بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی سلول درمانی می شوند

محققان در پژوهشگاه رویان درصدد هستند تا با استفاده از نتایج تحقیقاتی روی سلول های بنیادی و سلول درمانی بتوانند از پیشرفت نارسایی مزمن کلیه به سمت نارسایی نهایی کلیوی جلوگیری کنند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر رضا مقدس علی، عضو هیات علمی پژوهشکده سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان در خصوص طرح «استفاده از سلول بنیادی مزانشیمی مغز استخوان برای درمان نارسایی مزمن کلیه» گفت: نارسایی مزمن کلیه به آسیب کلیه یا کاهش کارکرد کلیه بیش از سه ماه که غیر قابل برگشت و پیشرونده باشد اطلاق می شود.

وی افزود: علل مختلفی منجر به این بیماری می شوند و درمان مشخصی برای بهبود آن وجود ندارد؛ همچنین بیشتر درمان و اقدامات نگهدارنده صورت می گیرد که نهایتا به نارسایی انتهایی کلیه و نیاز به درمان جایگزین منتهی خواهد شد.

مقدس علی خاطر نشان کرد: درمان نگهدارنده شامل همودیالیز، دیالیز صفاقی و پیوند کلیه است که با توجه به مشکلات و کمبودهای موجود در هر روش نیاز به اقدام برای دستیابی به روش های نوین درمانی است.

عضو هیات علمی پژوهشکده سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان در خصوص تحقیقات خود در این پژوهشگاه اظهار داشت: مطالعات صورت گرفته در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که استفاده از سلول‌های بنیادی به خصوص سلول‌های بنیادی مزانشیمی تا اندازه‌ای بتوانند که پیشرفت بیماری را متوقف کرده و به بهبود علائم در بیماران کمک کند. از این رو درصدد آمدیم تا با سلول های بنیادی مزانشیمی از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنیم.

مقدس علی با بیان اینکه اکنون فاز اول این طرح به پایان رسیده است، ادامه داد: نتایج تحقیقات خود را روی ۷ بیمار انجام داده ایم و امیدواریم که تا پایان سال فاز دوم را روی تعداد بیشتری از بیماران شروع کنیم. در فاز بعدی تعداد بیشتری بیمار وارد مطالعه می شوند تا بیشتر بحث اثر بخشی این سلولها مورد ارزیابی قرار گیرند.

وی افزود: هدف این است که مبتلایان به نارسایی مزمن که هنوز عملکرد کلیه آنها از بین نرفته است و دچار نارسایی نهایی کلیوی نشده اند را تحت درمان قرار دهیم تا بتوانیم پیشرفت بیماری را کند کنیم.

این محقق گفت: تحقیقات نشان داده است که سلولهای بنیادی مزانشیمی می توانند در بهبود عملکرد کلیه نقش داشته باشند اما مکانیسم های چنین اثرات مفیدی هنوز به طور کامل مشخص نشده است بنابراین تحقیقات ما جهت شناسایی چنین مکانیسم هایی در حال انجام است.

مقدس علی با بیان اینکه نتایج فاز دوم این طرح در طول ۳ تا ۴ سال آینده مشخص می شود، اظهار داشت: تحقیقات در زمینه کاربرد انواع سلول های بنیادی جهت جلوگیری از پیشرفت نارسایی مزمن کلیوی و بهبود عملکرد کلیه ها در این بیماری در حال انجام است.

به گفته وی، در واقع در این پروژه درصدد هستیم با بررسی ایمنی و اثربخشی سلولهای بنیادی مزانشیمی در بهبود عملکرد کلیه بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی را سلول درمانی کنیم.

200/202

منبع: مهر

کد خبر: 719883

وب گردی

وب گردی