کاهش فروش آیفون موجب افت سوددهی فاکسکان شد

فاکسکان، اصلی‌ترین تأمین‌کننده آیفون‌های اپل برای اولین بار پس از سال ۱۹۹۱ از کاهش سوددهی خود به‌موجب کاهش فروش آیفون خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، پس از پایان سال ۲۰۱۶ که از ابتدا با مطرح شدن گمانه‌هایی در خصوص کاهش رشد فروش آیفون و احتمال کاهش درآمد این کمپانی همراه شده بود، حال فاکسکان از کاهش سود خود برای اولین بار در تاریخ کمپانی خبر داده است. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، کاهش فروش آیفون‌های اپل باعث شده است فروش فاکسکان نیز کاهش پیدا کند که این موضوع برای اولین بار از سال ۱۹۹۱ مصادف با عرضه‌ عمومی سهام این کمپانی، اتفاق افتاده است. Nikkei با انتشار گزارشی اعلام کرد تقاضای پایین برای آیفون ۷ در کنار اشباع بازار گوشی‌های هوشمند اصلی‌ترین دلیل برای کاهش سوددهی فاکسکان در سال ۲۰۱۶ میلادی است.

بر اساس گزارش فاکسکان، این کمپانی در سال ۲۰۱۶ درآمدی ۱۳۶ میلیارد دلاری به دست آورد که در مقایسه با سال ۲۰۱۵، قریب به ۲.۸ درصد کاهش پیدا کرده است. فاکسکان اعلام کرد درآمد این کمپانی در ماه دسامبر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۹.۸ درصد افزایش پیدا کرده که برگرفته از نزدیک شدن به تعطیلات سال نوی چینی و همچنین افزایش تقاضا برای نسخه‌ی ۵.۵ اینچی آیفون است.

درآمد کلی اپل که در سال ۲۰۱۶ کاهش پیدا کرد، با کاهش فروش آیفون‌های این کمپانی نیز همراه شد. کاهش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند این کمپانی، نه‌ تنها اپل بلکه شرکای سخت‌ افزاری و تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان آیفون‌های اپل را نیز تحت تأثیر قرار داده است. بر اساس برآوردهای انجام‌شده توسط وینست چن، یکی از تحلیل‌گران حوزه‌ی فناوری، اپل در سال ۲۰۱۶ قریب به ۲۰۷ میلیون دستگاه آیفون به فروش رسانده است که در مقایسه با ۲۳۶ میلیون دستگاه سال ۲۰۱۵ نشان از کاهش دارد. فروش ۲۰۷ میلیون دستگاه حتی پایین‌تر از پیش‌بینی‌های Nikkei است که عرضه‌ی ۲۱۰ تا ۲۲۰ میلیون دستگاه آیفون را پیش‌بینی کرده بود.

البته چن پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۱۷ دوباره اوضاع بهبود خواهد یافت و بر این اساس، درآمد فاکسکان به دلیل تقاضای بالا برای آیفون ۸ بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. اپل و محصولات این کمپانی قریب به نیمی از درآمد فاکسکان را به خود اختصاص می‌دهند، از این‌رو آیفون‌های اپل از اهمیت بالایی برای فاکسکان برخوردارند. چن پیش‌بینی کرده است که عرضه‌ی آیفون‌های اپل در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۲۲۱ میلیون دستگاه برسد.

آیفون ۷ فاقد ویژگی‌هایی بود که بتواند مشتریانِ در انتظار عرضه‌ی گلکسی نوت ۷ را به سوی خود جلب و دارندگان نسخه‌های پیشین آیفون را نیز متقاعد به بروزرسانی کند.

منبع: زومیت

205/200

کد خبر: 721125

وب گردی

وب گردی