فردا اولین عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ انجام می شود

روز یکشنبه برای اولین بار عرضه اولیه سهام به روش بوک بیلدینگ یا ثبت سفارش انجام می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، معاون فنی شرکت فرابورس امروز ضمن اعلام این خبر گفت: فرآیند بوک بیلدینگ به این شکل اجرا می شود که در عرضه اولیه سهام یک مدیر عرضه که یک نهاد مالی است تعیین می شود و نزد سازمان بورس به ثبت می رسد. عرضه از طریق مدیر عرضه خواهد بود همچنین گزارش بازرسی و دامنه قیمت برای ثبت سفارش و متعهد خرید از طریق مدیر عرضه اعلام می شود.

محسنی با اشاره به اینکه گزارش ارزشیابی سهام در اختیار هیات پذیرش قرار می گیرد گفت: از زمان اعلام قیمت با یک بازده زمانی حداقل دو ساعته و حداکثر یک روز کاری امکان ثبت سفارش وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در این روش مشکلات عرضه اولیه به روش حراج برطرف خواهد شد گفت: در این روش تفکیکی بین معامله گران آنلاین و کارگزاران وجود ندارد. و بر اساس سقف قیمت خرید در دامنه معاملات ثبت می شود.

معاون فرابورس با اشاره به اینکه بوک بیلدینگ در شرایط اتاق تاریک است و قیمت ها دیده نمی شود گفت: سفارش های خریداران در زمان ثبت سفارش قابل رویت نیست.

محسنی با اشاره به اینکه در این روش تحلیل برای خرید سهم بسیار مهم است گفت: در این روش متقاضی می تواند از کف قیمت تا ده درصد بالاترسهم را بخرد.

معاون فرابورس درباره نحوه کشف قیمت گفت: مدیر عرضه سفارش ها را می بیند اگر سفارش ها در سقف دامنه قیمتی بیش از عرضه مورد نظر باشد روش تسهیم اجرا خواهد شد. اگر سفارش های پراکنده در دامنه قیمتی بود عرضه بر اساس قیمت بازار به خریدار در دامنه ده درصد کشف خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه کشف قیمت به روش بوک بیلیدینگ باید تمام سهم معامله شود گفت: اگر یک سهم هم عرضه نشود معامله ابطال می شود. به همین دلیل در این روش عرضه باید متعهد خرید وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه فردا ده درصد شرکت "پاکدیس" در دامنه قیمتی 220 تا 231 تومان عرضه می شود گفت: تمام موارد شامل گزارش کارشناسی در اختیار مدیر عرضه قرار دارد.

به گفته وی وجود یا عدم وجود دامنه قیمتی در این روش عرضه قابل تغییر است.

محسنی با اشاره به اینکه در عرضه اولیه فردا مدیر عرضه متعهد خرید نیز هست گفت: تمام هدف برای راه اندازی روش بوک بیلدینگ حل مشکلات عرضه اولیه بود در سامانه بوک بیلدنیگ رقابت برای زمان از معامه ها حذف می شود. و قیمت ارزش گذاری شده مهم است.

روش تفکیک بین معامله گران آنلاین و کارگزاران بهینه می شود و در یک فضای یکسان این دو گروه اقدام به خرید می کنند.

وی از دیگر مزیت های بوک بیلدینگ را کاهش هیجان دانست و گفت: در روش بوک بیلدینگ عرضه به قیمت واحد لزوما وجود ندارد مگر اینکه سفارش ها در سقف دامنه باشد و مجبور به تسهیم شویم.

101/401

کد خبر: 719890

وب گردی

وب گردی