شرکت های دانش بنیان و ثروت آفرینی

حسین حبیب زاده*

شرکت های دانش بنیان مهمترین عوامل تبدیل علم به ثروت است و باید با توسعه ارتباط دانشگاه و درگیر کردن دانشجویان با پروژه های بزرگ ملی مانند صنعت و معدن، نفت و گاز، نیرو و... مشارکت دانشگاهیان در حل مشکلات کشور را فراهم کنیم.
با تصویب قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، سیاست هایی از جمله آیین نامه معافیت های مالیاتی 15 ساله شرکت‌های دانش بنیان به اجراء درآمده است.
آمارها حکایت از آن می کند که حدود 65 درصد از شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی، طی دو سال و نیم گذشته تاسیس شده است و در دوران ریاست دکتر میرزاده بر این دانشگاه اکنون 73 مرکز پژوهش، 100 مرکز رشد 951 واحد فناور و شرکت دانش بنیان، 2123 اختراع و 118 مجله علمی معتبر در دانشگاه آزاد اسلامی فعال است.
تجاری سازی دارایی های فکری یک فرآیند بسیار پیچیده و همراه با ریسک است که زمان و هزینه زیادی نیز دارد و حتی ممکن است با شکست روبه رو شود. بررسی ها نشان می دهند که معمولاً از مجموع اختراعاتی که ثبت می شوند تنها درصد اندکی به محصولات جدید تبدیل و به بازار عرضه می شوند، زیرا این کار بسیار دشوار است و به تخصص، سرمایه گذاری و منابع فراوانی نیاز دارد. تجربه کشورهای پیشرو در حوزه علم و فناوری نشان داده که محصولات و خدمات جدید شرکتهای دانش بنیان می توانند توسعه اقتصادی را به همراه داشته و سیاستگذاران ملی باید بکوشند تا با اعمال سیاست های مناسب عرضه محصولات دانش بنیان به بازار را افزایش دهند.
فضای مجازی نیز ظرفیت گسترده ای در جهت حمایت از کالاهای دانش بنیان ایرانی دارد. آمارها از ضریب نفوذ 80 درصدی اینترنت با دسترسی بیش از 40 میلیون گوشی هوشمند در کشور بیانگر این است که بیش از 53 درصد از مردم ایران عضو یک شبکه اجتماعی بوده و بالغ بر 60 درصد از جوانان عضو این شبکه ها هستند که فرصت های بسیار مناسبی برای حمایت از کالاهای دانش بنیان و ثروت آفرینی را فراهم می کند.

*سرپرست خبرگزاری ایسکانیوز

100

کد خبر: 720021

وب گردی

وب گردی