لاریجانی:اتحاد میان کشورهای اسلامی بسیار حائز اهمیت است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اتحاد میان کشورهای اسلامی بسیار حائز اهمیت است و کنفرانس بعدی بین المجالس اسلامی که قرار است در کشور مالی برگزار شود، می تواند تاثیر بسزایی در نزدیکی فکری مسلمانان و جهان اسلام داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز، علی لاریجانی امروز (چهارشنبه) در دیدار با "ایساکا سیدبه"رئیس مجلس ملی مالی با اشاره به لزوم گسترش همکاری های دو جانبه، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران دارای تجارب ارزشمندی در بسیاری از حوزه ها از جمله صنایع، کشاورزی، جاده سازی و پزشکی است که می تواند راهگشای توسعه کشور شما باشد.

وی خاطرنشان کرد: :با رفع تحریم ها علیه ایران، زمینه توسعه همکاری ها با سایر کشورها فراهم شده است و یکی از مهمترین این بخش ها استفاده از توانمندی های ایران در زمینه ذخائر انرژی بالاخص نفت و گاز است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکراز موضع مناسب کشور مالی در زمینه حقوق بشر، تصریح کرد: این مسئله نشان می دهد که میان دو کشور همفکری های زیادی در زمینه مسایل جهان اسلام وجود دارد و یکی از این مسائل، معضلی به نام تروریسم است که چه در منطقه ما و چه در منطقه شما وجود دارد.

وی یادآور شد: ممکن است شکل رفتاری و اسم این گروه های تروریستی با یکدیگر تفاوت داشته باشد ولی ماهیت و ذات آنان در همه جا یکسان است و متاسفانه در برخی ازکشورهای آفریقایی با این معضل مواجه هستند.

علی لاریجانی در پایان ضمن ابراز امیدواری در برگزاری شایسته کنفرانس بین المجالس آتی، آن را فرصتی مناسب جهت رفع مشکلات مسلمان و جهان اسلام خواند.

برقراری صلح در فلسطین یکی از آرزوهای ملت های مسلمان است

در ادامه این دیدار "ایساکا سیدبه" ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، گفت: از اینکه به ایران سفر کرده ام بسیار خرسندم زیرا همیشه ایران برای کشور مالی منشا خیر بوده است.

رئیس مجلس مالی با اشاره به روابط دوستانه و قدیمی میان دو کشور اظهار داشت: ظلمی که به مردم فلسطین می رود همیشه برای ملت ما حائز اهمیت بوده است و در این زمینه بسیار با کشور جمهوری اسلامی ایران همفکر هستیم و معتقدیم که ظلم زیادی به این ملت می رود که باید هر چه سریعتر به آرامش برسند.

وی کنفرانس بین المجالس اسلامی که کشور مالی میزبان آن است را فرصتی برای کشورهای اسلامی در جهت برقراری صلح در فلسطین دانست و تصریح کرد: ما امیدواریم که بتوانیم در کنار کشور شما به راه حلی برای کمک به مردم این کشور داشته باشیم و سایر کشورهای مسلمان هم ما را در راه رسیدن به این هدف مهم یاری دهند.

وی در ادامه ضمن اشاره به معضل رشد تروریسم در جهان گفت: افراطی گری در برخی از کشورهای آفریقایی زیاد است و باید به هر نحو که می شود جلوی این رفتارهای غیرانسانی را گرفت و برای رسیدن به این هدف اتحاد میان همه کشورها بالاخص کشورهای اسلامی، امری ضروری است.

"ایساکا سیدبه" در پایان این دیدار حضور ایران در کشورش را مایه مباهات ملت خود دانست و خواستار گسترش همکاری ها میان دو کشور شد.

302/300

کد خبر: 721272

وب گردی

وب گردی