قائم مقام وزیر کشور:‌  در تاریخچه مبارزاتی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی هیچ ابهامی وجود ندارد

قائم مقام وزیر کشور مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را یکی از شجاع ترین، ‌نترس ترین، فعالترین، مبارزترین و متدین ترین شاگردان امام خمینی (ره) توصیف کرد و اظهار داشت: ایشان در تمام لحظات مدافع همیشگی امام راحل بودند و در تاریخچه مبارزاتی ایشان هیچ نقطه مبهمی وجود ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، محمدحسین مقیمی قائم مقام وزیر کشور در مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، یار صدیق رهبر معظم انقلاب اسلامی در وزارت کشور بر ضمن تسلیت این ضایعه بزرگ گفت: باید راه بزرگانی را که برای عظمت انقلاب اسلامی تلاش بسیارکرده اند و در این راه زحمات زیادی را متحمل شده اند ادامه دهیم .
وی با اشاره به تاریخ انقلاب اسلامی و عملکرد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: رفتار، ‌کردار و عملکرد ایشان در دوره های مختلف حیاتش، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و نیز آغاز نهضت حضرت امام خمینی (ره) بسیار تاثیرگذار و تعیین کننده بود.
مقیمی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را یکی از شاگردان مکتب امام خمینی (ره) برشمرد و گفت: امام راحل شاگردانی همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی را در مکتب خود تربیت کردند که از زمان شروع نهضت شان از سال 40 به مناسبات مختلف در محافل مذهبی مساجد و حضور می یافتند و نظرات ایشان را به مردم منتقل می کردند. و این کار در شرایط دوران مبارزه کار بسیار سختی بود.
مقیمی اضافه کرد: مجموعه فعالیت های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی گویای آن است که وی چگونه با تحمل سختی ها و مشقت ها برای انتقال نظرات امام خمینی (ره) به اندیشمندان،‌آزاده اندیشان و مردم تحمل می کردند .
قائم مقام وزیر کشور اظهار داشت: امروزه با توجه به وجود امکانات ارتباطی و توسعه تکنولوژی در کشور، امکان انتقال نظرات، دیدگاهها و سخنان بزرگان کار سختی نیست اما در دورانی که زر و زور و تزویر یکجا در حکومت پهلوی جمع شده بود و براحتی صحبت های بزرگان با نقدهای وارونه تغییر داده می شد و امکانات زیاد ارتباطی در دسترس نبود؛ ایشان متحمل سختی ها می شدند و چگونه از طرق مختلف اقدام به انتقال نظرات امام راحل می کردند.
مقیمی خاطرنشان کرد: حکومت پهلوی برای تخریب شخصیت حضرت امام خمینی (ره) از هیچ اقدامی فروگذار نبودند و البته که شاگردان امام راحل از جمله مرحوم آیت الله هاشمی در این راه برای بیان نظرات واقعی امام با پخش اطلاعیه ها به مردم با سفر به استانهای کشور سختی های زیادی را متحمل می شدند.
قائم مقام وزیرکشور مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را دارای سه ویژگی مهم دردوران قبل از انقلاب خواند و گفت:‌ ایشان وقت زیادی را صرف خواندن و پیشرفت علمی خود می کردند و نتیجه این ممارست و کوششها؛ تدوین و چاپ دو کتاب با عناوین «نقش سیاه استعمار» و «قهرمان نهضت های مبارزه با استبداد» بود. آیت الله هاشمی رفسنجانی برای روشنفکران و نخبگانی که قصد داشتند تا مساله فلسطین را بدانند و یا نقش روشنگرانی همچون امیرکبیر را در مقابل استبداد زورگویان بدانند این کتابها را تدوین کردند.
وی تفسیر قرآن را از دیگر فعالیت های مهم مرحوم آیت االله هاشمی رفسنجانی برشمرد و گفت: مرحوم هاشمی در دوران 4 سالی که در زندان بسر می بردند نیز اقدامات خوبی در تفسیر قرآن داشتند. با وجود گرفتار شدن در زندان هیچگاه از فعالیت های انقلابی و مبارزه در راه اسلام دست برنداشتند.
مقیمی گفت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از جمله کسانی بود که بویژه در سالهای 52 و 53 که در زندان بسر می برد از فعالیت های انقلابی خود دست برداشت و در زندان همواره حامی، ‌پشتیبان زندانیان و خانواده آنان بود .
وی به مسئولیت پذیری مرحوم آیت االله هاشمی رفسنجانی در کشور اشاره کرد و گفت: همواره ایشان فردی مسئول بودند که به نحو احسن و با نمره عالی مسئولیت ها و کارهای پذیرفته را به انجام می رسانند .
مقیمی با اشاره به حمایت های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از خانواده های گرفتاران و نیازمندان گفت: ‌ایشان در همه دوران ها از همان زمان طلبگی، کار می کردند و با حمایت های خود خانواده زندانیان سیاسی و طلاب و گرفتاران در زندان های سیاسی را تحت پوشش خود قرار می دادند.
وی گفت: مرحوم هاشمی رفسنجانی از هیچ تلاشی برای سرو سامان دادن به انقلاب اسلامی فروگذار نبودند و نخستین حکم رهبرکبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) به ایشان و مهندس بازرگان، سر و سامانان دادن به اعتصاب های کارگران شرکت نفت بود.
مقیمی با بیان اینکه امام خمینی (ره) علاقه زیادی به مرحوم آیت الله هاشمی رفسجانی داشتند، افزود:‌ وی یکی از افراد موثر درشورای انقلاب بود که از قبل از انقلاب به عضویت شورای انقلاب درآمدند.
قائم مقام وزیر کشور با اشاره به سامان دهی امور مهم کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی با کمک آیت الله هاشمی رفسنجانی،‌ افزود:‌ مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی ریاست مجلس شورای اسلامی را در دوره اول و دوره های بعدی به عهده گرفتند و تلاش کردند همواره افراد نخبه و صاحبنظر را در کشور شناسایی و با استفاده از نظرات آنها اوضاع کشور را پیش ببرد تا زمانی که جنگ تحمیلی به کشور آغاز شد و ایشان نقش تعیین کننده ای در انقلاب و جنگ داشتند.
وی تاسیس حزب جمهوری اسلامی، ‌به تصویب رساندن طرحهای مهم کشور، ‌بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ تحمیلی، ‌طراحی و احداث سدهای کشور و تدوین برنامه اول توسعه کشور و نیز تعیین جانشین امام خمینی (ره) از سوی مجلس خبرگان رهبری را از دیگر اقدامات مهم آیت الله هاشمی رفسنجانی در زمان حیات ایشان بیان کرد .
وی با اشاره به تلاش ها و فعالیت های هاشمی رفسنجانی در پیشرفت علمی کشور و عدم وابستگی کشور به دانشگاههای خارجی نیز گفت: ایشان با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی تلاش کردند تا از اعزام جوانان کشور به دانشگاههای خارجی راه تحصیل جلوگیری و بستر مناسب علمی در داخل کشور فراهم شود.

302/300

کد خبر: 720675

وب گردی

وب گردی