ساخت ارتوز قدرتی دست جهت توانبخشی بیماران سکته مغزی

پروژه فناورانه ساخت ارتوز قدرتی دست (power hand orthosis) جهت درمان افراد با پارزی ناشی از سکته مغزی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی انجام شد.

به گزارش ایسکانیوز، نمونه اولیه این ارتوز براساس طرح پژوهشی «شیما فردی پور» در قالب پایان نامه مقطع دکتری گروه ارتوز و پروتز دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با راهنمایی و مشاوره دکتر بهرامی زاده، دکتر عراض پور، دکتر جعفر پیشه و دکتر عظیمیان اساتید دانشگاه ساخته شد.

این پروژه فناورانه در راستای بهبود و بهینه سازی طراحی موجود و همچنین بومی سازی تکنولوژی طراحی و ساخت ارتوزهای قدرتی، در قالب پایان نامه مذکور شکل گرفت و هم اکنون مراحل مقدماتی خود را به پایان رسانده است.

دکتر امیرسالار جعفرپیشه یکی از اساتید راهنما و مشاور این طرح پژوهشی در باره پروژه فناورانه مذکور گفت: تحقیقات بسیاری در زمینه طراحی و ساخت ارتوز قدرتی جهت کمک به توانبخشی دست آسیب دیده در بیماران با آسیب سیستم عصبی مرکزی صورت گرفته است.

وی افزود: در اکثر این طرح ها به رغم وجود مزایا در طراحی، ساخت و کاربرد، مشکلاتی نیز دیده می شود که کارایی آنها را در برآورده سازی نیازهای جامعه هدف با محدودیت مواجه می سازد.

جعفرپیشه یادآور شد: اما از جمله ویژگی های بی نظیر نمونه ساخته شده در گروه ارتز و پروتز دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، وزن سبک، راحتی استفاده و قابلیت تطبیق با ویژگی های عضلانی و آنتروپومتریک فرد و قابلیت به کارگیری در کلینیک و منزل است.

وی توضیح داد: در فاز اول این مطالعه که حدود یکسال به طول انجامید، مراحل طراحی و ساخت ارتوز در چندین بخش صورت پذیرفت. طراحی ارتوز با استفاده نرم افزارهای مهندسی انجام شد و پس از مدل سازی اجزا و بخش های مختلف ارتوز و اطمینان از صحت و قابلیت عملکرد آن، مرحله ساخت ارتوز آغاز شد.

استاد دانشگاه علوم بهزیستی افزود: در فاز دوم این مطالعه، تست های پایلوت ارتوز بر روی افراد سالم و بیمار صورت گرفته است. در این مرحله عملکرد و کارایی ارتوز بر روی چند فرد سالم و بیمار سکته مغزی ارزیابی شده و صحت عملکرد آن بررسی شد و با توجه به بدست آمدن نتایج مطلوب از نمونه اولیه ارتوز، امکان استفاده از آن در یک پروتکل درمانی فراهم شد.

وی خاطرنشان کرد: این بخش که به زودی آغاز خواهد شد در واقع فاز سوم مطالعه را شکل می دهد که در آن کارایی ارتوز در یک پروتکل درمانی طولانی مدت بر روی یک فرد سکته مغزی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

جعفرپیشه به اهمیت کارآیی این محصول اشاره کرد و افزود: امروزه بخش عمده ای از تمرکز تحقیقات توانبخشی برای افراد با سکته مغزی بر درک و اصلاح عملکرد حرکتی دست قرار داده شد.

وی افزود: زیرا دست انسان نقش حیاتی را در فعالیت های روزانه بازی می کند، دست یکی از مهمترین ارگان های بدن انسان است و حفظ عملکرد آن به طور معمول برای فراهم کردن استقلال افراد و انجام فعالیت های روزمره زندگی بسیار مهم است و یکی از روش ها در توانبخشی دست، استفاده از وسایل کمکی و دستگاه های رباتیک است که تحقیقات اخیر گستره وسیعی از این وسایل و دستگاه ها را جهت کمک به توانبخشی ارائه داده اند.

200/202

منبع: مهر

کد خبر: 719851

وب گردی

وب گردی