علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از تمام دانشگاه های کشور های همجوار از مزیت های بهتر و بیشتری برخوردار است

نشست خبری دکتر سید علی ابطحی، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با اصحاب رسانه عصر امروز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، ابطحی در ابتدای این نشست رسانه ها را وسیله ارتباطی دانشگاه و مخاطبان دانست و گفت: در سه سال گذشته مدیریت دانشگاه از سال 92 تا کنون حدود 1100 هیات علمی در دانشگاه با توجه به برنامه ارتقا کیفیت اموزشی و کمبود هیات علمی در دانشگاه جذب کرده است.

وی افزود: با توجه به برنامه ارزشیابی واحد های دانشگاه حدود 1000 هیات علمی نیاز بود و این افزاد در دو فراخوان به دانشگاه افزوده خواهند. به طوری که تا پایان سال 95 1600 هیات علمی مورد نیاز دانشگاه جذب می شود.

در ادامه ابطحی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه آیا شهریه دانشگاه های کشور هایی مانند هند و مالزی در مقاطع ارشد و دکتری در حوزه علوم پزشکی پایین تر از دانشگاه آزاد اسلامی است یا خبر گفت: یقینا اینگونه نیست. با توجه به هزینه یادگیری زیان و اخت شدن با فرهنگ بیگانه که برای دانشجو حدود ترم زمان می برد، دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه آزاد از تمام دانشگاه های کشور های همجوار از مزیت های بهتر و بیشتری برخوردار است.
وی در ادامه اظهار داشت: بعد از ریاست دکتر میرزاده اولین برنامه دانشگاه ارتقای آموزش بود البته این به معنای توقف ارتقای کمی آموزش در واحدها نبود . در این راستا با توجه به ارزیابی واحدها به کمبود هیات علمی و نبود دفاتر توسعه آموزش ای دی او پی بردیم.
ابطحی افزود: دانشگاه ضمن ارتقای آموزش قدم های موثری برای توسعه کمی آموزش در جذب اعضای هیات علمی داشت و به ارتقای دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه ازاد در خصوص ایجاد رشته های تخصصی چون مهندسی بافت، دوره رزیدنتی داخلی و نانوفناوری در طی این 4 سال گذشته اقدام کرده است.
معاون علوم پزشکی دانشگاه تهران با بیان اینکه 70 رشته کارشناسی ناپیوسته و پیوسته در دانشگاه آزاد ایجاد شده گفت: بعد از ارزشیابی مراکز نسبت تعداد دانشجو به استاد نزدیک به استانداردهای مورد قبول دانشگاه نبود.
وی در ادامه گفت:با توجه به اینکه در سال 93 تعداد 29 هزار دانشجو در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل بودند این تعداد در سال 93 به 8 هزار و 500 دانشجو کاهش یافت و این کاهش 20 هزار دانشجو در یک سازمان خصوصی که منبع درآمدی ندارد سبب شد تعداد دانشجویان نسبت به استاد متناسب شده و ارتقای آموزشی صورت بگیرد.
ابطحی تصریح کرد: دانشجوی رشته های علوم پزشکی به دلیل اینکه با سلامت جامعه در ارتباط است نباید با کیفیت کم پرورش می یافت .
وی در خصوص فعالیت های وزارت بهداشت در راستای حمایت از دانشگاه آزاد گفت: حمایتهای وزیر بهداشت دکتر قاضی زاده هاشمی در بهبود جو بی اعتمادی از دانشگاه آزاد بسیار موثر بود که البته به شرایطی که در حال حاضر داریم راضی نبوده و پیگیر توانمندسازی هیات علمی هستیم و آموزش های مجازی را برای هیات علمی در نظر گرفته ایم.
وی افزود: در جهت ارتقای واحدها باید به دانشحویان اعتمادکرد و در این راستا با تفاهمی مدیریت دانشگاه ازاد دکتر میرزاده با وزارت بهداشت اموزش دستیاری رزیدنتی در بیمارستانهای دانشگاه ازاد صورت می گیرد زیرا ورود دستیار به هر بیمارستانی سبب ارتقای اعضای هیات علمی و رشد دانشجویان دوره دکتری می شود.
ابطحی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص بحث تقلبات علمی و سهم دانشگاه آزاد در این مورد گفت: این مسئله خاص کشور ما نیست و در تمام کشورها وجود دارد و پر رنگ جلوه دادن این مسئله به دلایلی از سوی اراده سیاسی برون مرزی بوده به طوریکه در مسئله اخلاق تربیت پزشکی به شدت در این مورد کار می شود و سهم دانشگاه دانشگاه آزاد در بحث تقلبات به نسبت سایر دانشگاه ها ناچیز است.
وی در خصوص راه اندازی بیمارستان فرهیختگان گفت: بیمارستان فرهیختگان مردادماه امسال از پیمانکار به حوزه آموزش پزشکی تحویل داده شده و امیدواریم تا پایان سال به بهره برداری برسد و با احتساب 11 بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی 4 بیمارستان در تبریز، اردبیل ، کازرون مجموعا 15 بیمارستان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به فعالیت خواهند بود.
و در ادامه نشست گفت: برای پژوهشگران خبر خوشی را دارم و به زودی دانشگاه آزاد اسلامی سامانه جذب هیات علمی را راه اندازی خواهد کرد و با تدبیر اعضای هیات علمی کیفیت علوم دانشگاهی افرایش یابد.

سامانه پژوهش یار در راستای ارتقای دانش هیات علمی

در ادامه دکتر بختیار گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای اخیر گام های موثری در مسیر توسعه پژوهش برداشته است و حوزه پژوهس علوم پزشکی از این حرکت عقب نمانده و برای رشد کیفی پژوهش اقداماتی شده است.
وی افزود: با اجرای تقاهم نامه ای میان دانشگاه آزادو وزارت بهداشت مجوز شورای گسترش دانشگاه علوم پزشکی داده شد تا در این راستا مراکز متمرکز تحقیقاتی در واحدهای دانشگاهی ایجاد شوده و در حال پایش است.
بختیار تصریح کرد: سامانه جامع علم سنجی و امور پژوهشی (پژوهش یار) از دستاوردهای علوم پزشکی بوده است.
وی افزود: قابلیت های این سامانه رتبه بندی اعضای هیات علمی در سطح دانشگاه آزاد است تا کلیه فعالیت های اعضای هیات علمی قابل دسترسی و بهره برداری باشد.
وی افزود: در این سامانه قابلیت رتبه بندی واحدهای علوم پزشکی را داشته و واحدهای دانشگاه آزاد را از نظر تولید علمی نشان داده و تا پایان ماه جاری قابل بهره برداری است.
بختیار در ادامه از مزایای این سامانه در مکانیزه شدن کلیه پایان نامه های اعضای هیات علمی ، بررسی بودجه اختصاص یافته طرح های تحقیقاتی و روند پیشرفت آنها را برشمرد.

200/22

کد خبر: 720288

وب گردی

وب گردی