هفته نامه «ولت ام زونتاگ» نوشت: مقام های اروپایی 801 پناهجو را در سال 2016 میلادی، طبق توافق بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) و آنکارا درباره بحران پناهجویان، به ترکیه بازگردانده اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری صدای آلمان (دویچه وله)، این هفته نامه افزود: بیش از نیمی از اخراج ها در بازه زمانی دو ماهه از زمان امضای توافق جنجال برانگیز مارس (شهریور) گذشته بین اتحادیه اروپا و ترکیه انجام شده است.
این هفته نامه با استناد بر سند کمیسیون اتحادیه اروپا نوشت: دو هزار و 672 سوری بصورت غیرقانونی وارد اتحادیه اروپا شده اند و بیش از 1000 نفر از آنها در آلمان جابهجا شده اند.
ولت ام زونتاگ در ادامه خبر خود افزود: این توافق به همراه بسته شدن مرزها در مسیر بالکان ورود مهاجران را کاهش داده است. با این حال 320 هزار نفر فقط در سال 2-16 در آلمان تقاضای پناهندگی داده اند.
در عین حال طبق گزارش آژانس کنترل مرزی اروپا موسوم به فرانتکس، تعداد مهاجرانی که بویژه از شمال آفریقا بصورت غیرقانونی وارد اروپا شده اند، بشدت افزایش یافته است.
وزارت امنیت داخلی آلمان بیش از 900 مظنون به قاچاق انسان را در 11 ماه نخست سال 2016 میلادی بازداشت کرده است که بیش از نیمی از آنها نزدیک مرز جنوب شرقی این کشور با اتریش دستگیر شده اند.
در توافق مهاجرت بین اتحادیه اروپا و ترکیه از آنکارا درخواست می شود از ورود پناهجویانی که تلاش می کنند از ترکیه خود را به اروپا برسانند، جلوگیری کند و به ازای ایجاد شرایط ویژه برای سوری ها، به 28 کشور عضو اتحادیه اروپا اجازه دهد مهاجران غیرقانونی را به ترکیه بازگرداند.
مقامات اتحادیه اروپا بر اساس این توافق متعهد شده اند، به ازای هر یک از پناهجویان سوری که تقاضای پناهندگی آنها در اتحادیه اروپا پذیرفته نمی شود، یک پناهجوی سوری دارای صلاحیت را در یک کشور اروپایی اسکان دهند. این توافق با توجه به انتقادها درباره شرایط زندگی پناهجویان در ترکیه مورد انتقاد شدید برخی قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، بحران پناهجویان که در نتیجه سیاست های مداخله جویانه آمریکا و غرب بروز کرد و باعث شده تعداد بیشماری عمدتا از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا خانه و کاشانه خود را به امید یافتن سرپناهی امن در اروپا ترک کنند، فشار زیادی را بر اروپا در سال 2015 وارد کرد و فقط آلمان در این سال میزبان تقریبا یک میلیون پناهجو بود.

306/300

کد خبر: 720243

وب گردی

وب گردی