آخرین صحبت های چهره های دانشگاهی درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی

مسئولان علمی دانشگاه ها و چهره های سیاسی مختلف بارها و بارها از حمایت ها، پشتیبانی ها و شخصیت استوار و تاثیر گذار آیت الله هاشمی رفسنجانی در عرصه های مختلف علمی کشور در دوران پس از انقلاب گفته اند.

به گزارش ایسکانیوز،در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی برخی از سخنان و تقدیرهایی که از شخصیت والای این بزرگوار شده بود مجددا در ذهن ها مرور شد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی "زیرک تاریخ" است

چندی پیش سید جواد حسینی در استقبال از آیت الله هاشمی رفسنجانی در مشهد مقدس درباره ایشان گفت: احترام به آیت الله رفسنجانی تکریم انقلاب و نظام است بنابراین همه ما در این خصوص هم وظیفه داریم و هم مشتاق هستیم.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی درباره ایشان گفت: شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی، یک شخصیت ملی و بین المللی است و نگاه ایشان به دانشگاه آزاد اسلامی نیز ناشی از دوراندیشی و شخصیت والای ایشان است.

وی به همراهی امام (ره) و مقام معظم رهبری در تاسیس این دانشگاه اشاره کرد و گفت: اگر تدبیر آیت الله هاشمی رفسنجانی نبود، کشور ضررهای زیادی را متحمل می شد. دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای انقلاب نماد اقتصاد مقاومتی بوده است و امیدواریم الگوی اقدام و عمل برای سایر زمینه ها در کشور باشد.

محمد حسن اصغرنیا عضو شورای راهبردی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد آیت الله هاشمی رفسنجانی "زیرک تاریخ" است چرا که در مقطع از جنگ ما موشکی برای پاسخ به تهاجم موشکی عراق به شهرهای ایران اسلامی نداشتیم و ایشان در نماز جمعه تهران عنوان می کردند که هنوز انبارهای موشک را باز نکرده ایم و در آن مقطع ما از کشور لیبی موشک تهیه می کردیم حتی نیروی متخصص برای پرتاب آنها هم نداشتیم و باید قدر خادمان ارکان انقلاب به ویژه رهبر معظم انقلاب و آیت الله هاشمی رفسنجانی را بدانیم و کسانی که می خواهند بین این عزیزان تفرقه افکنی کنند بشناسیم و بشناسانیم و رسوایشان کنیم ودانشجویان می توانند بیشترین نقش را ایفا کنند.

غلامرضا انصاری عضو شورای شهر تهران، درباره اقدامات صورت گرفته دردانشگاه آزاد اسلامی از بدو تاسیس گفت: تاسیس دانشگاه آزاد و این فکر را بسیار ارزشمند و اصولی در چارچوب ارتقا جامعه می دانم. شاید روزی که آیت الله هاشمی رفسنجانی اعلام کرد که چنین مجموعه ای در حال تاسیس است، کسی فکر نمی کرد این مجموعه که اتکایی به منابع مستقیم ملی هم ندارد، به گونه ای رشد و توسعه پیدا کند که امروز در سطح بین المللی یکی از بزرگترین و شاخص ترین دانشگاه های دنیا معرفی و شناخته شود.

حجت‌الاسلام محمد زارع‌ فومنی در خصوص عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یک زمانی جوان های ما آرزو داشتند به دانشگاه بروند. با سیاست هایی که آیت الله هاشمی رفسنجانی در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرد این مشکل مرتفع شده است. از هر کسی بپرسید می گویند چرا مساله و سطح دانشگاه ها بالا رفته است. الان به برکت دانشگاه آزاد جوان های مستعدی داریم و دانشگاه های خوبی هم داریم. به نظر من در کنار دانشگاه های دولتی، دانشگاه آزاد گل کاشته است. عملکردش از دولتی خیلی بهتر بود و به نظر من این یک واقعیت و صالحات بوده برای آیت الله هاشمی و به نظر من دعاهای خیر بدرقه ایشان است.

خزایی پدر علم آینده پژوهی گفت: حدود 3 سال گذشته در دیداری که با آیت الله هاشمی رفسنجانی داشتم، توضیحاتی درباره این رشته دادم. پس از آن دیدم که خود آیت الله هاشمی چه اطلاعاتی از این رشته و اهمیت آن دارند. حتی ما توانستیم که از رهنمودهای رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام استفاده کنیم. پس از دیداری که صورت گرفت و با دستور آیت الله هاشمی هماهنگی هایی با مجمع تشخیص و دانشگاه آزاد صورت گرفت تا پژوهشکده آینده پژوهی و چشم انداز شکل گرفت. همکاری هایی ابتدا در آن جا صورت گرفت اما با حضور دکتر میرزاده و در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد مسئولیتی به بنده داده شد که مرکزی با همکاری این دو نهاد ایجاد کنیم. فعالیت ما در این مرکز تربیت مدیران آموزش و تربیت مدیرانی است که در سطوح مختلف کار می کنند و از منظرهای مختلف موضوعات را مورد بررسی می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد هاشمی نژاد درباره عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال های اول انقلاب و با کمک های مادی و معنوی امام(ره)، دانشگاه آزاد اسلامی را با هدف تحصیل جوانان و افزایش قشر تحصیلکرده تأسیس کرد. هدف از تاسیس دانشگاه آزاد کمک به تحصیل جوانانی بود که امکان تحصیل در دانشگاه های دولتی برایشان میسر نمی شد.

وی افزود: با وجود اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تعداد بسیار زیادی از جوانان کشور را آموزش داده اما عده ای همواره نسبت به این دانشگاه و همچنین شخص آیت الله هاشمی رفسنجانی ناجوانمردانه بی مهری می کنند که البته بردباری و رهنمودهای صبورانه رییس هیات موسس دانشگاه آزاد در این راستا، موجبات پیشرفت و رشد این مجموعه علمی را به وجود آورده است.

آیت الله محسن غرویان، عضو شورای راهبردی فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در مورد کرسی های آزاد اندیشی گفت: کرسی های آزاداندیشی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است وآیت الله هاشمی و دیگر شخصیت های نظام نیز آن را همواره سرلوحه کار خود قرار داده و دنبال کرده اند تا این فضا در دانشگاه ها ایجاد شود و به تعبیر آنچه که امروز در جامعه باب شده است ، دیگر افراد نگویند ما آزادی اندیشه و بیان را داریم اما آزادی پس از آن را نداریم، باید از هر دو طرف فضا در این زمینه محیا شود .منتها اندیشه ای که بر توانمندی استوار است . واقعا نباید اندیشه ها را در نطفه خفه کرد چرا که سرانجام در جایی به مانند یک غده سرطانی ویرانه گر تر و مخربتر بیرون می زند.

عبدالرضا عزیزی عضو فراکسیون دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص اظهارات آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسه فراکسیون دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی با ابراز خرسندی از حمایت مجلس از دانشگاه آزاد اسلامی و تحصیلات تکمیلی ضمن بیان خاطراتی از شروع تاسیس این دانشگاه با بیان خاطره ای گفت« در سال 60 با توجه به تعداد جوانانی که نیازمند تحصیلات عالی در دانشگاه ها بودند لذا تشخیص دادم ادامه این روند منجر به خروج جوانان برای تحصیل در دانشگاه های خارجی و همچنین خروج ارز از کشور می شود در نتیجه خدمت حضرت امام (ره) رفتیم و پیشنهاد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در ایران را به ایشان دادیم و خوشبختانه حضرت امام (ره) بلافاصله پیشنهاد ما را تائید کردند و کمتر از 10 دقیقه اجازه تاسیس دانشگاه آزاد را صادر کردند و حضرت امام (ره) برای شروع فعالیت ایندانشگاه مبلغ یک میلیون تومان کمک مالی کردم.»

احمد مازنی نماینده مردم تهران درباره فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی از تاسیس تاکنون گفت:دانشگاه آزاد اسلامی یکی از یادگارهای ارزشمند حضرت امام خمینی (ره) است که با پیشنهاد و تدبیر یکی از شاگردان مکتب امام خمینی (ره) ، حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی تاسیس شده است. این مولود مبارک انقلاب از زمان تولدش تا امروز یک مجموعه پویا و فعال در عرصه علم، پژوهش و دانش آموزی بوده است. همچنین به جرات می توان گفت دانشگاه آزاد منشا آثار و برکات فراوانی است که شاید در زمان تاسیس آن تصور نمی شد دانشگاه آزاد به این موفقیت ها دست پیدا کند.

دکتر قرآن نویس رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات درباره حمایت های آیت الله هاشمی رفسنجانی از طرح های علمی گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی از بیست سال پیش تا امروز از پروژه گداخت حمایت کرده و پیگیر آن بوده اند. دانشگاه آزاد از همان ابتدا تلاش کرد تا در این پروژه ملی سهیم باشد و مسرانه پیگیر بود.

201

کد خبر: 720565

وب گردی

وب گردی