روایت تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی از زبان آیت الله هاشمی

عصر روز 19 دی ماه چشمان مردی تلاشگر و مصلح که نامش در تارک تاریخ ایران می درخشد، برای همیشه بسته شد. سید اکبر هاشمی رفسنجانی یکی از موسسین دانشگاه آزاد اسلامی مردی که با لباس روحانیت همیشه به فکر اصلاحات بود و تلاش های بی پایان او برای سازندگی کشور عزیز ایران برای هیچ کس پوشیده نیست.

به گزارش ایسکانیوز، روایت‌هایی که بازخوانی آن‌ها شاید بتواند یادآور گوشه‌ای از تلاش‌های آیت‌ الله هاشمی رفسنجانی برای جامعه دانشگاهی کشور و دانشگاه آزاد اسلامی باشد. در این راستا گزیده ای از بیانات آیت‌ الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی را در زیر می خوانید:

* امام‌خمینی‌(ره) با کمک یک‌میلیون تومانی خود در زمانی که همه‌چیز دولتی شده بود و چیزی دست مردم نبود، به راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی کمک کرد. در ابتدا دانشگاه آزاد اسلامی با ساختمان‌های کوچک آغاز به کار می‌کرد و در نهایت آنها را توسعه می‌داد.

* خداوند تضمین کرده است پدیده‌هایی که با اخلاص شروع می‌شود، استمرار یابد؛ اما پدیده‌هایی که انگیزه‌های مادی و غلط دارند یک ‌مدت ضرر می‌زنند و از بین می‌روند. آنچه به نفع مردم است حق است و آنچه به نفع مردم نیست باطل است. من واقعا در تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی این جریان (حق) را در طول 35 سال می‌بینم. مذاکره ابتدایی بین من و آقای جاسبی شکل گرفت؛‌ چون با هم کار می‌کردیم و مسئله کمبود دانشگاه و تقاضای فراوان مردم را می‌دیدیم. حالت وحشتناکی بود که همه مطالبه برای تحصیلات داشتند و از طرف دیگر با کمبود فوق‌العاده‌ای مواجه بودیم؛ در حالی‌که جنگ نیز جریان داشت. کجا امکان داشت که دست مردم محروم و فقیر به دانشگاه‌ها برسد و ما باید چه می‌کردیم. نهایتا باید ارز می‌فروختیم و برای همه‌ چیز کوپن می‌دادیم که با این کار نیاز برای تحصیل رفع نمی‌شد. گفتیم بیاییم از امکانات موجود استفاده کنیم و افرادی که باسواد هستند و در جایی درس نمی‌دهند فضایی برایشان ایجاد شود تا بتوانیم آموزش را گسترش دهیم.

*در آن زمان مشکل این بود که نیروهای انقلابی دوآتشه کار غیردولتی و خصوصی را تحمل نمی‌کردند و می‌گفتند همه کارها باید دولتی باشد. گفتند باید امام(ره) اجازه دهد. ما به خدمت امام(ره) رفتیم، آمار دادیم و گفتیم که این کمبودها را داریم و این‌ چیزها هم نیاز داریم. ایشان که خیلی از ما هوشیارتر بود فوری قبول کردند و حتی حرف ما نیمه‌تمام ماند. من گفتم که نمی‌گذارند این کار انجام شود، ایشان گفتند آن با من. من گفتم حتی پول برای شروع کار نداریم که یک اتاق اجاره کنیم، که امام(ره) یک‌میلیون تومان پول دادند تا کار پیش برود. کار را شروع کردیم و من هم در نماز جمعه توضیحی در این‌ رابطه دادم.

* این دانشگاه که ساخته شد هیچ نفعی برای مؤسسان نداشت. در ابتدا من، آقای جاسبی، آیت‌الله خامنه‌ای، آقای میرحسین موسوی، آیت‌الله موسوی اردبیلی و حاج‌ احمدآقا که مشکلات ما را خیلی حل می‌کرد برای تأسیس دانشگاه آزاد پیش‌قدم شدند و فقط برای این بود که دانشگاهی تأسیس کنیم و نیاز مردم با اتکا به خود مردم تأمین شود. این گروه مؤسس یک ریال هم نفع شخصی نبرد. آنها کار زیاد داشتند و مدیریت اجرایی این کار را به عهده من قرار دادند. کلا در دانشگاه خیلی مزاحم داشتیم. عده‌ای کار غیردولتی را نمی‌پذیرفتند و آن را ارتداد از انقلاب می‌دانستند اما امام (ره) بود و جرأت نمی‌کردند مخالفت کنند و موفق نشدند. از اول سنگ بنای دانشگاه آزاد اخلاص بود. کسانی که حالا کار می‌کنند، وقت می‌گذارند، تدریس می‌کنند مانند بقیه جاها حقوق می‌گیرند اما در سال‌های اول خیلی‌ها حقوق نمی‌گرفتند. آقای جاسبی چیزی نمی‌گرفت و بعد که درآمدش کم شد از من درخواست کرد و چیزی گرفت. دانشگاه آزاد یک موجود مقدس بسیار بزرگی در سراسر کشور است که بال گشوده و درخت تنومندی است که شاخه‌هایش در خانه‌هاست.

* دانشگاه آزاد اسلامی پیشقدم شده تا طرح‌ها و ابتکارات دانشجویان و استادان را به مرحله تجاری سازی برساند

* اگر امام‌(ره) از طرح ما حمایت نمی‌کرد نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم. با وجود اینکه برخی افراد برای راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی همکاری نمی‌کردند و در دولت قبلی هم اساسنامه را در شورای عالی انقلاب فرهنگی عوض کردند، اما کاری از پیش نبردند و دانشگاه آزاد اسلامی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

* دانشگاه آزاد اسلامی امروز دارای 6 میلیون دانش آموخته در سراسر کشور است که بیشتر آنها شاغل هستند.

*رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر نقش تحصیل بر رشد علمی و اجتماعی و فرهنگی خانواده ها، گفت: خدا را شکر می کنیم که امام عزیز با یک میلیون با برکت ، راه را باز کردند و امروز بزرگترین دانشگاه حضوری دنیاست.

*دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ کمیت به چنان گستره‌ای در سراسر کشور رسید که فعلاً نیاز به تأسیس واحدهای جدید نیست، اما آنچه که امروز نیاز آن روز به روز در جامعه‌ علمی بیشتر می‌شود، توجه به کیفیت و تحقیقات و پژوهش است.

*دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ علمی در کشور و منطقه مقام اول را دارد که این امر برای جمهوری اسلامی ایران یک افتخار بزرگ است.

* در شرایطی که کشور نیاز به پول داشت و در جنگ بود و همچنین تولد زیاد بود و سیر جوانان به جامعه گسیل بودند، دانشگاه‌های دولتی جوابگو نبود. بنابراین تصمیم گرفتیم با کمک مردم که عاشق درس خواندن فرزندان‌شان هستند دانشگاه آزاد اسلامی را تاسیس کنیم.

* در ایران دانشگاه‌های بسیار نیرومندی داریم که به آنها افتخار می‌کنیم، به تشریح ویژگی‌ها، شرایط، موفقیت‌ها و دستاوردهای 450 واحد دانشگاه آزاد در سراسر کشور پرداخت و این گزارش مایه مباهات ایرانی‌ها در دنیاست.

* ما اوایل انقلاب می‌دانستیم که وجود یک دانشگاه در هر شهر و منطقه‌ای، سطح دانش و آگاهی مردم آن شهر و منطقه را بالا می‌برد و در شرایط سخت آن سال‌ها، بهترین کار پیوستن به اقیانوس مردمی بود.

* باید خدا را شکر کنیم که به خاطر دانشگاه آزاد اسلامی که بزرگترین دانشگاه حضوری دنیاست، امروز فرزندان همه مناطق کشور، جوانانی با سواد هستند که خانواد‌ه‌ها و جامعه را هم با سواد و آگاه می‌کنند.

* وقتی حضور انبوه زنان و دختران ایرانی را در مقاطع عالی دانشگاه و حتی آموزش و مدیریت می‌بینیم، از روح امام عزیز تشکر می‌کنیم که با حمایت‌های خویش و کمک با برکتش، این راه را باز کردند تا خانواده‌ها، نگران دوری دخترانشان نباشند و با خیال آسوده اجازه دهند آنها درس بخوانند.

* «در دنیا هر کشوری که به علم توجه کرد، پیشرفت داشت»،

*در تدوین سیاست‌های کلی سند چشم‌انداز 20 ساله نظام بر این نکته تأکید شد که توسعه کشور باید دانش‌بنیان باشد.

*دانش بنیانی کارها، بر پایه تحصیلات دانشگاهی سرعت می‌گیرد و براین اساس شرکت‌های دانش بنیان، بهترین پیوند دهنده‌های بین علم و صنعت هستند که در دانشگاه آزاد اسلامی به آنها توجه کردیم. *یکی از امتیازات شرکت‌های دانش‌بنیان، کم کردن اتکای دانشگاه به درآمدهای شهریه‌هاست، اما هدف اصلی آن، این است که حرکت‌های صنعتی کشور، عالمانه شود.

* دانشگاه به چنان مرحله‌ای از رشد و گسترش رسیده که امروز 7500 آزمایشگاه و 3500 کارگاه در مجموعه‌ای با عنوان «ساها» داریم که تجاری سازی ابتکارات و اختراعات دانشجویان و استادان را سرعت می‌دهند.

* الان این دانشگاه، به جایی رسیده که 54 درصد تحصیلات تکمیلی را در کنار مراعات اخلاق علمی دارد.

* بسیاری از کشورهای دنیا، تشنه همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران هستند و حتی تقاضای تأسیس شعبه دانشگاه آزاد اسلامی در خیلی از این کشورها وجود دارد.

* اخیراً دانشگاه آزاد اسلامی طرحی را برای ثبات خاک در دست اجرا دارد تا بعدها برای جلوگیری از آلودگی‌های هوا از طریق گردوغبار در سراسر کشور و حتی منطقه اجرا کند.

* کشورهای 1+5 متعهد شده‌اند که مسیر حضور ایران در جمع 7 کشور دنیا را هموار کنند که از سال‌ها پیش درصدد ساخت نیروگاه‌ها هستند که با سیستم خورشید، یعنی جوش هسته‌ای تولید نور، حرارت و انرژی می‌نماید.

*دانشگاه آزاد اسلامی می تواند به تنهایی و بدون استفاده از بودجه بیت المال دستکم 50 درصد بار تحصیلات عالیه و آموزش کشور را به دوش بکشد.

*تا چند سال پیش به توسعه کمی می گذشت و الان به توسعه کیفی فکر می کنیم و الان در همه رشته های پیشرفته در این دانشگاه تحصیل و تدریس می شود.

* مزیت این دانشگاه این است که در سراسر کشور پراکنده شده و تحصیلات عالیه را برای مردم همه روستاها و شهرها، مخصوصا دختران امکان پذیر شد. اینکه همه مردم بتوانند تا مقاطع عالیه در شهرهای خود تحصیل کنند، امتیاز ایران است و اخیرا در انگلیس تصمیم گرفتند که چنین کاری کنند.

*فرزند این دانشگاه سازمان سماست که با 600 مدرسه در سراسر کشور مقدمه کار برای توسعه علمی و آموزشی است.

*افتخار اول این دانشگاه برای مردم است که هم کشور را توسعه می دهند و هم سطح سواد مردم را بالا می برد.

*امروز آزمایشگاه های دانشگاه آزاد در خدمت کل کشور است و ساها با 7500 آزمایشگاه و 3500 کارگاه نیازهای علمی کشور را تامین می کند.

205/200

کد خبر: 720579

وب گردی

وب گردی