بهره برداری از میدان گازی توس شتاب می گیرد

تعریف پروژه های توسعه‎ای مختلف نظیر افزایش تولید گاز ترش خانگیران و ذخیره‎سازی گاز شوریجه و برنامه ریزی برای توسعه میدان‎های مختلف از جمله توس و عطار، آینده روشنی را پیش روی صنعت نفت در شمال شرق کشور ترسیم کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محمد مام بیگی، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق درباره ظرفیت‎های تولید و توسعه در مناطق عملیاتی تحت نظارت این شرکت، از برنامه توسعه میدان‎های جدید خبر داد و گفت: یکی از این میدان‎ها میدان توس است که امیدواریم هر چه زودتر به بهره‎برداری برسد. این میدان پتاسیل تولید گاز ترش دارد.

وی افزود: آستان قدس رضوی با توجه به تفاهمنامه ای که با شرکت نفت مناطق مرکزی امضا کرده است، طراحی تفصیلی و توسعه‎ای این میدان را انجام داده و هم اکنون به منظور بررسی به کمیته مخازن ارجاع داده شده است. در شرکت نفت مناطق مرکزی بتواند اعتبارات لازم را جذب کند، توانایی توسعه این میدان با استفاده از توان داخل این شرکت وجود دارد.

مام بیگی ادامه داد: انتظار می‎رود با برنامه‎ای که مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران دارد بتوان برنامه تولید از این لایه را عملیاتی کرد؛ با این شرایط در سال‎های متمادی می توانیم در این منطقه از کشور یک میدان گازی فعال و قوی در اختیار داشته باشیم.

شرکت نفت و گاز شرق به عنوان یکی از شرکت‎های زیر مجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی با تولید گاز و مایعات گازی از مــیدان‎های خانگیـــران (مخازن مزدوران، شوریجه بی و شوریجه دی) و میدان مشترک مرزی گنبدلی در سرخس وظیفه تامین گاز مورد نیاز استان‎های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گلستان و استان مازندران (پس از تامین خوراک پتروشیمی خراسان و سوخت نیروگاه نکا) و بخشی از استان سمنان را بر عهده دارد که با تامین گاز مصرفی این استان‎ها سهم بسزایی در شکوفایی اقتصاد کشور در بخش انرژی ایفا می‎کند.

نقش بی‎بدیل خانگیران در تامین گاز مناطق شمال و شمال شرق کشور

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق در ادامه درباره طرح ذخیره سازی گاز طبیعی شوریجه دی گفت: این طرح پس از تکمیل مطالعات اولیه امکان سنجی ذخیره سازی گاز در این مخزن در سال ۱۳۸۹ آغاز شد که به عنوان پشتوانه تامین گاز استان های شمالی کشور، عملیات ذخیره سازی گاز در آن طی هشت ماه گرم سال انجام می شود و در ماه های سرد از آن برداشت می شود.

مام بیگی به میزان تزریق گاز طبیعی به مخزن شوریجه در پنج ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و افزود: در پنج ماه پارسال ٧٢٢ میلیون مترمکعب گاز به مخزن تزریق شد که این آمار در مدت مشابه امسال به بیش از یک میلیارد مترمکعب رسید.

وی در مورد فرآیند تزریق گاز به میدان شوریجه دی اظهار کرد: اگر بتوانیم طبق برنامه عملیاتی روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب گاز در روز در هشت ماه ابتدای سال به این مخزن تزریق کنیم، احتمالا در سال ۱۳۹۹ موفق به برداشت روزانه ۲۰ میلیون متر مکعبی گاز از این مخزن در فصول سرد سال می شویم.

مخازن گازی خانگیران که در منطقه خانگیران و در ۲۵ کیلومتری شمال غربی شهر مرزی سرخس واقع شده است دارای ۳ مخزن گازی مجزا (مخازن مزدوران، شوریجه بی وشوریجه دی) در ساختارهــای طاقدیسی است که بر روی هـم قرار گرفته‎انــد. بالاترین لایه گازی این مخزن، مخزن شوریجه است که به پنج لایه (E,D,C,B,A) تقسیم‎بندی می شود و در حال حاضر از این پنج لایه تنها لایه های بی و دی حاوی گاز شیرین است.

402/101

کد خبر: 720275

وب گردی

وب گردی