لزوم حذف وظایف برخی نهاد‌ها و سازمان‌ها از پایانه‌ها/ تاکید بر بهره‌مندی از موقعیت استراتژیک ایران در منطقه

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «تجمیع تمام امور در پایانه‌ها مشکلاتی را در مدیریت و اجرا به وجود آورده است» گفت: پیشنهاد می‌شود که وظایف برخی از نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط از پایانه‌ها خارج و به نقاط دیگری منتقل شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مهندس داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان در نشست سراسری مدیران پایانه‌های مرزی و روسای ادارات ترانزیت سراسر کشور اظهار داشت: ایران موقعیت استراتژیک جغرافیایی خوبی دارد و می‌تواند از امتیازاتی مانند محصور بودن تمام همسایگانش در خشکی در زمینه توسعه ترانزیت و حمل‌ونقل کالا و دسترسی به آب‌های آزاد بهره‌گیرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: با فعالیت نقاط و پایانه‌های مرزی کشور، رونق و کسب‌وکار در آن‌ها افزایش می‌یابد و ظرفیت‌های ایجاد اشتغال و درآمدزایی کشور افزایش می‌یابد لذا بر همین اساس دولت برنامه‌هایی برای افزایش توسعه روابط ترانزیتی با کشورهای منطقه و آسیای میانه در دستور کار دارد.

وی سرمایه‌گذاری، مدیریت و توسعه پایانه‌های مرزی را از وظایف سازمان حمل‌ونقل و راهداری عنوان کرد و تأکید کرد: این سازمان اعتبارات زیادی در پایانه‌های مرزی جاده‌ای هزینه کرده و باید به‌گونه‌ای شایسته از این سرمایه‌ها حفاظت و نگهداری کند.

مهندس کشاورزیان با این پیشنهاد که برخی امور ترانزیت کالا مانند امور گمرکی در خارج از پایانه‌های مرزی انجام شود تصریح کرد: تجمیع تمام امور در پایانه‌ها مشکلاتی را در مدیریت و اجرا به وجود آورده است و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که وظایف برخی از نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط از پایانه‌ها خارج و به نقاط دیگری منتقل شود همچنین می‌توان با برنامه‌ریزی و تدوین آیین‌نامه‌ها و قوانین لازم درآمدهای دولت از مناطق مرزی را افزایش داد.

همچنین اسماعیل غلامی معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این نشست خواستار انتقال تجربیات و اطلاعات فی‌مابین مدیران پایانه‌های مرزی شد و با تأکید بر انجام دوره‌های آموزشی مناسب جهت ارتقای سطح دانش و فنون متصدیان پایانه‌های مرزی عنوان کرد: جلسات سراسری مدیران پایانه‌ها مرزی و روسای ادارات به‌صورت دوره‌های ششم ماهه برگزار شود و حتی می‌توان این جلسات را به میزبانی پایانه‌ها در مناطق مرزی کشور برگزار کرد.

این گزارش می‌افزاید، مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور نیز در این جلسه هم‌اندیشی با اشاره به انتقال و رفت و بازگشت 5 میلیون زائر در مراسم اربعین امسال، سازمان راهداری و حمل‌ونقل و جاده‌ای را مسئولانه‌ترین؛ نهاد در این میان قلمداد کرد.

مجید آقا بابایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: علیرغم افزایش حجم تردد کالا و زائرین در اربعین امسال، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، با بیشترین حس مسئولیت و بدون هیچ‌گونه توقع، در مدیریت این ترددها مشارکت و همکاری داشت.

وی در ادامه مسئولیت مستقیم پایانه‌های مرزی کشور را بر عهده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دانست و از سایر ارگان‌ها و نهادهای ذی‌ربط در این میان خواست تا با این سازمان همکاری‌های لازم را انجام دهند.

در ادامه این نشست مقدسی معاونت حقوقی گمرک جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی اظهار داشت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل کشور و گمرک مهم‌ترین متولیان ترانزیت کالا و مسافر در کشور هستند و به دلیل این اهمیت باید سامانه‌های الکترونیک انتقال اطلاعات و داده‌ها بین آن‌ها شکل بگیرید.

مقدسی با اشاره به نقش کلیدی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و گمرک در ترانزیت کالاها، خواهان راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیک انتقال داده‌های فی‌مابین شد.

402/101

کد خبر: 719630

وب گردی

وب گردی