اشرف غنی : افغانستان در دوران ترامپ مناسبات دوستانه را با امریکا افزایش می دهد

«تامس شنن» معاون وزیر امور خارجه امریکا در روزهای پایانی کار دولت باراک اوباما در سفر به کابل با مقام های بلندپایه افغانستان در یک نشست مشترک دیدار کرد. محمد اشرف غنی در این دیدار از افزایش مناسبات کابل با واشنگتن در دوران زمامداری «دونالد ترامپ» خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز دفتر رسانه های رئیس جمهوری افغانستان روز یکشنبه گزارش داد که در این نشست مشترک، «محمد اشرف غنی»، رئیس جمهوری، «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت، «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی و «اکلیل حکیمی» وزیر دارایی افغانستان حضور داشته اند.
بر اساس این گزارش معاون وزیر دفاع امریکا از توانمندی و رشادت نظامیان افغان برای مبارزه با تررویسم و پیشبرد اصلاحات در حکومت تمجید کرده و اجرای طرح های بزرگ عمرانی و مشارکت بیشتر زنان را در جامعه قابل ستایش دانسته است.
رئیس جمهوری افغانستان نیز در این دیدار از همکاری های امریکا با افغانستان و تامین مالی نیروهای مسلح این کشور و نیز تصمیم باراک اوباما رئیس جمهوری آن کشور برای تمدید حضور نظامیان امریکایی در افغانستان قدردانی کرده است.
اشرف غنی تصریح کرده است که افغانستان پس از روی کار آمدن «دونالد ترامپ»، مناسبات دوستانه را با امریکا به عنوان شریک اصلی بین المللی افزایش خواهد داد.
120 تن از نظامیان امریکا و بیش از 10 هزار نیروی نظامی از سایر کشورهای عضو ناتو از سال 2001 تا 2014 در افغانستان مستقر بودند که این نیروها در مجموع به حدود 12 هزار تن کاهش یافته است. 9800 تن از این نیروهای باقی مانده را نظامیان امریکایی تشکیل می دهند.
نظامیان خارجی مستقر در افغانستان در قالب نیروهای امریکایی و سایر کشورهای عضو ناتو در پایان سال 2014 اعلام کردند که از این پس در درگیری های مستقیم با گروه های مسلح مخالف دولت شرکت نخواهند کرد و تنها به مشورت و آموزش نیروهای افغان خواهند پرداخت.
با این حال، ابتدای امسال با شدت یافتن جنگ در هلمند واقع در جنوب افغانستان و قرار گرفتن هلمند در آستانه سقوط به دست طالبان، منابع خبری گزارش دادند که نظامیان امریکایی بار دیگر به طور مستقیم در کنار نیروهای انگلیسی که به این استان اعزام شده بودند، در نبردهای افغانستان حضور یافته اند.
امریکا در روزهای گذشته نیروهای جدیدی را به افغانستان اعزام کرده و گفته است که این نیروها برای آموزش نیروهای افغان وارد این کشور شده اند.

300/300

کد خبر: 719951

وب گردی

وب گردی