نگاهی به 10 تاثیر آیفون بر تکنولوژی و زندگی روزمره انسان ها

10 سال قبل استیو جابز، موسس اپل در چنین روزی دستگاهی را معرفی کرد که از همان ابتدا تصمیم داشت تا دنیا را تغییر دهد، وی در خلال عرضه، تاثیر آیفون بر تکنولوژی در سال‌های آینده را پیش‌بینی کرد و اکنون با گذشت زمان می‌بینیم که حرف‌های استیو جابز به واقعیت تبدیل شده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، ده سال پیش، نوکیا (Nokia) با در دست داشتن بالغ بر 60 درصد سهم بازار گوشی های همراه، بدون رقیب یکه‌تازی می‌کرد. در همان حوالی مایکروسافت در حال چیدن مقدمات عرضه ویندوز ویستا (Vista) بود. با بازگشت به نمایشگاه CES ده سال قبل، بهترین محصولات معرفی‌شده تلویزیون‌‌‎های وایرلس و پخش‌کننده‌های صوتی بودند که می‌توانستند به طور مستقیم از محیط اینترنت به پخش بپردازند. تاثیر آیفون بر تکنولوژی (iPhone) غیر قابل انکار است، وقتی که با معرفی‌شدن در نهم ژانویه سال 2007 به دست خود استیو جابز (Steve Jobs)، همه چیز را تغییر داد و این روال تاکنون نیز ادامه داشته است.

10 سال قبل استیو جابز، موسس اپل و مدیر عامل وقت این کمپانی، در چنین روزی دستگاهی را معرفی کرد که از همان ابتدا تصمیم داشت تا دنیا را تغییر دهد. وی در خلال عرضه، تاثیر آیفون بر تکنولوژی در سال‌های آینده را پیش‌بینی کرد و اکنون با گذشت زمان می‌بینیم که حرف‌های استیو جابز به واقعیت تبدیل شده‌اند. نخستین آیفون 499 دلار قیمت داشته و حافظ درونی آن تنها 4 گیگابایت بود. این دستگاه را باید ادغامی از یک گوشی موبایل، یک موزیک پلیر حرفه‌ای و همچنین یک وسیله برای اتصال همیشگی به اینترنت دانست.

آیفون، بدون جانب‌داری و طرفداری از برندی خاصی، به واقع محصولی انقلابی و جادویی است که به عقیده استیو جابز، از دیگر گوشی‌ های هوشمند بازار همواره 5 سال جلوتر حرکت می‌کند. از سال 2007 تا 2017، اپل حدود 1.2 میلیارد دستگاه آیفون به فروش رسانده و به این ترتیب تبدیل به سودآورترین شرکت سهامى عام شده است. در نظر داشته باشید دیگر کمپانی‌ها همانند سامسونگ، که رتبه اول فروش موبایل را در دنیا در اختیار دارد، سالانه تعداد بسیار زیادی گوشی به بازار روانه می‌کنند، در حالی که اپل همه ساله نهایتا دو و یا سه محصول به بازار عرضه کرده و به این نحو رتبه دوم فروش گوشی همراه در دنیا را از آن خود کرده است. در ادامه به بررسی نحوه تاثیر آیفون بر تکنولوژی و زندگی انسان‌ها در سراسر دنیا خواهیم پرداخت.

همیشه آنلاین هستیم

مدت‌ها قبل تنها راه اتصال به شبکه جهانی اطلاعات، روشن کردن یک سیستم کامپیوتری و سپس اتصال به وای فای بود. اگر به زمان کمی قبل‌تر برگردیم، به اتصال دایال آپ می‌رسیم که امروز با فکر کردن به سرعت و مقایسه کیفیت سرویس آن، تا ساعت‌ها سردرد می‌گیریم. سپس می‌بایست مرورگر اینترنت اکسپلورر، سافاری و یا هر نرم افزار پیمایش وب دیگری را باز کرده و آدرس مورد نظر خود را وارد می‌کردیم. به عبارت دیگر، دسترسی به اینترنت در هر زمان و مکانی ممکن نبود. اگر بعد از خاموش کردن سیستم، ناگهان انجام کار دیگری را به یاد می‌آوردیم، ناگزیر مجبور بودیم تا سیستم کامپیوتری را از ابتدا راه‌اندازی کنیم. امروز هر شخص به طور دائم به اینترنت متصل است و حتی در هر جایی که از شبکه وای فای عمومی خبری نیست، می‌توان به راحتی از طریق شبکه تلفن همراه به اینترنت پرسرعت 3G و یا 4G متصل شد.

کمک به رشد شبکه موبایل و راه‌اندازی نسل سوم و چهارم آن در تمامی نقاط دنیا، تنها تاثیر آیفون بر تکنولوژی نیست، بلکه آیفون شیوه‌ای که به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنیم را نیز مورد تغییر و تحول قرار داده است. مرور صفحات وب به وسیله گوشی همراه، برای نخستین بار توسط آیفون به امری مفید و کارآمد تبدیل شد. تا پیش از اعمال تاثیر آیفون بر تکنولوژی وب به عنوان مهمترین کاربرد اینترنت، مرور وب سایت‌ها توسط گجت‌ های همراه تجربه‌ای آزاردهنده و طاقت‌فرسا بود. به زودی با رشد بازار گوشی های هوشمند به لطف تاثیرگذاری آیفون بر دنیای دیجیتال، اپلیکیشن‌های موبایل فراوانی پا به عرصه وجود گذاشته و رفته رفته نیاز به باز کردن مداوم مرورگر را از بین بردند.

دیگر وسایل الکترونیکی زیادی به وجود آمده‌اند

به لطف پیدایش آیفون، وسایل مختلف الکترونیکی پا به عرصه وجود گذاشته‌اند. اکنون در بیشتر خانه‌ها آیپد (iPad) به عنوان نسخه‌ای بزرگ از آیفون وجود دارد. ساعت هوشمند اپل، بر مچ دستان بسیاری از افراد دیده می‌شود که لزوما برای کار کردن، نیاز به اتصال به آیفون دارد. به لطف وجود آیفون، یک صنعت پرسود و جدید به عنوان صنعت تولید لوازم جانبی گوشی‌ های هوشمند به وجود آمده است تا به این وسیله شاهد رنج متفاوتی از لوازم جانبی برای آیفون باشیم.


قاب‌های محافظ گوشی، انواع هدفون اعم از درون گوشی، دارای سیم یا وایرلس، اسپیکرهای بلوتوث، پاوربانک‌ها و بسیاری دیگر از لوازم، برای بهبود تجربه استفاده از آیفون به وجود آمدند. پس، یک تاثیر آیفون بر تکنولوژی پیدایش صنعتی پرسود و کاربردی بوده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها، تا سال 2021 ارزش بازار لوازم جانبی موبایل به 110 میلیارد دلار خواهد رسید. این بازار همواره رو به جلو حرکت کرده و هیچ نشانه‌ای از عقبگرد، کاهش سرعت رشد و توقف در مسیر پیشرفت آن دیده نمی‌شود.

توسعه مشاغل در حوزه برنامه‌نویسی

شاید کاربران امروزی، شرایط ده سال قبل را به خاطر نیاورند، اما زمانی که استیو جابز نخستین آیفون را به دنیای دیجیتال عرضه کرد، چیزی به اسم اپلیکیشن‌های نصبی و یا فروشگاه عرضه نرم افزار وجود نداشت. این وضعیت البته در سال 2008 تغییر کرد، وقتی اپل آیفون 3 جی (iPhone 3G) و نرم افزار آیفون 2.0 (iPhone 2.0) آن را عرضه کرد.

در واقع یکی از عواملی که امروز آیفون را تبدیل به دستگاهی مهم برای زندگی روزمره ما کرده است، فروشگاه برنامه‌های موبایل و محصولات درون آن است. اکنون چیزی حدود 2 میلیون برنامه موبایل در فروشگاه اپل وجود داشته و هر نهاد و یا شرکت، حداقل یک اپلیکیشن برای خود دارد. امروز به لطف تاثیر آیفون بر تکنولوژی و به وجود آمدن فروشگاه تخصصی عرضه نرم افزارهای آن، صنایع پرسودی وجود دارند که بدون وجود گوشی های هوشمند هرگز ایجاد نمی‌شدند. اپلیکیشن‌هایی همانند یوبر (Uber)، جابه‌جایی از هر نقطه به نقطه دیگری را برای ما آسان‌تر کرده و کسب و کارهای بسیار زیادی را به وجود آورده‌اند. در این میان از اپلیکیشن‌های محبوبی مثل اینستاگرام (Instagram) و اسنپ چت (Snapchat) به منظور اشتراک عکس و پیام‌رسانی نیز می‌توان نام برد.

تمامی کاربران عاشق عکاسی شده‌اند

البته، پیش از آیفون نیز گوشی های همراه دوربین‌های قابل قبولی داشتند. به عنوان نمونه همه ما می‌دانیم که پرچمداران سری N نوکیا در حدود ده سال پیش، به لطف بهره‌بردن از سنسورهای ساخت شرکت زایس (Zeiss)، عکس‌های بسیار باکیفیتی را ثبت می‌کردند، اما همه افراد دارای گوشی موبایل، مثل امروز عاشق عکاسی نبودند. تاثیر آیفون بر تکنولوژی و مخصوصا صنعت عکاسی غیر قابل انکار است، چرا که به لطف وجود دوربینی خوب، دسترسی راحت به اینترنت و وجود اپلیکیشن‌هایی همچون اینستاگرام برای اشتراک‌گذاری عکس، کاربران شدیدا عاشق عکاسی شده‌اند.


به این ترتیب نیاز به همراه داشتن همیشگی یک دوربین بزرگ و حرفه‌ای برای ثبت تصاویر لحظه‌ای و از دست ندادن سوژه‌های مهم از بین رفته است. در مقایسه با قبل، همه ما عکس‌های بیشتری ثبت کرده و لحظه لحظه زندگی خود را با دوستان به اشتراک می‌گذاریم.

به تصویر کشیدن جریان مداوم زنگی

عکاسی را به عنوان بخش محبوب‌تر و پرکاربردتر دوربین گوشی های هوشمند می‌شناسند. واقعیت این است که تمامی افرادی که در گذشته عادت داشتند تا برای ثبت زنده لحظات زندگی خود، همواره یک دوربین فیلم‌برداری را یدک بکشند، امروز از این کار بی‌نیاز شده‌اند. مجددا باید به فراهم‌شدن دسترسی سریع به اینترنت توسط آیفون اشاره کرد که سبب می‌شود تا بتوان به راحتی ویدیوهای ضبط شده را از بستر اینترنت ارسال کرد. به اشتراک‌گذاری اعمال خنده‌دار یک گربه در یوتیوب و یا برقراری ارتباط با اعضای خانواده خود در آن‌سوی کره زمین را باید نمونه‌هایی از تاثیر آیفون بر تکنولوژی در حوزه دوربین و فیلم‌برداری دانست.

به لطف وجود این امکانات، سرویس‌های زیادی بر پایه آن‌ها به وجود آمده‌اند. به عنوان نمونه با استفاده از سرویس زنده فیس بوک (Facebook Live) و یا سرویس پریسکوپ (Periscope)، می‌توان ویدیویی را از یک صحنه خشونت‌آمیز ضبط کرده و برای پیگیری‌های بیشتر با پلیس به اشتراک گذاشت. البته طرف بد قضیه را نیز باید در نظر گرفت. با وجود همراه داشتن همیشگی گوشی های هوشمند در هر زمان و مکان، در واقع به سازندگان گوشی و یا برنامه‌نویسان اپلیکیشن‌های مورد استفاده اجازه می‌دهیم تا ما را ردیابی کنند. گفتنی است اپل در مقایسه با دیگر گوشی‌سازان، حقیقتا تلاش بسیار زیادی در حوزه حفظ حریم شخصی کاربران داشته است، با این وجود موضوع امنیت هنوز به عنوان یک دغدغه مهم برای کاربران باقی مانده است.

تحول رابط کاربری وسایل دیجیتال

زمانی صفحه نمایش‌های لمسی به ندرت یافت می‌شدند، اما امروز به حدی متداول شده‌اند که کودکی خردسال انگشت خود را بر روی صفحه نمایش تلویزیون کشیده و در ادامه از عدم واکنش آن اظهار تعجب می‌کند! صفحه نمایش‌های تعاملی تقریبا در هر چیزی حتی یخچال فریزرها دیده می‌شوند. وقتی استیو جابز آیفون را معرفی کرد، طی صحبتی گفت:

همه ما به همراه یک دستگاه اشاره‌گر به دنیا آمده‌ایم (انگشتان دست). تاثیر آیفون بر تکنولوژی سبب خواهد شد تا از این دستگاه اشاره‌گر استفاده کرده و انقلابی‌ترین رابط کاربری را بعد از اختراع ماوس به دنیای دیجیتال تقدیم کنیم.

نظر وی در این باره بیش از آن چه که فکرش را هم می‌کنید صحیح بود. با تاثیر آیفون بر تکنولوژی ، رفته رفته صفحات لمسی متداول شده و به این وسیله کمپانی‌های عظیمی همچون مایکروسافت مجبور شدند تا پشتیبانی از دستورات لمسی را در نرم افزارهای خود اعمال کنند. حتی شریکان تجاری مایکروسافت نیز به ساخت گوشی‌، تبلت و کامپیوترهای لمسی وادار شدند. عدم مشاهده صفحه نمایش لمسی در یک دستگاه دیجیتال، امروز تقریبا تعجب‌آور است، هر چند کمپانی مثل، اپل همواره تصریح می‌کند که به عنوان نمونه هرگز تصمیم ندارد تا در کامپیوترهای مک خود صفحه نمایش لمسی قرار دهد.

شما اینجا هستید

وجود موقعیت یاب در گوشی آیفون سبب شده تا توریست‌ها در یک شهر غریب احساس خجالت نکرده و به جای باز کردن یک نقشه بسیار بزرگ و در ادامه تلاش برای یافتن مکان مورد نظر در وسط خیابان، با اعتماد به نفس و بدون نیاز به پرسش از دیگران، به رستوران، کافی‌شاپ، پمپ بنزین و یا هر مکان دیگری پای بگذارند.

بر اساس ارزیابی‌ها، گوگل مپس (Google Maps) و اپل مپس (Apple Maps) دو اپلیکیشن بسیار کاربردی در گوشی های آیفون هستند که تقریبا تمامی کاربران از آن‌ها استفاده کرده و به دلیل استقبال گسترده، سرویس‌دهندگان همواره به امکانات آن‌ها می‌افزایند.

تحول دنیای بازی‌های رایانه‌ای

با تاثیر آیفون بر تکنولوژی و مخصوصا دانش برنامه‌نویسی موبایل، ایده‌های بسیار شگفت‌انگیزی به ذهن افراد خلاق در دنیای کدنویسی آمد. بازی‌های موبایل ساده‌ای همچون انگری بردز (Angry Birds) که هر شخص می‌توانست با داشتن کمی قدرت محاسبه و در ادامه کشیدن انگشت خود بر روی صفحه نمایش، آن‌ها را اجرا کند، به طرز دیوانه‌واری به محبوبیت رسیدند. با وجود چنین برنامه‌هایی، کاربران به جای اجرای بازی‌های ویدیویی کامپیوتری پیشرفته و دارای گرافیک بالا، به سمت بازی‌های موبایل کشیده شدند. به بهانه این بازی‌ها، شاهد تغییر نحوه پرداخت‌های الکترونیکی نیز بودیم. در سال گذشته میلادی دیدیم که چگونه یک ایده ساده اما خلاقانه برای ساخت یک بازی موبایل، همانند آن‌چه در پوکمون گو (Pokemon Go) شاهد بودیم، چگونه می‌تواند سرمایه شرکت سازنده را به رقمی نجومی برساند.


بیشتری بازی‌های موبایل امروزی در حالت پایه به صورت رایگان عرضه می‌شوند، چرا که مفهومی به نام "پرداخت درون برنامه‌ای” ایجاد شده است. کاربر می‌تواند بازی را اجرا کرده و اگر از قسمت‌های رایگان آن لذت برد، برای دسترسی به قسمت‌ها، مراحل و امکانات بیشتر هزینه‌ای را پرداخت کند. توسعه‌دهنده بازی برای مجاب کردن کاربر به این کار، تمامی تلاش خود را می‌کند و به این وسیله شاهد افزایش خلاقیت در دنیای برنامه‌نویسی هستیم.

رواج پرداخت الکترونیکی

اپل اگرچه اولین کمپانی نبود که بحث پرداخت‌های موبایل را به میان آورد، اما جزو نخستین کمپانی‌هایی بود که در راستای عملی کردن این ایده، به کمک گوشی هوشمند خود، قدم برداشت. امروز به لطف تاثیر آیفون در تکنولوژی ، همه ما قادریم تا از گوشی های هوشمند خود برای پرداخت استفاده کرده و رفته رفته از حمل پول نقد به طور کامل بی‌نیاز شویم. اپلیکیشن والت (Wallet) آیفون قادر است تا کوپن‌های فروشی، کارت‌های هدیه و بلیط‌های هواپیما و یا سینما را در خود ذخیره کرده و کاربر را از حمل کاغذها و کارت‌های مختلف بی‌نیاز کند.

البته پول نقد هوز نمرده است، چرا که هنوز مکان‌های زیادی از پرداخت موبایل پشتیبانی نکرده و هنوز عده بسیاری به امنیتی و کارایی این روش از پرداخت ایمان نیاورده‌اند و لمس پول کاغذی را با تمامی دردسرها و مشکلات آن ترجیح می‌دهند. اما با گسترش تقاضای کاربران، چنین مکان‌هایی نیز به زودی مجبور به تجهیز مرکز خود به لوازم نوین پرداخت الکترونیک خواهند شد.

تاثیر آیفون بر تکنولوژی به همین موارد ختم نمی‌شود

هیچ راهی وجود ندارد تا تاثیر آیفون بر تکنولوژی را در 10 مورد خلاصه کنیم، به همین دلیل بقیه موارد را به صورت کلی در مورد دهم می‌آوریم. همانطور که در جریان هستید، زمانی ادوبی فلش (Adobe Flash) مدیریت فایل‌های چندرسانه‌ای را در دنیای وب به دست گرفته بود و از آنجایی که فلش تماما باگ و ناامنی است، کل وب را تبدیل به محلی نامطمئن کرده بود. اپل خیلی زود ادوبی فلش را بر روی دستگاه‌های موبایل خود اعم از گوشی های آیفون منسوخ کرد و از آنجایی که کاربران سال‌ها است از گجت ها بیشتر از کامپیوتر برای مرور وب استفاده می‌کنند، فلش خود به خود به حاشیه رفته و از میدان رقابت حذف شد. همچنین قابلیت اسکرول بی‌نهایت و عدم صفحه‌بندی صفحات وب سایت‌ها، توسط آیفون به ایده‌ای محبوب تبدیل شد.


کاربران دیگر مجبور نیستند تا به همراه خود یک ماشین حساب و یا چراغ قوه حمل کنند. به کمک ویژوال ویز میل (Visual Voicemail) می‌توان به راحتی در میان پیام‌ها پیمایش و آن‌ها را مدیریت کرد. پادکست‌ها کاربران را قادر می‌سازند تا مجبور نباشند به شبکه‌های رادیویی در زمانی مشخص گوش کرده و بتوانند هر قسمت از آن‌ها را در زمانی دیگر گوش بدهند.

شبکه‌های اجتماعی به لطف گسترش استفاده از گوشی های هوشمند، همه تخت موبایل ساخته می‌شوند و شبکه‌های اجتماعی تحت وب پیشین نیز همگی سرمایه‌گذاری ویژه‌ای را بر روی نسخه موبایل خود کرده‌اند. فیس بوک اعلام کرده که در ربع آخر سال جاری، تقریبا 84 درصد از درآمد 6.82 میلیاردی آن از تبلیغات، از نسخه موبایل کسب شده است. شاید امروز گوشی های هوشمند قدرتمندتری از آخرین نسخه آیفون یعنی آیفون 7 پلاس (iPhone 7 Plus) وجود داشته باشند، اما نمی‌توان فراموش کرد که صنعت گوشی های هوشمند پی‌ریزی خود را مدیون آیفون است.

منبع: میزان

205/200

کد خبر: 721207

وب گردی

وب گردی