تشریح فرصت‎ها و چالش‎های پیش روی صنعت نفت در نمایشگاه انرژی کیش

معاون امور مهندسی و توسعه مدیرعامل شرکت ملی نفت با تشریح فرصت‎ها و چالش‎های پیش روی صنعت نفت در سیزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی انرژی کیش، بر ضرورت ارتقای ضریب بازیافت از میدان‎های نفتی کشور و استفاده از فناوری‎های روزآمد در این زمینه تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، غلامرضا منوچهری روز سه شنبه (٢١ دی‎ماه) در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی کیش در نشست «سرمایه گذاری صنعت نفت» با اشاره به حجم ذخایر هیدروکربوری ایران گفت: بر اساس برآوردهای آماری شرکت بریتیش پترولیوم، ایران از نظر مجموع ذخایر نفت و گاز، رتبه نخست منابع هیدروکربوری را در جهان دارد.

وی افزود: کارشناسان معتقدند ایران مناسب ترین و بیشترین ظرفیت‎های سرمایه گذاری نفتی در جهان را دارد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: ایران امکان صادرات گاز و سواپ نفت را دارد و می تواند به عنوان مرکزی برای مبادلات انرژی مطرح شود.

آیت الله هاشمی به معنای واقعی کلمه، عاشق توسعه ایران بود

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه با اشاره به رحلت آیت الله هاشمی، گفت: ایشان به معنای واقعی کلمه عاشق ایران و توسعه کشور بودند.

منوچهری با بیان این مرحوم آیت الله هاشمی آرزوهای بزرگی برای آبادانی کشور داشت، افزود: شاید اغراق نباشد که بگوییم، وی اقتصاددانی بود که از طرح‌های توسعه، تصوری ذهنی داشت.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ادامه داد: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به دلیل علاقه به توسعه، حتی جزئیات پروژه‎ها را پیگیری می‎کرد.

توسعه ایران با صنعت نفت گره خورده است

منوچهری با بیان این که توسعه ایران با صنعت نفت گره خورده است، گفت: اگرچه شاهد تحولات سریع در بخش انرژی مثل انرژی خورشیدی هستیم، اما همچنان شاهد رشد استفاده از منابع هیدروکربوری از جمله نفت و گاز خواهیم بود.

منوچهری به سابقه بیش از ١٠٠ ساله ایران در صنعت نفت اشاره کرد و افزود: اکنون بسیاری از میدان‎های نفتی ایران در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و دچار افت تولید شده‎اند.

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که تولید نفت ایران به حدود چهار میلیون بشکه نزدیک شده است، ادامه داد: با افزایش برداشت گاز از میدان پارس جنوبی، سهم گاز در سبد انرژی کشور به ٧٠ درصد رسیده است.

منوچهری بیان داشت: اکنون حدود ٩٧ درصد جمعیت شهری و ٨٥ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار دارند.

وی همچنین درباره توسعه صنعت پتروشیمی، گفت: با توسعه منابع گازی، فرصت مناسبی برای تامین خوراک و توسعه صنعت پتروشیمی فراهم شده است.

افزایش چند صد میلیارد دلاری از یک درصد افزایش ضریب بازیافت

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران درباره بازیافت مخازن نفتی نیز افزود: ضریب بازیافت کنونی میدان های کشور، حدود ٢٥ درصد است که باید تا ٤٠ درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: مجموع ذخایر درجای نفت کشور حدود ٨٠٠ میلیارد بشکه است که در صورت افزایش حتی یک درصدی بازیافت، حدود هشت میلیارد بشکه به تولید نفت کشور افزوده می شود که بر اساس قیمت‌های کنونی نفت، چند صد میلیارد دلار به درآمدهای کشور می‌افزاید.

منوچهری تاکید کرد: افزایش ضریب بازیافت مخازن نفتی، موضوعی ضروری است زیرا برخی از این میدان‎ها مشترک است و برخی به مرور دچار آسیب خواهند شد.

سهم ٧٠ درصد ساخت داخل در صورت اجرای پروژه‎های نفتی

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران به توسعه اشتغال در کشور در صورت سرمایه گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی‎ها، باید ٢٠٠ میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه گذاری شود و حدود ٧٠ درصد آن به بخش داخل اختصاص یابد.

وی یادآور شد: اکنون به دنبال همکاری با شرکت‌های بین المللی صاحب فناوری هستیم، اما اجرای پروژه‌ها باید از طریق همکاری با شرکت‎های ایرانی انجام شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: وجود نفت گران به معنای اجرای پروژه‎ها و کار بیشتر در کشور خواهد بود.

وی به تجربه کم کشور در فناوری‎های جدید بازیافت از مخازن نفتی اشاره کرد و گفت: از فناوری‎های جدید این صنعت می توان برای بازیافت مخازن نفتی استفاده کرد.

منوچهری افزود: ایران هم دارای ذخایر شیل اویل و شیل گاز است، اما بهره برداری از آنها اکنون توجیه اقتصادی ندارد.

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی با هدف معرفی توانمندی‎های کشور در حوزه های نفت، گاز، آب، برق و انرژی های تجدید پذیر دوشنبه شب با حضور ١٨٠ شرکت داخلی و خارجی در جزیره کیش گشایش یافت.

در این نمایشگاه ١٤٠ شرکت داخلی و ٤٠ نماینده و شرکت خارجی در فضایی به معرفی فرصت ها و ظرفیت های سرمایه گذاری و سرمایه پذیری و دستاوردهای سازندگان و تولیدکنندگان نفت، گاز، پتروشیمی، آب و برق و انرژی های نو می پردازند.

اتریش، آلمان، آمریکا، اسپانیا، روسیه، ایرلند ،سوئیس، ایتالیا، فرانسه، امارات متحده عربی و عراق از جمله شرکت های خارجی حاضر در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی کیش هستند.

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی کیش تا ٢٣ دی‎ماه میزبان بازدیدکنندگان است.

402/101

منبع: ایرنا

کد خبر: 721216

وب گردی

وب گردی