اوباما در آخرین سخنرانی اش چه گفت؟

رییس‌جمهوری آمریکا در نطق سالانه خود به ایراد سخنرانی درباره عملکردش طی هشت سال گذشته پرداخت و در عین حال، تأکید کرد که به دنبال انتقال مسالمت قدرت به دولت بعدی است.

به گزارش ایسکانیوز، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا ترجیح داد برای این سخنرانی به جای دفتر خود در کاخ سفید، در اقدامی متفاوت به شیکاگو برود و در آنجا سخنرانی کند.

اوباما تأکید کرد، نسبت به این امر متعهد است که گذار قدرت به رییس‌جمهوری بعدی کشورش در مسالمت‌آمیزترین حالت ممکن صورت بگیرد.

وی در این سخنرانی به دفاع از موفقیت‌های دولتش در هشت سال گذشته پرداخت و در همین راستا با اشاره به برنامه خدمات درمانی خود موسوم به «اوباماکر» تصریح کرد: چنانچه کسی برنامه بهتری به عنوان جایگزین داشته باشد، من به طور علنی از آن حمایت خواهم کرد.

اوباما در نطق خداحافظی خود در شیکاگو از همه آمریکایی‌ها خواست از نظام دموکراتیک این کشور دفاع کنند. او هشدار داد: هر وقت دموکراسی را بدیهی فرض می‌کنیم، به خطر می‌افتد.

او همچنین نسبت به تهدیدهایی که متوجه نظام دموکراتیک آمریکاست، هشدار داد: تهدیدهایی از جمله نابرابری اقتصادی، شکاف‌های نژادی و فرورفتن بخش‌های مختلف جامعه در حباب‌هایی که افکار و عقاید در آنها بر یک مجموعه از واقعیت‌های مشترک استوار نیست، وجود دارد.

اوباما گفت: با هر معیاری بسنجید، آمریکا جای بهتری شده، و در موقعیت قوی‌تری نسبت به هشت سال پیش قرار دارد.

او از همه آمریکایی‌ها از همه دیدگاه‌ها خواست مسائل را از دید یکدیگر بررسی کنند و تأکید کرد: ما باید به دیگران توجه و گوش کنیم.

رییس‌جمهوری آمریکا در آخرین نطق خود با لحنی خوشبینانه صحبت کرد و گفت که انتقال مسالمت‌آمیز قدرت نقطه درخشان دموکراسی در کشورش است.

وی ادامه داد: دموکراسی ما بدون وجود این احساس که همه از فرصت‌های اقتصادی برخوردارند، کار نخواهد کرد.

اوباما که در سال ۲۰۰۸ با شعار "امید و تغییر" به عنوان اولین رئیس جمهور سیاهپوست آمریکا انتخاب شد، اکنون ۵۵ سال دارد.

دونالد ترامپ که جای اوباما را خواهد گرفت قول داده است بعضی از دستاوردهای اصلی او را باطل کند که قانون اصلاح نظام مراقبت‌های بهداشتی موسوم به اوباماکر در کانون آنهاست.

او روز ۲۰ ژانویه به قدرت خواهد رسید.

تخمین زده می می‌شود که حدود ۱۸ هزار نفر در این مراسم شرکت کرده بودند. او سخنرانی پیروزی ۴ سال پیش مقابل میت رامنی، نامزد جمهوری خواهان را در همین نقطه در شیکاگو ایراد کرده بود.

بلیت‌های این مراسم رایگان توزیع شد اما در ساعات آخر پیش از سخنرانی بلیتی هزار دلار در اینترنت خرید و فروش می‌شد.

میشل اوباما، جو بایدن، معاون اوباما و همسرش در این سخنرانی حضور داشتند.

هواداران اوباما پیش از شروع این سخنرانی به بی بی سی گفتند که منتظرند او به آنها امید دهد و آنها را راهنمایی کند.

ایراد سخنرانی خداحافظی یکی از سنت‌های روسای جمهور آمریکا بوده است.

جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون نطق خداحافظی خود را از کاخ سفید ایراد کردند و جورج بوش پدر در آکادمی نظامی وست پوینت نطق کرد.

اوباما درحالی به کار خود پایان می‌دهد که میزان رضایت از او براساس نظرسنجی آسوشیتدپرس- مرکز تحقیقات امور دولتی ان او آر سی ۵۷ درصد است ک رقمی شبیه بیل کلینتون هنگام ترک کاخ سفید است.

300/300

کد خبر: 720966

وب گردی

وب گردی