گذشت از قاتل پدر بعد از سال‌ها

خانواده مردی که ١٣ سال پیش به قتل رسیده و عامل قتل او به قصاص محکوم شده‌ بود، با گذشت از قصاص متهم به قتل، از خون‌خواهی گذشتند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شرق عطا ماندگاری پسر دوم مرحوم درویش ماندگاری که نقش مهمی در این بخشش داشته‌ است، از جزئیات قتل و آنچه باعث گذشت شد، گفت.

نحوه وقوع قتل را توضیح دهید.
١٣ سال پیش بود که قاتل با اخوی کوچک‌تر من یک درگیری خیابانی داشت و او که فرد مغروری بود از برادرم کینه به دل گرفت. حدود یک ‌ماه بعد از این درگیری یک روز موقع نماز و نزدیک افطار بود و ما چون هوا گرم بود فرش را در حیاط انداخته بودیم. ناگهان یک موتور از در خانه ما رد شد و بعد صدای رگبار شنیدیم که رو به خانه ما گرفته شده بود. در آن ماجرای تیراندازی که با سلاح کلاش اتفاق افتاد پدر من به رحمت خدا رفت و فرد قاتل که امیر نام دارد پس از سه ماه دستگیر شد؛ اما در آن تیراندازی مرگ‌بار قاتل یک همدست موتورسوار هم داشت که هیچ‌وقت او را معرفی نکرد.
پدرتان چند سال داشتند؟
پدرم ٤٥ساله بود و برادر در آن زمان ١٨ساله و قاتل ٢٥ساله.
اختلاف سنی برادر شما با قاتل زیاد است؛ چه چیز باعث درگیری خیابانی آنها شده بود؟
جروبحث معمولی اتفاق افتاده‌ بود. بعد از آن هم قاتل چند بار ما را تهدید کرد که البته ما شکایت کتبی نکردیم ولی موضوع را گزارش دادیم و صورت‌جلسه هم شد؛ اما فکر می‌کنم باید بیشتر به این گزارش‌ها توجه می‌شد چون اگر این اتفاق می‌افتاد پدرم کشته نمی‌شد.
چه شد که تصمیم گرفتید ببخشید؟
خواست خدا و وساطت مسئولان محلی که بسیار رفتند و آمدند و در نهایت این اتفاق افتاد.
چند خواهر و برادر هستید؟
چهار برادر و چهار خواهر.
چه افرادی بیشترین تأثیر را در این تصمیم داشتند؟
خواهرانم بیشتر تأثیر‌گذار بودند و بعد از خواهران هم مسئولان ازجمله آقای اکبری (دادیار شعبه دوم دادسرای کهنوج) که به طور مستمر پیگیر موضوع بودند و ما درنهایت تصمیم گرفتیم که بدون دریافت دیه و بدون چشمداشت قاتل را ببخشیم؛ البته از همه مهم‌تر خواب یکی از اقوام بود؛ پدرم به خواب یکی از بستگان آمده بود و از او خواسته بود که از خون قاتل بگذریم.
حالا که قاتل را بخشیده‌اید چه حسی دارید؟
اولا از خدا می‌خواهم که آقای اکبری را خیر بدهد که مانع از خون و خون‌ریزی شد و بعد هم فکر می‌کنم این بهترین کاری بود که ما می‌توانستیم بکنیم.
توصیه شما به افرادی که ممکن است در شرایط شما قرار داشته باشند چیست؟
خدا در قرآن گفته است که گرفتن جان قاتل حق اولیای دم است و اگر ببخشند ثواب دارد و بهتر است که این کار را بکنند.
یک سال و نیم تلاش کردیم
مهدی اکبری، که اکنون رئیس دادگاه عمومی شهرستان فاریاب و به گفته پسر مقتول یکی از افراد تأثیر‌گذار در این پرونده است نیز درباره دلیل ورودش به این پرونده گفت: این قتل در شهرستان قلعه‌گنج بر اثر یک نزاع و کنترل‌نشدن خشم اتفاق افتاد و فردی مرتکب قتل مرحوم ماندگاری، از بزرگان منطقه، شد. من در یکی از سرکشی‌هایم به زندان و بررسی پرونده‌ها با این پرونده روبه‌رو شدم و به خاطر شرایط خاصی که وجود داشت پیگیر موضوع شدم. البته به غیر از من مسئولان دیگری نیز پیگیر موضوع بودند و امام‌جمعه نیز نقش مؤثری در این رضایت داشت. اکبری درباره علت و ‌انگیزه قتل نیز گفت: به‌هرحال دعوا بین دو نفر بوده و در جنوب منطقه‌ای که قتل اتفاق افتاده ، سلاح گرم به‌راحتی قابل تهیه است و قاتل هم با تهیه سلاح در صدد انتقام بر آمده‌ است. این مقام قضائی ادامه داد: حکم قصاص متهم، از سوی دادگاه قطعی شده بود و خانواده مرحوم ماندگاری در ایام پر خیر و برکت میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) با حضور در زندان کهنوج با رضایت خود، زندگی تازه‌ای به یک جوان نادم و پشیمان بخشیدند که البته خانواده مقتول به خاطر خصلت پهلوانی و گذشت که در جنوب استان کرمان وجود دارد چنین کار بزرگی را کردند. وی ادامه داد: البته نقش مهم و مؤثر بزرگان فامیل و طایفه را نیز نمی‌توان نادیده گرفت و ما هم در دستگاه امنیتی و قضائی سعی می‌کنیم از این توان و قابلیت بالقوه استفاده کنیم. اکبری گفت: ‌برخورد طایفه‌ای به معنی دخالت نیست و در واقع اعضای طایفه در کنار شورای حل اختلاف دستگاه قضائی نقش صلح و سازش را به عهده دارند. رئیس فعلی دادگاه ‌عمومی فاریاب گفت: برای اینکه موفق به اخذ این رضایت شویم بیش از یک ‌سال و با تلاش‌های مجدانه مقامات قضائی، مجموعه مدیریت سابق زندان و بنیاد شهید کهنوج و با حضور دو نفر از سران طوایف به منزل مرحوم ماندگاری رفتیم و آمدیم. وی همچنین با اشاره به آیه ١٤٩ سوره نساء افزود: گذشت از بدی‌ها و کارهای خطا و زشت ایشان سبب می‌شود تا خداوند نیز از مقام عفو و گذشت نسبت به وی وارد شود و از کردارها و رفتارهای زشت او چشم‌پوشی کند. وی در پایان گفت: اقدام ارزشمند همه وابستگان خانواده مقتول به‌ویژه همسر بزرگوار و فرزندان مهربان وی در تاریخ فداکاری و گذشت و بزرگواری مردمان جنوب استان کرمان برای همیشه ثبت می‌شود.

700700

کد خبر: 720973

وب گردی

وب گردی