید:موضوع دوستی با مردان میانسال به عنوان یک پدیده اجتماعی گریبان گیر بعضی از خانم‌های مجرد و مطلقه شده و در حقیقت یک آسیب اجتماعی است و این واقعیتی است که در جامعه مشاهده می‌شود و به شدت نیازمند هشدار به خانواده هاست.
به اعتقاد این جامعه شناس ، تنهایی ، کمبود محبت دختران در محیط خانه و رعایت نکردن بعضی اصول اخلاقی توسط زنان در ارتباط‌های اجتماعی شان، بالا رفتن سن ازدواج، سختگیری‌های افراطی و غیر اخلاقی بعضی والدین با قرار دادن شرایط غیر ارزشی برای خواستگاران، از جمله عوامل برجسته و تاثیرگذار در این باره است.

وی می افزاید: از سوی دیگر، نیاز شدید برخی دختران مجرد و زنان مطلقه به تکیه‌گاه و حامی از میان مردان ، باعث می‌شود که در مقابل جنس مخالف، قاطعیت خود را برای مخالفت با برقراری ارتباط از دست بدهند و به این نوع ارتباطات تن دهند که در نتیجه ضعف اراده و ضعف شخصیتی بانوان یکی از عوامل اصلی شکل گیری چنین ارتباط‌هایی است.

«ازدواج» راهی نا مناسب برای تعدیل مشکلات اقتصادی

این جامعه شناس تاکید می کند: اگر از لحاظ اقتصادی به این موضوع توجه کنیم یکی از دلایلی که در این تغییر نگرش‌ها مؤثر بوده ، عدم تمکن مالی پسران جوان است که باعث می‌شود دختران به سمتی بروند که از لحاظ مالی امنیت داشته باشند. چرا که این مردان میانسال بهتر می توانند از آنها حمایت مالی کنند و زیر چتر حمایتی خود ببرند؛ به این ترتیب دختران جوان احساس آرامش بیشتری می‌کنند. به بیان دیگر وقتی مهیا کردن شرایط اولیه ازدواج برای پسران جوان و مجرد بسیار سخت می شود،دختران به سوی مردانی سوق پیدا می کنند که اوضاع اقتصادی مطلوبی داشته باشد. از سوی دیگر، وقتی دختر جوانی با مشکلات اقتصادی زیادی روبه رو باشد یا خانواده اش در تهیه جهیزیه ناتوان باشند، مجبور است تن به ازدواج با مردان بسیار بزرگ تر از خود و یا حتی ازدواج با مردان متأهل بدهد. این ها موجب می شود که امروزه شاهد ازدواج هایی با اشکال نا متعارف باشیم که البته اغلب آن ها در نهایت با مشکل مواجه خواهند شد. لذا لازم است نگاه مان به مسائل اقتصادی را به عنوان یکی از ملاک های ازدواج خوب بررسی کنیم و در واقع بدانیم «ازدواج» راه مناسبی برای تعدیل مشکلات اقتصادی نیست.

منزلت اجتماعی باعث ازدواج های نامتعارف

باهر تصریح می­کند:گاهی اوقات موقعیت اجتماعی خوب یک مرد باعث می شود برخی دختران مجرد برای بهره مندی از این منزلت اجتماعی تصمیم به ازدواجی نامتعارف بگیرند. در نظر بسیاری از دخترانی که راههای زیادی برای ارتقای منزلت اجتماعی پیش رویشان نیست، ازدواج با مردان دارای موقعیت ویژه ولو متاهل یا بسیار بزرگ تر از خود می تواند راهی برای جبران این محدودیت ها باشد. آگاهی دختران نسبت به پیامدهای این نوع ازدواج می تواند ازدواج با انگیزه های آگاهانه تری را موجب شود.

تاثیر گسترش فیلم های ماهواره

وی مطرح می کند:گسترش سریال های ماهواره ای و برخی فیلم ها و سریال های داخلی که در آنها ازدواج با دختران بزرگتر تبلیغ می شود، یکی از دلایل افزایش این نوع ازدواج ها در سطح جامعه است. به همین دلیل دختران تصمیم بگیرند با مردانی ازدواج کنند که از خودشان مسن تر است اما در عوض دارای شغل و درآمد است و می تواند هزینه هالی زندگی را به دوش بکشد. این روزها تعداد این ازدواج ها آنقدر زیاد شده که باعث شده مسئولان در این باره هشدار بدهند.

زن شریک اموال مرد

حسین باهر به یکی دیگر از دلایل گرایش دختران برای ازدواج با مردان میانسال اشاره می کند:گاهی اوقات یک خانم جوان با مرد مسنی ازدواج کند مردم فرض را بر این می گذارند که خانم قصد شریک شدن در اموال او را دارد و می خواهد پس از مرگش صاحب کلیه دارایی های او شود. شاید همه خانم ها به چنین قصدی پا پیش نگذارند، اما در اکثر موارد مردم یک چنین پیش فرضی را در ذهن خود می پرورانند.


فیلم سازی صداوسیما در زمینه ازدواج های نامتعارف

وی درباره اینکه ازدواج دختران با مردان میانسال،با چه موانع عرفی مواجه است، می گوید: متاسفانه مانند همه آسیب‌های اجتماعی، برای این مورد نیز برنامه‌ای نداریم و معمولا خانواده‌ها چنین ازدواجی را نمی‌پذیرند، این در حالی است که باید به آنان مشاوره دهند تا پیامدها و مشکلات پیش رویشان را بیتشر آگاه شوند همچنین با بررسی‌های علمی، می‌توان به آسیب‌های اجتماعی نوظهور پی برد. ازدواج دختران با مردان بزرگتر از خود موجب ایجاد ناهمسانی در سن ازدواج می‌شود و ممکن است آسیب‌های اجتماعی زیادی در پی داشته باشد. در این شرایط صاو سیما می‌تواند با ساخت سریال‌هایی به دختران و پسران درباره ازدواج آگاهی دهد.

700700

کد خبر: 719550

وب گردی

وب گردی