سیگار سالانه ۶ میلیون قربانی در جهان می‌گیرد

نتایج یک مطالعه آماری نشان می‌دهد که استعمال دخانیات در سال جان حدود شش میلیون نفر را گرفته و بیش از یک تریلیون دلار آمریکا برای اقتصادهای جهان هزینه دارد.

به گزارش ایسکانیوز، در این بررسی آمده است مصرف محصولات دخانی به مرگ شش میلیون نفر در سال که عمدتا از کشورهای در حال توسعه هستند منجر می‌شود و همچنین بیش از یک تریلیون دلار هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و از بین رفتن قدرت تولید و بهره‌وری را به دنبال دارد.

بنابر مطالعه سازمان جهانی بهداشت (WHO) و موسسه ملی سرطان در آمریکا، در صورت افزایش قیمت محصولات دخانی و اعمال مالیات بیشتر بر این محصول، میلیاردها دلار صرفه‌جویی شده و جان میلیون‌ها انسان نیز به خطر نمی‌افتد.

به گفته محققان، اعمال سیاست‌های کنترل مصرف تنباکو علاوه بر آنکه خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد می‌تواند هزینه دولت‌ها برای توسعه اقتصادی و خدمات درمانی را ارتقاء دهد.

دکتر اولگ چستنوف، معاون بیماری‌های غیر واگیر و سلامت روان سازمان جهانی بهداشت گفت: تاثیر اقتصادی دخانیات بر کشورها و عموم مردم بسیار سنگین است. صنعت تنباکو به مرگ زودهنگام میلیون‌ها انسان، فشار اقتصادی مضاعف بر خانواده‌ها و ایجاد هزینه‌های درمانی هنگفت برای خانواده‌ها و کشورها منجر می‌شود.

در صورت اقدام از سوی همه کشورها، درآمد سالانه مالیات از سیگار در سطح جهان می‌تواند افزایش ۴۷ درصدی داشته باشد.

تنباکو دلیل اصلی بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت است. چنین بیماری‌های قابل پیشگیری عامل حدود ۱۶ میلیون مرگ زودهنگام (پیش از ۷۰ سالگی) در سراسر جهان در مدت یک سال هستند.

به گزارش هلث دی نیوز، کاهش استعمال دخانیات بخش اصلی از تلاش‌ها برای کاهش مرگ و میر زودهنگام ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در حدود یک سوم تا سال ۲۰۳۰ است.

منبع:ایسنا

701

کد خبر: 721168

وب گردی

وب گردی