افزایش خودسرانه قیمت شیر و لبنیات + قیمت‌های قبلی و جدید

آخرین بررسی‌ها و مشاهدات از بازار محصولات لبنی از سطح شهر حاکی از روند افزایشی قیمت بیشتر اقلام لبنی و ادامه گرانفروشی است؛ به طوری که کره ۱۰۰ گرمی ۸۰۰ تومان و شیر یک لیتری بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرده‌اند طبق اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان این افزایش قیمت‌ها خودسرانه و غیر مجاز است.

به گزارش ایسکانیوز، در حالیکه مسئولان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان وتولیدکنندگان تاکید کرده‌اند که هیچ‌گونه مجوزی برای افزایش قیمت انواع محصولات لبنی از طرف دستگاه‌های مربوطه از جمله ستاد تنظیم بازار صادر نشده است و برندهایی که قیمت محصولات‌شان را خودسرانه افزایش داده‌اند باید قیمت‌ها را به وضعیت قبلی بازگرداند و محصولات گران شده را نیز ار بازار جمع‌آوری کنند، آخرین بررسی‌ها از بازار این محصولات نشان می‌دهد که قیمت برخی محصولات مانند کره افزایش قابل توجهی پیدا کرده و بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان افزایش قیمت دارد و برخی دیگر از محصولات لبنی از جمله شیر، دوغ، پنیر و خامه نیز با افزایش نسبی قیمت همراه شده‌اند.

در مورد دلایل این افزایش قیمت رضا باکری - دبیر انجمن صنایع لبنی - مدعی است که ابلاغیه وزرای صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی برای استفاده از ارز آزاد در واردات پاکت‌های بسته‌بندی و همچنین افزایش ۱۶ درصدی تعرفه واردات این محصول، باعث گرانی شیر شده و با توجه به اینکه ابلاغیه دو وزیر بالاتر از ستاد تنظیم بازار است، نیازی به مصوبه تنظیم بازار نداشتیم.

همچنین شیر پاستوریزه نیز یکی دیگر از محصولاتی است که مانند کره طی هفته‌های گذشته با افزایش قیمت مواجه شده است که به گفته رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، افزایش قیمت در سه قلم کالای اساسی لبنی بدون داشتن مجوز از سوی برخی از برندهای مطرح صنایع لبنی صورت گرفته که بر این اساس با توجه به اینکه این محصولات مشمول قیمت‌گذاری در کالاهای اولویت اول هستند، پرونده برای کارخانه‌های متخلف تشکیل شده و در حال حاضر در انتظار صدور حکم از سوی سازمان تعزیرات حکومتی هستیم.

عدم تمکین صنایع لبنی از جمع‌آوری محصولات گران شده

از سو دیگر علیرضا رستمی - مدیر کل نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان مصرف کنندگان و تولیدکنندگان - این گرانی را تخلف دانسته و از فروشگاه ها خواسته است در قبال دریافت کره‌های ارزان‌تر اجناس گران را عودت دهند. اما دبیر انجمن صنایع لبنی می‌گوید که با توجه به تزریق انواع کره بسته‌بندی شده با قیمت افزایش یافته و همچنین ساختار توزیع کره در شبکه‌های مویرگی و رسیدن آنها به عرضه‌کنندگان خرد این محصول، نمی‌توان قیمت افزایش یافته کره را به حالت گذشته بازگرداند.

مشاهده میدانی از بازار محصولات لبنی نشان از ادامه گران‌فروشی این محصولات در مغازه‌های سطح شهر دارد. بر این اساس قیمت شیر به طور متوسط بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. شیر کم چرب یک لیتری ۲۶۰۰ تومان، شیر پرچرب یک لیتری ۲۸۰۰ تومان و شیر کیسه‌ای یک لیتری ۱۸۰۰ تومان است.

همچنین در میان دیگر اقلام لبنی، ماست کم‌چرب یک و نیم کیلوگرمی با افزایش قیمت ۲۰۰ تومانی همراه شده و قیمت آن به ۵۰۰۰ تومان رسیده است و ماست پر چرب یک و نیم کیلوگرمی نیز با همین روند ۵۲۰۰ تومان عرضه می‌شود.

افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت کره

اما کره که در روزهای اخیر با بیشترین افزایش قیمت مواجه شده با صعود ۸۰۰ تومانی بسته‌های ۱۰۰ گرمی آن، ۳۲۰۰ تومان فروخته می شود که نشان دهنده افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت کره است.

از سوی دیگر، ‌سایر محصولات لبنی از جمله خامه در بسته ۱۰۰ گرمی ۱۴۰۰ تومان و پنیر خامه‌ای ۱۳۰۰ تومان و دوغ یک و نیم لیتری ۳۰۰۰ تومان فروخته می‌شود که این محصولات هم با شیب کمتری با افزایش قیمت روبرو شده‌اند.

باید دید افزایش قیمت لبنیات که این روزها شاهد آن هستیم و بر اساس اظهارات مسئولان دستگاه‌های مربوطه و نهادهای نظارتی اقدامی غیر قانونی و سلیقه‌ای است تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و آیا این محصولات طبق آنچه مدیران وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند از بازار جمع خواهد شد و قیمت‌ها به قبل بازمی‌گردند.

انواع محصولات لبنی وزن متوسط قیمت‌های فعلی متوسط قیمت‌های قبلی
شیر کم چرب یک لیتری ۲۵۰۰ تومان ۲۴۰۰ تومان
شیر پرچرب یک لیتری ۲۷۰۰ تومان ۲۵۰۰ تومان
شیر کیسه‌ای یک لیتری ۱۸۰۰ تومان ۱۵۰۰ تومان
ماست کم چرب یک و نیم کیلوگرم ۵۰۰۰ تومان ۴۷۰۰ تومان
ماست پرچرب یک و نیم کیلوگرم ۵۲۰۰ تومان ۴۵۰۰ تومان
دوغ یک و نیم لیتری ۳۰۰۰ تومان ۲۵۰۰ تومان
کره ۱۰۰ گرمی ۳۲۰۰ تومان ۲۵۰۰ تومان
خامه ۱۰۰ گرمی ۱۴۰۰ تومان ۱۲۰۰ تومان
پنیر ۴۵۰ گرمی ۴۸۰۰ تومان ۴۳۰۰ تومان
پنیر خامه‌ای ۱۰۰ گرمی ۱۳۰۰ تومان ۱۲۰۰ تومان
کشک یک کیلوگرمی ۸۴۰۰ تومان ۸۲۰۰ تومان

101/401

کد خبر: 719903

وب گردی

وب گردی