معمار در کشور ما باید یک فرد کاملا آزموده در مواجهه با مشکلات متعدد باشد / حمایت و سرمایه گذاری پایه بالفعل درآمدن ایده

عضو هیات علمی و استاد معماری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حمایت و سرمایه گذاری پایه اصلی بالفعل درآمدن ایده است گفت:چالش هایی که برای تحقق ایده درحوزه معماری وجود دارد معمار را برآن میدارد تا مانند جنگجو رفتار کند.

رضا فرمهینی فراهانی عضو هیات علمی و استاد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) شهرری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز با تاکید بر اینکه موضوع کارآفرینی یک فرآیند میان بخشی تلقی می شود گفت: کارآفرینی در کشور ما بر پایه اصول چند وجهی ترسیم شده که هم جامعه،هم سیستم آموزشی و هم خود فرد از جزای این پازل محسوب می شوند اما متاسفانه به دلیل یکی نبودن استراتژی های اجرایی نمیتوان نسخه جامعی برای تقویت و رفع مشکلات کارآفرینی در حوزه معماری و شهرسازی ارایه کرد.

وی خاطر نشان کرد: موضوع دیگر این است که ما یک برنامه جامع در حوزه استعداد یابی در هیچ یک از مقاطع نداریم و میتوان گفت تقریبا انتخاب رشته های دانشگاهی بر اساس یک دقت و آشنایی کامل نیست و این اتفاق باعث حرکت لاک پشتی به سوی پیشرفت خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه ذات بالقوه انسانها کمابیش یکسان است اما بالفعل بودن این موضوع در هر شخصی متفاوت است تصریح کرد: فرآیند بالفعل در آمدن هر ایده ای مستلزم حمایت و سرمایه گذاری است و ما باید در سیستم آموزشی این موضوع رو مهم تلقی کنیم ضمن آنکه باید روش های استعدادیابی را به کار بگیریم تا متحمل هزینه مازاد نشویم.

فرمهینی فراهانی با اشاره به اینکه برای ورود کارآفرینان به حوزه کارآفرینی باید ابتدا انتقال صحیح دانش و آموزش این امر صورت گیرد افزود: هنوز جامعه ما درگیر انتخاب بین سنت و مدرنیزم است و این فرآیند در انتخاب روشهای فعالیت افراد به خصوص در زمینه ساخت و اجرا با مشکل مواجه خواهدکرد.

وی با تاکید بر اینکه باید حوزه کارآفرینی دارای فرم و قالب مشخص باشد گفت: ما هرچقدر هم بسمت کارآفرینی در حوزه معماری برویم یکی از مهمترین شاکله هایی باید به آن عمل شود داشتن استراتژی واحد است چرا که این امر مسبب رشد و اشاعه کارآفرینی در تمامی حوزه ها خواهد شد اما متاسفانه به دلیل به روز نبودن برنامه های آموزشی مشخصا با همین روال مبحث کارآفرینی در جامعه ضعیف جلوه گر شده است و به طور اخص نگاه به مسایل کارآفرینی در حوزه معماری، اجرایی و تکنیکال صورت نگرفته است.

استاد معماری دانشگاه آزاد اسلامی در بیانی به جایگزینی ضد ارزش ها به جای ارزش اشاره کرد و افزود: امروز به علت اینکه ساختمان و معماری به یک کالا تبدیل شده است ظاهر سازی در اولویت است و از معمار این انتظار میرود که نما و ظاهر ساختمان یعنی همان کالا را با طراحی خاصی انجام دهد و زود به فروش برسد و خیلی بر مسایل باطنی معماری توجه نمی شود و این امر باعث شده به مرو ساحت معماری به محملی تجارت گونه تبدیل شده و ارزش ها رنگ باخته و ضد ارزش ها جایگزین ارزش ها شده اند.

وی به عدم ارتباط میان حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: متاسفانه یکی از مهمترین چالشهایی که امروزه گریبان گیر دانشگاهیان و قشر تحصیلکرده کشور است به خصوص در حوزه معماری میتوان گفت عدم ارتباط دانشگاه با صنعت است چرا که در حال حاضر نگاهی که به جامعه معماری می شود این است که هرکسی به خود اجازه ورود به مسایل تخصصی در این حوزه را می دهد چرا که فکر می کند معماری باید بر اساس سلایق باشد یعنی همان ساخت و تزیین یک ساختمان از صفر تا تحویل، در صورتی که ماهیت امر معماری چنین چیزی نیست. همانطور که در شاخه های دیگر علم از جمله پزشکی افراد در آرا و نظرات پزشک دخالتی نمیکنند اما در نظرات معمار به راحتی دخالت میکنند.

به گفته فرمهینی فراهانی وقتی عنوان می شود که چطور یک معمار خلاقیت خود را نشان دهد باید گفت که در جامعه ما معمار باید مانند یک جنگجوی ماهر عمل کند چرا که برای تعریف وظایف و فعالیت خود باید به جنگ ، جهل ناشی از دخالت های بی مورد کارفرما ،قوانین دست و پا گیر،عدم وجود تکنسین های ماهر و دست آخر به جنگ با سلیقه سطحی و عام پسند مردم نیز برود.

وی در ادامه افزود: تمامی این رفتارها ناشی از کم توجهی به این حوزه است چرا که جامعه در حوزه معماری به مرحله ضرورت شماخت نرسیده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: معمار به عنوان یک خلاق از موانع بسیاری باید عبور کند و امیدواریم تا در آینده ای نزدیک بتوان با اعمال سیاست گذاری های دقیق و درست روز به روز به آرمان جامعه معماری که همانا استفاده صحیح از پتانسیل معماری در کشور است برسیم.

204/200

کد خبر: 719766

وب گردی

وب گردی