شرط صادرات مجدد برق به عراق، تنظیم الحاقیه جدید است

مدیرعامل شرکت مدیرت تولید، انتقال و توزیع برق ایران (توانیر) با اشاره به قطع صادرات برق ایران به عراق، گفت: این اقدام به دلیل اتمام مدت قرارداد انجام شده و در صورت تصمیم به از سر گیری صادرات برق به این کشور، نیازمند تنظیم الحاقیه و اصلاحیه جدید است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از توانیر، «آرش کردی» دلیل اصلی متوقف شدن صادرات برق ایران به عراق را به پایان رسیدن زمان قرارداد میان دو کشور عنوان کرد و افزود: در تنظیم قرارداد جدید باید بسته به شرایط روز و تغییر قیمت ارز و سایر مسائل عمده، مفاد جدیدی تنظیم شود.
به گفته این مقام مسوول، یک هیات ایرانی از معاونان شرکت توانیر و سایر ارگان ها برای مذاکرات صادرات برق به این کشور سفر کرده اند.
کردی بیان داشت: همواره با طرف عراقی در حال کار هستیم؛ هرچند بابت چگونگی وصول مطالبات نیز تیم ایرانی با طرف عراقی مذاکراتی خواهد داشت.
وی با اشاره به میزان صادرات برق ایران به عراق و احتمال افزایش یافتن آن، گفت: باید منتظرماند تا پس از بازگشت هیات ایرانی به کشور، این موضوع و همچنین افزایش احتمالی قیمت صادرات برق از لحاظ کارشناسی بررسی شود.
مدیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: شبکه برق عراق اجازه افزایش صادرات برق را نمی دهد، هر چند صادرات برق را در تابستان به دلیل نیاز داخلی نمی توان افزایش داد.
وی تصریح کرد: میزان صادرات برق ایران به عراق برحسب ایام هفته متغیر است، اما بطور میانگین روزانه 700 تا هزار مگاوات به عراق صادر می شود.
وی ابراز امیدواری کرد کمتر از یک ماه دیگر صادرات برق ایران به عراق مجددا از سر گرفته شود.
صادرات برق به کشور عراق با پایان یافتن قرارداد این کشور در ساعت 24 آخرین روز دسامبر 2016 قطع شد.
جمهوری اسلامی ایران با هفت کشور ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و عراق، همینطور با جمهوری خودمختار نخجوان مبادله برق دارد که در این میان به چهار کشور ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان فقط برق صادر می کند.
صادرات برق جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه در سال 1394 با رشد 6 درصدی نسبت به سال قبل از آن به بیش از 10 میلیارد کیلو وات ساعت رسید که 2.5برابر واردات برق در همین سال است.

** گردش مالی سالیانه 250 هزار میلیارد ریالی صنعت برق
مدیرعامل توانیر افزود، صنعت برق ایران با وجود همه مشکلاتی که با آنها روبروست، سالیانه بین 240 تا 250 میلیارد ریال گردش مالی دارد.
کردی با تاکید بر این که اصلاح وضعیت مصرف، اصلاح شدت انرژی و افزایش بهره وری تجهیزات و تاسیسات برق جای کار دارد، خاطرنشان کرد: ظرفیت سازی خوبی در بخش تولید ایجاد شده، اگرچه هنوز در این بخش طرح های متعددی در دست اجرا است.
کردی بیان داشت: طرح های مورد نیاز برای آماده سازی صنعت برق کشور از ابعاد مختلف تولید، انتقال و توزیع به منظور پوشش نیاز اوج مصرف برق تابستان 1396 از هم اکنون در دست انجام است.

401/101

کد خبر: 720211

وب گردی

وب گردی