شرکت فرودگاه ها: اعلام وضعیت اضطراری هواپیمای قزاقستانی درآسمان ایران صحت ندارد

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: بررسی سوابق راداری و نوارهای مکالمه مرکز کنترل ترافیک هوایی نشان می دهد اعلام وضعیت اضطراری هواپیمای قزاقستانی در آسمان ایران صحت ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، چندی پیش یک مقام مسوول اعلام کرده بود در ششم دی ماه و هنگام برگزاری رزمایش ولایت هفت، 2 هواپیمای مسافربری از مقصد کشورهای فیلیپین و قزاقستان به سمت دبی در حال پرواز بودند که دچار نقص و وضعیت اضطراری شدند. هوا در آن روز به شدت بارانی و ابری بوده و پدافند هوایی ایران بدلیل کمک به این دو پرواز، بخشی از توان خود را متوجه آنها کرده تا هر 2 هواپیما به سلامت به مقصدشان برسند.

«سعید اکبری» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در توضیح این مساله با بیان اینکه همه کشورهای جهان مرکز کنترل هوایی منحصر بفردی دارند و در ایران نیز این وظیفه برعهده شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است، گفت: به نظر می رسد اطلاعات اشتباهی به فرمانده پدافند هوایی منتقل شده و اعلام وضعیت اضطراری هواپیمای قزاقستانی در آسمان ایران اصلا صحت ندارد.
وی افزود: بدون هیچ وقفه و هر لحظه در مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور30 تا 35 نفر مشغول کار هستند و اگر چنین اتفاقی در آسمان ایران برای هواپیمایی قزاقستانی افتاده باشد، معنی آن این است که همه کارکنان کنترل (کنترلر) ما در این مرکز در خواب بودند.
معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: چنین اتفاقی در کنترلر ترافیک هوایی بی سابقه است، زیرا در زمان اعلام وضعیت اضطراری فورا خلبان با مرکز کنترل ترافیک هوایی تماس می گیرد و اینکه ادعا می شود پدافند با این هواپیما تماس گرفته و آن را هدایت کرده و در یکی از کشورهای خلیج فارس به زمین نشسته است، صحت ندارد.
اکبری با بیان اینکه سوال این مساله حتی از مسوولان شرکت هواپیمایی قزاقستان نیز تبعات زیادی برای ما دارد، گفت: براساس کنوانسیون شیکاگو تنها کنترلر مرکز کنترلرهای ترافیک هوایی می تواند با خلبان مکالمه کند و به غیر از این هیچ کس نمی تواند با خلبان در آسمان صحبت کند.
معاون شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تاکید کرد: اگر یاتا و یا ایکائو متوجه چنین مساله ای شود که در هدایت هواپیماها در آسمان ایران نهاد دیگری دخالت دارد، همه ما در ایران زیر سوال خواهیم رفت و ممکن است از طرف سازمان های بین المللی با محدودیت هایی مواجه شویم.
اکبری افزود: اگر کنوانسیون شیکاگو اجازه می دهد که هواپیمایی از آسمان یک کشوری عبور کند باید تمام قوانین و مقررات مربوطه نیز بدقت رعایت شود و و هزینه ای که بابت آن دریافت می شود حق ترانزیت و یا حق عبور نیست، بلکه دستمزدی است که بابت خدمات کنترلرهای هوایی و یا سرویس های ناوبری هوایی به خزانه واریز می شود.
به گفته این مقام مسوول در شرکت فرودگاه های کشور، کنوانسیون شیکاگو تاکید کرده است درآمدهای ناشی از ارایه سرویس های ناوبری هوایی به غیر از صنعت هوانوردی نباید در جای دیگری هزینه شود و اگر ایکائو متوجه این مساله شود ممکن است ما را با تهدیدهای های تحریمی مواجه کند.

402

کد خبر: 719633

وب گردی

وب گردی